Uchwała Nr IV/27/2014
Rady Gminy Czarnków
z dnia 23 grudnia 2014 r.
w sprawie uchwalenia statutu sołectwa Ciszkowo
Na podstawie art.35 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 poz.594 j.t. zm. poz.645, poz.1318, z 2014 poz.379, 1072) uchwala się co następuje:
Tytuł I.
Statut sołectwa Ciszkowo
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Sołectwo CISZKOWO jest jednostką pomocniczą Gminy Czarnków.
2. Obszar sołectwa obejmuje miejscowość CISZKOWO w granicach określonych w załączniku graficznym do niniejszej uchwały.
§ 2. 1. Niniejszy statut określa organizację i zakres działania sołectwa CISZKOWO, zwanego w dalszej treści uchwały „sołectwem” , w tym w szczególności:
1) sprawy wymienione w art. 35 ust.3 cytowanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym,
2) kompetencje organów sołectwa w sprawach gospodarowania mieniem,
3) kompetencje organów sołectwa w sprawach finansowych.
2. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1) gminie – należy przez to rozumieć Gminę Czarnków,
2) sołectwie – należy przez to rozumieć sołectwo CISZKOWO w Gminie Czarnków,
3) statucie gminy – należy przez to rozumieć Statut Gminy Czarnków ,
4) radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Czarnków,
5) wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Czarnków,
6) zebraniu wiejskim – należy przez to rozumieć Zebranie Wiejskie sołectwa CISZKOWO,
7) sołtysie – należy przez to rozumieć sołtysa sołectwa CISZKOWO,
8) radzie sołeckiej – należy przez to rozumieć radę sołecką sołectwa CISZKOWO,
9) mieniu – należy przez to rozumieć składniki mienia gminnego, jako nieruchomości i mienia ruchomego ,
10) przewodniczącym zebrania – należy przez to rozumieć przewodniczącego zebrania wiejskiego sołectwa CISZKOWO.
§ 3. Do zadań sołectwa należy:
1) współdziałanie z organami gminy w wykonywaniu zadań publicznych na rzecz mieszkańców sołectwa,
2) reprezentowanie interesów mieszkańców sołectwa wobec organów gminy,
3) tworzenie warunków do pełnego udziału w życiu publicznym wszystkich mieszkańców sołectwa,
4) zgłaszanie do organów gminy projektów przedsięwzięć dotyczących budowy, rozbudowy i remontów,
5) zgłaszanie do organów gminy projektów inicjatyw dotyczących:
a) współdziałania z policją i strażą pożarną w zakresie bezpieczeństwa i porządku na obszarze sołectwa,
b) współpracy z organizacjami i instytucjami pozarządowymi ,
c) ochrony środowiska naturalnego i ochrony zieleni,
e) pomocy społecznej, w szczególności poprzez sygnalizowanie potrzeb w zakresie organizowania konkretnych form pomocy społecznej mieszkańcom sołectwa,
6) gospodarowania przekazanymi składnikami mienia ,
7) utrzymania porządku i czystości na terenie sołectwa,
8) wydawania opinii na potrzeby organów gminy, w sprawach dotyczących w szczególności:
a) strategii, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz planów zagospodarowania przestrzennego dotyczących obszaru sołectwa,
e) gimnazjów, szkół podstawowych , przedszkoli i świetlic środowiskowych na terenie gminy ,
f) zasad gospodarowania mieniem gminnym znajdującym się na terenie sołectwa,
g) nadawania i zmiany nazw ulic, placów oraz miejscowości na terenie sołectwa,
h) ponadto w innych sprawach dotyczących mieszkańców sołectwa.
9) oraz inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 4. Zadania określone w §3 sołectwo realizuje w szczególności poprzez:
3) uczestniczenie w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych,
4) przedstawianie organom gminy projektów inicjatyw społecznych i gospodarczych,
5) współpracę w organizacji spotkań radnych i wójta z mieszkańcami sołectwa,
6) zgłaszanie wniosków do komisji rady,
7) współpracę z innymi jednostkami pomocniczymi .
Rozdział 2.
Zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej.
§ 5. Wybory sołtysa i rady sołeckiej są powszechne, równe , bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym, spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
§ 6. 1. Prawo wybierania ( czynne prawo wyborcze) sołtysa i rady sołeckiej mają mieszkańcy sołectwa, którzy najpóźniej w dniu wyborów ukończyli 18 rok życia i stale zamieszkują na obszarze sołectwa.
2. Osoby wyrażające wolę udziału w wyborach do organów samorządu wiejskiego, nie legitymujące się stałym zameldowaniem na terenie sołectwa, lecz zamieszkujące na jego obszarze z zamiarem stałego pobytu, zobowiązane są w nieprzekraczalnym terminie 5 dni przed dniem wyborów , wpisać się na listę osób uprawnionych do głosowania.
3. Lista dostępna będzie u sołtysa lub w razie braku takiej możliwości, u osoby zastępującej sołtysa. Sołtys zobowiązany jest w terminie 3 dni przekazać listę wójtowi.
4. W przypadku uzasadnionych wątpliwości , fakt zamieszkiwania z zamiarem stałego pobytu, powinien zostać potwierdzony pisemnie przez dwie osoby postronne , zamieszkujące w bezpośrednim sąsiedztwie zainteresowanego.
5. Nie mają prawa wybierania osoby:
1) pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądowym,
2) pozbawione praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu,
3) ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądowym.
§ 7. Prawo wybieralności ( bierne prawo wyborcze) przysługuje osobie mającej prawo wybierania.
§ 8. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej zarządza wójt podając miejsce, datę i godzinę zebrania . Wybór sołtysa i rady sołeckiej na nową kadencję odbywa się na zebraniu wiejskim zwołanym nie później niż 14 dni przed datą wyborów .
2. W razie konieczności przeprowadzenia wyborów sołtysa lub członków rady sołeckiej przed upływem kadencji, wybory zarządza się w ciągu 30 dni od wystąpienia ich przyczyny.
§ 9. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i rady sołeckiej otwiera i prowadzi wójt lub osoba wyznaczona przez wójta, stwierdza jego prawomocność , przedstawia proponowany porządek posiedzenia i przewodniczy obradom.
§ 10. 1. Dla dokonania wyboru sołtysa i rady sołeckiej, wymagane jest oddanie głosów przez co najmniej 1/10 osób uprawnionych do głosownia . O ile na zebraniu wiejskim zwołanym dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej nie ma wymaganej liczby osób, po uprzednim ogłoszeniu, zebranie może odbyć się w drugim terminie , nie wcześniej jednak niż po upływie ½ godziny.
2. Na zebraniu wiejskim przeprowadzanym w drugim terminie dla wyboru sołtysa i rady sołeckiej, warunek minimalnej liczby osób obecnych uprawnionych do głosowania nie ma zastosowania.
§ 11. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w liczbie od 3 do 5 członków, spośród obecnych mieszkańców uprawnionych do głosowania .
2. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej ani spokrewniona z kandydatem w pierwszej linii .
3. Wybór członków komisji przeprowadza wójt lub osoba przez niego wyznaczona , pełniąca funkcję przewodniczącego zebrania.
4. Wybór członków komisji skrutacyjnej odbywa się w głosowaniu jawnym.
5. Członkami komisji zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów . Członkowie komisji wybierają spośród siebie przewodniczącego, który kieruje pracami komisji.
§ 12. 1. Do zadań komisji skrutacyjnej należy :
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
2) przeprowadzenie głosowania,
4) sporządzenie protokołu z wyników wyborów ,
5) podanie, bez zbędnej zwłoki, wyników wyborów do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty.
2. Protokół z przeprowadzonych wyborów podpisuje przewodniczący komisji skrutacyjnej, jej członkowie oraz przewodniczący zebrania wiejskiego. Stanowi on załącznik do protokołu zebrania wiejskiego.
§ 13. 1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej odbywają się spośród nieograniczonej liczby kandydatów mających prawo wybieralności, zgłoszonych ustnie na zebraniu wiejskim.
2. W pierwszej kolejności komisja skrutacyjna przeprowadza wybory sołtysa, w drugiej kolejności wybory na członków rady sołeckiej.
3. Po zarejestrowaniu przez komisję nazwisk wszystkich kandydatów , przewodniczący komisji poddaje pod głosowanie wniosek o zamknięcie listy kandydatów na sołtysa. Analogicznie przy wyborach członków rady sołeckiej. Wniosek podlega przegłosowaniu zwykłą większością głosów, uprawnionych mieszkańców obecnych na zebraniu wiejskim, w głosowaniu jawnym.
4. Przed rozpoczęciem głosowania komisja sprawdza czy urna do głosowania jest pusta oraz ustala liczbę kart uczestniczących w głosowaniu.
5. Do zakończenia głosowania urny otwierać nie wolno.
6. Przed przystąpieniem do głosowania uczestnik zebrania , w przypadku uzasadnionych wątpliwości, jest zobowiązany na żądanie komisji okazać dokument umożliwiający stwierdzenie jego tożsamości.
7. Komisja skrutacyjna przygotowuje karty do głosowania , wpisując na nich imiona i nazwiska wszystkich zgłoszonych kandydatów.
8. Komisja wydaje karty do głosowania opatrzone pieczęcią gminy.
9. Głosowanie na sołtysa przeprowadza się poprzez postawienie znaku x przy nazwisku kandydata, któremu udziela się poparcia, a w przypadku wyborów do rady sołeckiej , maksymalnie przy nazwiskach kandydatów w liczbie nie większej niż statutowo określona.
10. Karty do głosowania niewypełnione lub wypełnione w inny sposób poczytuje się za głos nieważny.
11. Wójt przy współpracy z sołtysem zobowiązany jest zapewnić głosującym warunki zabezpieczające tajność głosowania.
12. W przypadku wątpliwości co do kwalifikacji głosu , komisja podejmuje decyzję w głosowaniu jawnym.
13. Kartę do głosowania wyborca wrzuca do urny, która pozostaje pod stałym dozorem komisji.
14. Głosowania przerywać nie wolno . Gdyby wskutek nadzwyczajnych wydarzeń głosowanie było czasowo uniemożliwione, komisja może zarządzić jego przerwanie, przedłużenie albo odroczenie do innego terminu. Uchwała komisji w tej sprawie powinna być natychmiast podana do publicznej wiadomości.
15. Przewodniczący komisji odpowiada za utrzymanie porządku i spokoju w czasie głosowania .
§ 14. 1. Za wybranego na sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.
2. Za wybranych na członków rady sołeckiej, uważa się kandydatów , którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.
3. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej liczby ważnie oddanych głosów , głosowanie przeprowadza się powtórnie, pomiędzy tymi kandydatami.
4. W uzasadnionych przypadkach , szczególnie naruszenia zasad wyborczych, mieszkańcy sołectwa uczestniczący w zebraniu wyborczym , mają prawo wniesienia do Rady Gminy Czarnków protestu wyborczego , w formie pisemnej, w terminie 7 dni od dnia wyborów. Protest powinien zawierać zarzuty, uzasadnienie, imiona ,nazwiska i podpisy osób wnoszących protest oraz w przypadku większej liczby osób wskazanie osoby pełniącej funkcję przedstawiciela .
5. Rada gminy rozpatruje protest bez zbędnej zwłoki oraz w drodze uchwały oddala lub podtrzymuje. Skutkiem podtrzymania protestu jest unieważnienie przeprowadzonych wyborów.
§ 15. Wygaśnięcie mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje na skutek :
1) złożenia na ręce wójta , pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji,
2) pozbawienia praw publicznych i wyborczych oraz ubezwłasnowolnienia na podstawie prawomocnego wyroku sądu,
§ 16. 1. W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa lub członka rady sołeckiej, przeprowadza się wybory uzupełniające. Zasady dotyczące trybu wyboru sołtysa i członka rady sołeckiej stosuje się odpowiednio.
2. Wyborów uzupełniających do rady sołeckiej nie przeprowadza się , jeśli do końca kadencji pozostało mniej niż 3 miesiące .
§ 17. 1. Sołtys i każdy członek rady sołeckiej może być odwołany przez zebranie wiejskie przed upływem kadencji.
2. Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej następuje z inicjatywy:
1) mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania w liczbie nie mniej niż 1/10 , zgłoszonej w formie pisemnego wniosku wójtowi ,
3) komisji rewizyjnej rady, zgłoszonej w formie pisemnego wniosku wójtowi.
3. Wniosek o odwołanie powinien zawierać uzasadnienie. Wnioskom bez uzasadnienia nie nadaje się biegu.
4. Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej powinno być poprzedzone wysłuchaniem zainteresowanego.
§ 18. 1. Zebranie wiejskie dla odwołania sołtysa lub członka rady sołeckiej i dokonania wyboru przedterminowego zwołuje wójt, ustalając miejsce, datę i godzinę zebrania. Odwołanie następuje na zebraniu wiejskim w głosowaniu tajnym , zwykłą większością głosów.
2. Przedterminowego wyboru sołtysa lub członka rady sołeckiej dokonuje się na tym samym zebraniu, które zostało zwołane dla odwołania sołtysa lub członka rady sołeckiej.
3. Kadencja sołtysa i członka rady sołeckiej wybranego w wyborach uzupełniających i przedterminowych upływa z dniem zakończenia kadencji sołtysa i członka rady sołeckiej wybranych w wyborach zarządzonych na podstawie §8 ust.1.
§ 19. Wydatki związane z organizacją i przeprowadzeniem wyborów pokrywane są z budżetu gminy.
Rozdział 3.
Organy sołectwa i rada sołecka
§ 20. 1. Organami sołectwa są:
2. Zebranie wiejskie może powoływać stałe lub doraźne komisje, określając zakres ich działania i kompetencje.
§ 21. 1. Organem uchwałodawczym sołectwa jest zebranie wiejskie.
2. Organem wykonawczym sołectwa jest sołtys, którego działalność wspomaga rada sołecka, pełniąca funkcję opiniodawczo-doradczą.
3. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa cztery lata.
§ 22. Do zakresu działania zebrania wiejskiego należy:
1) uchwalanie rocznego planu wydatków sołectwa, w tym planowanych wydatków w zakresie funduszu sołeckiego,
2) rozpatrywanie sprawozdania sołtysa z wykonania rocznego planu wydatków sołectwa,
3) wybór i odwoływanie sołtysa i członków rady sołeckiej oraz stwierdzanie wygaśnięcia ich mandatów,
4) rozporządzanie dochodami z powierzonego mienia,
5) podejmowanie inicjatyw społecznych i gospodarczych przedstawianych organom gminy,
6) podejmowanie uchwał w innych sprawach na wniosek sołtysa, rady sołeckiej , 1/10 członków zebrania wiejskiego lub organów gminy,
7) upoważnienia sołtysa do dysponowania środkami finansowymi do określonej wysokości.
§ 23. 1. Członkami zebrania wiejskiego są stali mieszkańcy sołectwa posiadający prawo wyborcze.
2. Osoby uprawnione do udziału w zebraniu wiejskim odnotowują swoją obecność na liście wyłożonej do podpisu w miejscu, w którym odbywa się zebranie. Lista obecności stanowi załącznik do protokołu zebrania i służy do stwierdzenia prawomocności obrad.
§ 24. 1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:
2) na pisemny wniosek 1/10 mieszkańców sołectwa,
3) na pisemny wniosek rady sołeckiej,
2. Miejsce i termin obrad zebrania wiejskiego ustala i podaje do publicznej wiadomości sołtys najpóźniej w 7 dniu przed dniem obrad. Do prawomocności obrad wymagana jest obecność 1/10 mieszkańców sołectwa posiadających prawa wyborcze. W wyjątkowej sytuacji , wymuszonej zapisami ustawy o funduszu sołeckim , zebranie wiejskie może zostać zwołane w terminie krótszym. Należy jednak w sposób szczególny zadbać o to , by informacja o zwołanym zebraniu dotarła do mieszkańców sołectwa.
3. W przypadku braku wymaganej liczby mieszkańców , przewodniczący zebrania wyznacza II termin zebrania , po upływie co najmniej ½ godziny . Dla prawomocności obrad w drugim terminie zachowanie warunku udziału określonej liczby mieszkańców nie jest konieczne.
§ 25. 1. Obrady zebrania wiejskiego prowadzi sołtys , pełniący funkcję przewodniczącego zebrania.
2. Porządek obrad ustala sołtys po zasięgnięciu opinii rady sołeckiej.
3. Porządek obrad może być zmieniony lub uzupełniony na wniosek każdego członka zebrania wiejskiego, zgłoszony nie później niż przed rozpoczęciem dyskusji nad pierwszym punktem porządku obrad ustalonym zgodnie z ust. 2.
4. Wniosek zgłoszony zgodnie z ust.3 zostaje uwzględniony, jeżeli popiera go nie mniej niż ½ członków zebrania wiejskiego.
§ 26. Udział w zebraniu wiejskim obejmuje uprawnienia do:
1) zgłaszania inicjatyw uchwałodawczych,
4) żądania utrwalenia w protokole własnych wniosków i wypowiedzi,
6) zgłaszania kandydatur i kandydowania.
§ 27. 1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym chyba , że statut stanowi inaczej.
2. Głosu w dyskusji udziela przewodniczący zebrania.
3. Przebieg obrad zebrania jest protokołowany. Protokołowanie wypowiedzi niemających istotnego znaczenia lub głosów nieformalnych, na polecenie przewodniczącego zebrania może być pominięte . Uzasadnienie wniosku o podjęcie uchwały protokołowane są zawsze w całości.
4. Uchwały zebrania wiejskiego podpisuje przewodniczący zebrania i obecni członkowie rady sołeckiej.
§ 28. Do zakresu działania sołtysa należy:
1) wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego,
2) reprezentowanie sołectwa wobec organów gminy,
3) zwoływanie zebrania wiejskiego,
4) zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej,
5) kierowanie akcją pomocy w sołectwie w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych, w szczególności poprzez wykonywanie zarządzeń wójta,
6) uczestniczenie w naradach sołtysów organizowanych przez wójta,
7) uczestniczenie w spotkaniach z radnymi gminy poświęconych realizacji zadań gminy,
8) składanie sprawozdania na zebraniu wiejskim z wykonania rocznego planu wydatków sołectwa , do 30 marca roku następnego, po roku, którego dotyczył plan,
9) składanie na zebraniu wiejskim sprawozdania ze swej działalności oraz działalności rady sołeckiej,
10) przygotowywanie projektów uchwał zebrania wiejskiego,
11) załatwianie bieżących spraw związanych z zarządzaniem mieniem ,
12) współdziałanie z organami gminy w organizowaniu i przeprowadzaniu konsultacji społecznych,
13) opracowywanie projektów inicjatyw społecznych i gospodarczych przedstawianych organom gminy,
14) organizowanie spotkań radnych gminy i wójta z mieszkańcami sołectwa,
15) zgłaszanie wniosków do komisji rady,
16) tworzenie warunków do współpracy z innymi jednostkami pomocniczymi .
§ 29. Sołtys, nie będący radnym w gminie, może uczestniczyć w obradach rady bez prawa udziału w głosowaniu.
§ 30. 1. Pełnienie obowiązków sołtysa ma charakter społeczny.
2. Rada uchwala zasady ,na jakich sołtysowi przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.
3. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
§ 31. 1. Sołtys współdziała z radą sołecką.
2. Rada sołecka składa się z 7 osób.
3. Pracami rady sołeckiej kieruje sołtys.
4. Rada sołecka na pierwszym spotkaniu wybiera spośród siebie osobę, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym , która w razie takiej potrzeby zastąpi sołtysa .
5. Do zadań rady sołeckiej należy:
1) wspomaganie działalności sołtysa, poprzez wydawanie opinii,
2) opiniowanie porządku obrad zebrania wiejskiego,
3) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,
4) występowanie wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców sołectwa w rozwiązywaniu jego problemów i realizacji zadań gminy,
5) utrzymywanie kontaktów z organizacjami społecznymi współpracującymi z jednostkami samorządu terytorialnego.
§ 32. 1. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
2. O terminie posiedzenia rady sołeckiej sołtys zawiadamia wszystkich członków rady sołeckiej.
3. Na zaproszenie sołtysa , w posiedzeniach rady sołeckiej mogą uczestniczyć, bez prawa głosowania , radni gminy lub inne osoby w razie takiej potrzeby.
§ 33. 1. Sołtys odpowiedzialny jest za mienie przekazane sołectwu, korzysta z tego mienia na zasadach określonych przez wójta.
2. Przekazaniu na rzecz sołectwa podlega mienie , niezbędne do realizacji zadań sołectwa.
3. Składniki mienia zakupione ze środków wyodrębnionych dla sołectwa lub przekazanych pozostają w posiadaniu sołectwa.
§ 34. Sołtys lub inna wyznaczona osoba zarządza mieniem przysługującym mieszkańcom sołectwa za zgodą zebrania wiejskiego .
§ 35. 1. Wójt gminy informuje samorząd mieszkańców wsi w terminie do 30 września o wysokości projektowanej kwoty ( poza funduszem sołeckim) , jaka będzie wyodrębniona do dyspozycji sołectwa na kolejny rok budżetowy.
2. Sołtys wspomagany przez radę sołecką przygotowuje projekt planu wydatków na następny rok, projekt ten podlega zatwierdzeniu na zebraniu wiejskim.
3. Do dnia 15 października każdego roku sołtys zobowiązany jest do przekazania planu wydatków wójtowi .
4. Wydzielenie środków finansowych następuje zgodnie z załącznikiem do uchwały budżetowej.
§ 36. 1. Środki finansowe przeznaczone na realizację wydatków wyodrębnionych dla sołectwa w ramach budżetu gminy zabezpieczone są na rachunku podstawowym budżetu.
2. Obsługę finansowo- księgową sołectwa zapewnia wójt.
§ 37. Podjęcie uchwały przez radę gminy o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki wymusza stosowanie zasad i terminów wynikających z przepisów szczególnych.
§ 38. Środki z funduszu sołeckiego i pozostałe przypisane do dyspozycji sołectw niewykorzystane w roku budżetowym wygasają z upływem roku .
§ 39. Wydatkowanie środków z funduszu sołeckiego i pozostałych przypisanych do dyspozycji sołectw podlega rygorom określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych oraz ustawie z dnia 17 grudnia 2004 roku o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
§ 40. 1. Kontrola działalności organów sołectwa sprawowana jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości , rzetelności i gospodarności.
2. Kontrola działalności organów sołectwa ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności organów poddanych kontroli. rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w ust. 1.
§ 41. 1. Kontrolę działalności organów sołectwa sprawuje rada i wójt.
2. Funkcje , o której mowa w ust. 1 rada lub wójt realizuje poprzez działania własne lub wyznaczonych komisji, w tym komisji rewizyjnej.
3. Komisje, o których mowa w ust.2, wykonują zadania kontrolne działalności organów sołectwa w zakresie określonym przez radę lub wójta.
§ 42. 1. Członkowie organów wymienionych w § 41ust.1 i 2 , w związku z wykonywaniem zadań z zakresu kontroli działalności organów sołectwa, mają prawo do:
1) swobodnego wstępu do pomieszczeń przeznaczonych na działalność organów sołectwa,
2) wglądu do wszystkich dokumentów związanych z działalnością sołectwa,
3) przeprowadzania oględzin składników mienia będących w posiadaniu sołectwa,
4) obserwacji przebiegu określonych czynności ,
5) żądania od sołtysa udzielenia ustnych i pisemnych wyjaśnień,
6) korzystania z pomocy specjalistów .
2. Czynności wymienione wyżej winny być przeprowadzane w obecności sołtysa lub innej osoby ponoszącej odpowiedzialność.
3. Uprawnienia , o których mowa w ust. 1, nie wyłączają przepisów o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych.
§ 43. 1. Członek organów wymienionych w § 41 ust.1 i 2 podlega wyłączeniu z czynności kontrolnych, na wniosek lub z urzędu , jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
2. O przyczynach powodujących wyłączenie , członek organów wymienionych w § 41ust.1 i 2 niezwłocznie zawiadamia odpowiednio radę lub wójta .
3. O wyłączeniu postanawia rada w drodze uchwały lub wójt w drodze zarządzenia.
§ 44. 1. Informacje uzyskane w wyniku przeprowadzonej kontroli, organy kontrolujące zawierają w protokole kontroli.
2. Protokół zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli działalności organu sołectwa, w tym ustalone nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.
§ 45. Rada i wójt mają prawo żądania informacji i danych , dotyczących organizacji i funkcjonowania sołectwa, niezbędnych do wykonywania przysługujących im uprawnień nadzorczych.
§ 46. Sołtys zobowiązany jest do przedłożenia Wójtowi protokołów i uchwał zebrania wiejskiego w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia ich podjęcia.
§ 47. 1. Uchwały zebrania wiejskiego lub inne akty wydane przez sołtysa, sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwał zebrania wiejskiego lub innego oświadczenia woli wydanego przez sołtysa w całości lub w części orzeka rada w drodze uchwały na swoim najbliższym posiedzeniu.
2. Wójt może wstrzymać wykonanie uchwały zebrania wiejskiego lub aktu wydanego przez sołtysa, w drodze zarządzenia, na okres nie dłuższy niż 30 dni od dnia ich przedłożenia, jeżeli wykonanie uchwały zebrania wiejskiego lub aktu wydanego przez sołtysa wywołałoby nieodwracalne skutki prawne.
3. Jeżeli uchybiono obowiązkowi, o którym mowa w §46 , termin do stwierdzenia nieważności uchwały zebrania wiejskiego lub aktu wydanego przez sołtysa biegnie od daty przedłożenia ich radzie lub wójtowi.
§ 48. W razie istotnego naruszenia przez sołtysa przepisów prawa lub rażącej niegospodarności , rada lub wójt może zawiesić sołtysa w pełnieniu obowiązków oraz wystąpić z wnioskiem do zebrania wiejskiego o odwołanie sołtysa. W przypadku zawieszenia sołtysa, jego funkcję, do momentu wyboru nowego sołtysa, pełni osoba wyznaczona przez radę sołecką do zastępstwa.
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe.
§ 49. Zmiany zapisów niniejszego statutu wymagają zachowania formy , w jakiej został podjęty, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 50. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Czarnków.
§ 51. Traci moc uchwała Nr XVII/118/2008 Rady Gminy Czarnków z dnia 29 lutego 2008 roku w sprawie statutu sołectwa CISZKOWO .
§ 52. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Załącznik do Uchwały Nr IV/27/2014
Rady Gminy Czarnków
z dnia 23 grudnia 2014 r.
Zalacznik1.pdf
Załącznik do statutu- mapa
|