Uchwała
Nr XL/353/2014
Rady Gminy Czarnków
z dnia 23 stycznia 2014 r.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Czarnków.
Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 1399 zm. z 2013 poz.1593), oraz art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r poz. 594, poz. 645 i poz. 1318) po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego RADA GMINY CZARNKÓW uchwala, co następuje:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Czarnków w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b i c, pkt 3 w zakresie częstotliwości i sposobu pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości, pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399), za wyjątkiem wymagań dotyczących postępowania z odpadami komunalnymi, które zostały określone w Regulaminie obowiązującym na terenie gmin – uczestników Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” w Pile.
§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) właścicielach – rozumie się przez to właścicieli nieruchomości w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
2) nieczystościach ciekłych – rozumie się przez to nieczystości ciekłe w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
3) zbiornikach bezodpływowych – rozumie się przez to zbiorniki bezodpływowe w rozumieniu ustawy o utrzymani czystości i porządku w gminach;
4) zwierzętach gospodarskich – należy przez to rozumieć zwierzęta utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych;
5) zwierzętach domowych – rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające z człowiekiem w jego domu lub nieruchomości, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza;
6) zwierzętach bezdomnych – rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka i nie ma możliwości ustalenia ich właściciela lub innej osoby, pod której opieką trwale dotąd zostawały.
1) właścicieli i użytkowników nieruchomości;
5) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej;
Rozdział 2.
Wymagania w
zakresie utrzymania czystości i
porządku na nieruchomościach i
terernach użytku publicznego.
§ 4. 1. Właściciele nieruchomości są obowiązani do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości.
2. W zakresie utrzymania porządku i czystości właściciele nieruchomości zobowiązani są w szczególności do:
- usuwania zanieczyszczeń z nieruchomości (podwórza, przejścia, bramy, zieleńce itp.);
- usuwania (zamiatania, zbierania, zmywania itp.) zanieczyszczeń z powierzchni i urządzeń budynków przeznaczonych do wspólnego użytku;
- pielęgnowania zieleni i zwalczania chwastów;
- wykaszania poboczy i rowów przydrożnych, w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż 2 razy w sezonie wegetacyjnym oraz utrzymywania w pasie drogowym czystości i porządku – dotyczy zarządców dróg;
- usuwania z budynków, pomieszczeń i ogrodzeń na terenie nieruchomości ogłoszeń, plakatów, afiszy, napisów rysunków itp. umieszczonych bez zachowania właściwego trybu przewidzianego przepisami prawa.
§ 5. Obowiązek oczyszczania ze śniegu i lodu winien być realizowany przez odgarnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszym lub pojazdów i podjęcie działań usuwających lub, co najmniej ograniczających śliskość chodnika. Piasek użyty do tego celu należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.
§ 6. Usunięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych należy do obowiązków gminy.
§ 7. Wykonanie obowiązków w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie budowy należy do wykonawcy robót budowlanych.
§ 8. 1. Mycie samochodów na terenie nieruchomości może odbywać się jedynie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w zbiornikach bezodpływowych. Ścieki takie nie mogą być odprowadzane do zbiorników wodnych lub do ziemi.
2. Doraźne naprawy, regulacje samochodów poza warsztatami naprawczymi mogą być przeprowadzane pod warunkiem, że nie nastąpi skażenie środowiska, a sposób postępowania z odpadami będzie zgodny z przepisami odrębnymi.
§ 9. Ustala się następujące zasady w zakresie postępowania z nieczystościami ciekłymi:
1) Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełniania się urządzeń i wylewania ich zawartości na zewnątrz, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości;
2) Normatywne ilości nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w przepisach szczególnych dotyczących zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków;
3) Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z indywidualnej instrukcji ich eksploatacji;
4) Do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych należy używać pojazdów asenizacyjnych;
5) Zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu nieczystości ciekłych, pracownicy firmy wywozowej mają obowiązek natychmiast usunąć;
6) Urządzenia do gromadzenia nieczystości ciekłych należy utrzymywać w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz umożliwić łatwy dojazd i dostęp w celu bezpiecznego ich opróżniania;
7) Firma wywozowa świadcząca usługi wywozu nieczystości płynnych musi spełniać wymagania określone w odrębnej uchwale.
§ 10. Użytkownicy nieruchomości tworzących tereny zorganizowanej zabudowy posiadających osobowość prawną mogą wprowadzać wewnętrzne zasady utrzymania czystości i porządku w obrębie tychże terenów, o ile nie kolidują one z przepisami odrębnymi oraz niniejszym regulaminem.
Rozdział 3.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe.
§ 11. 1. Osoby utrzymujące psy i inne zwierzęta domowe są obowiązane do zachowania środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
2. W szczególności do obowiązków osób utrzymujących psy i inne zwierzęta domowe należy:
1) sprawowanie właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru oraz do utrzymywania zwierząt w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się z nieruchomości, zwolnienie psa od stałego dozoru dozwolone jest wyłącznie w godzinach od 22 00 do 5 00 ;
2) prowadzenie psa na smyczy – uwolnienie psa ze smyczy dozwolone jest jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i tylko wówczas, gdy posiadasz psa ma możliwość sprawowania nad nim bezpośredniej kontroli - psy agresywne i niebezpieczne dla otoczenia muszą dodatkowo posiadać kaganiec;
3) niewprowadzanie psów i innych zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej oraz na teren placów zabaw - nie dotyczy osób niewidomych korzystających z pomocy psów – przewodników;
4) właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usuwania spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków służących do wspólnego użytku, a także na terenach użyteczności publicznej, takich jak: ulice, chodniki, parki, skwery, zieleńce itp.;
5) niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez psy i inne zwierzęta domowe;
6) humanitarne traktowanie zwierząt domowych;
7) uzyskanie zezwolenia wymaganych odrębnymi przepisami;
8) uiszczanie stosownych opłat określonych odrębnymi aktami normatywnymi.
§ 12. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia.
§ 13. Posesje w których przebywają psy agresywne oraz ras mogących stwarzać zagrożenie albo psy nie będące na uwięzi powinny być ogrodzone oraz wyposażone w widoczną tabliczkę z informacją “uwaga pies” i zainstalowanym dzwonkiem przy wejściu na posesję.
§ 14. Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy Czarnków reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Czarnków.
Rozdział 4.
Zasady dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z
produkcji rolniczej.
§ 15. Zakazuje się hodowli zwierząt gospodarskich - za wyjątkiem własnych potrzeb o ile budynki do chowu tych zwierząt nie kolidują z przepisami prawa budowlanego - na terenie nieruchomości o zabudowie wielorodzinnej (budynek zawierający powyżej 4 mieszkań lub zespół takich budynków).
§ 16. 1. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad, określonych w ust. 2.
2. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić:
a) wszelkie ptactwo i zwierzęta gospodarskie utrzymywane na nieruchomościach, muszą zostać zabezpieczone przed opuszczeniem tej nieruchomości;
b) gromadzenia i usuwania powstających w związku z hodowlą, odpadów i nieczystości w sposób zgodny z przepisami odrębnymi, w tym zwłaszcza nie powodowanie zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
c) nie powodowanie przez prowadzoną hodowlę, wobec innych osób zamieszkujących na nieruchomościach sąsiednich, uciążliwości takich, jak: hałas, odór itp. oraz zagrożeń dla środowiska;
d) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych;
e) zabezpieczenie nieruchomości przed opuszczaniem tej nieruchomości przez zwierzęta gospodarskie;
f) uprzątnięcia zanieczyszczeń z ulicy, placu, chodnika czy drogi pozostawionych przez zwierzęta gospodarskie;
g) usunięcie padłego lub zabitego zwierzęcia jest obowiązkiem osób posiadających zwierzę lub właścicieli nieruchomości, na której znajduje się padłe zwierzę;
h) pszczoły trzymać w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.
Rozdział 5.
Wyznaczenie obszarów podlegających deratyzacji i
terminów jej przeprowadzania.
§ 17. 1. Właściciele i zarządcy nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania na bieżąco w ramach potrzeb deratyzacji.
2. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, wójt w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi poprzez zarządzenie termin jej przeprowadzenia i poda do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie informacji na tablicach ogłoszeń w miejscach objętych obowiązkiem deratyzacji.
3. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację na swój koszt.
Rozdział 6.
Postanowienia końcowe.
§ 18. Każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek umożliwienia wstępu na teren nieruchomości osobom upoważnionym przez Wójta oraz innym organom upoważnionym do kontroli na podstawie przepisów odrębnych, celem sprawdzenia wykonania niniejszego regulaminu.
§ 19. Wykonanie niniejszej uchwały powierza się Wójtowi Gminy Czarnków.
§ 20. Traci moc uchwała Nr XXXIX/305/06 Rady Gminy Czarnków z dnia 30 marca 2006r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Czarnków.
§ 21. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.
Uzasadnienie Uchwały nr XL/ 2014 Rady Gminy Czarnków z
dnia 23 stycznia 2014 roku.
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i
porządku na terenie gminy Czarnków.
Zgodnie z
art. 4
ust. 1
i ust. 3
ustawy z
dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i
porządku w
gminach (Dz. U. z
2012 r. poz. 391 ze zm) Rada Gminy Czarnków ma obowiązek uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i
porządku na terenie gminy oraz dostosowania go do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami.
Wykonując powyższe obowiązki Gmina Czarnków sporządziła Regulamin utrzymania czystości i
porządku na terenie gminy, który został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w
Czarnkowie.
Biorąc pod uwagę zapisy ustawy z
dnia 1
lipca 2011 r. o
zmianie ustawy o
utrzymaniu czystości i
porządku w
gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z
2011 r. Nr 152, poz. 897 ze zm.), która nałożyła na gminy szereg nowych obowiązków związanych z
gospodarowaniem odpadami komunalnymi, gmina Czarnków przystąpiła do Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi”. Statutowym celem związku jest zaspokajanie potrzeb mieszkańców gmin – uczestników Związku w
zakresie gospodarki odpadami komunalnymi oraz skorelowanych z
nim innych usług publicznych. Utworzony Związek przejął od gminy Czarnków realizację zadań związanych z
gospodarką odpadami komunalnymi. Szczegółowy zakres zadań przekazanych na rzecz Związku, jego organizacja oraz tryb działania organów określone zostały w
Statucie Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” przyjętym Uchwałą Nr XXI/190/2012 Rady Gminy Czarnków z
dnia 31 lipca 2012r.
W związku z
powyższym wszystkie wymagania dotyczące postępowania z
odpadami komunalnymi określa uchwała Nr 16/2013 Zgromadzenia Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” z
dnia 12 lutego 2013 r. w
sprawie regulaminu utrzymania czystości i
porządku na terenie Związku Międzygminnego „Pilski Region Gospodarki Odpadami Komunalnymi” w
zakresie gospodarki odpadami komunalnymi.
Pozostałe wymagania wynikające z
art. 4
ust. 2
ustawy z
dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i
porządku w
gminach (Dz. U. z
2013 r. poz. 1399) określa projekt uchwały Rady Gminy Czarnków w
sprawie regulaminu utrzymania czystości i
porządku na terenie gminy Czarnków, tj.:
1) z
pkt 1
lit. b: uprzątanie błota, śniegu, lodu i
innych zanieczyszczeń z
części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz lit. c: mycie i
naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i
warsztatami naprawczymi;
2) z
pkt 3: częstotliwość i
sposób pozbywania się nieczystości ciekłych z
terenu nieruchomości,
3) pkt 6: obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
4) pkt 7:wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z
produkcji rolniczej, w
tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w
poszczególnych nieruchomościach,
5) pkt 8: wyznaczanie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i
terminów jej przeprowadzania.
|