Gmina Czarnków, jako jeden z blisko 1400 samorządów, przyłączyła się do ogólnopolskiej Kampanii profilaktyczno-edukacyjnej „Sprawdź czy Twoje picie jest bezpieczne.
Uroczysta inauguracja odbyła się 7 kwietnia 2009 roku w Sejmie Rzeczpospolitej Polskiej.
To początek działań edukacyjnych z udziałem ponad połowy polskich gmin.
Organizatorem kampanii jest Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przedsięwzięciu patronuje m.in. Senat Rzeczpospolitej Polskiej, Biuro Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce oraz Kolegium Lekarzy Rodzinnych.
Włączając się w tę kampanię chcemy zachęcić każdego mieszkańca naszej gminy do oceny
własnego modelu picia oraz odpowiedzi na pytanie-Czy moje picie jest bezpieczne? Chcemy
ostrzec przed zagrożeniami, jakie mogą pojawić się w związku z piciem alkoholu. Pokażemy też, w
jaki sposób przeliczyć ilość wypijanego alkoholu i jak nie przekraczać granicy picia o niskim ryzyku
szkód.
Kampania adresowana jest do dorosłych konsumentów napojów alkoholowych-także do tych,
którym wydaje się, że piją niewiele. Jej celem jest ograniczenie liczby osób pijących ryzykownie i szkodliwie oraz przekazanie wiedzy na temat szkód, jakie wiążą się ze spożywaniem alkoholu.
Z badań przeprowadzonych przez PARPA wynika, że populacja osób pijących ryzykownie i szkodliwie kształtuje się w Polsce na poziomie ok.4 mln i jest tym samym ponad cztery razy większa niż populacja osób uzależnionych od alkoholu (szacowana na ok.863 tys.)
Na potrzeby kampanii przygotowano: spoty telewizyjne i radiowe, plakaty, ulotki edukacyjne,
książki i broszury. Materiały edukacyjne w naszej gminie trafią do szkół, przychodni lekarskich i
Gminnego Punktu Konsultacyjno Informacyjnego dla Uzależnionych i Współuzależnionych.
Z informacją o konieczności monitorowania własnego wzoru picia chcemy dotrzeć do
jak największej liczby mieszkańców gminy. Planujemy przeprowadzenie konkursów, zajęć sportowo-rekreacyjnych, inscenizacji teatralnych itp.
Z badań Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że alkohol jest trzecim czynnikiem ryzyka
powodującym choroby i zgony ludzi na świecie (po nadciśnieniu tętniczym i nikotynie), a region europejski jest największym producentem i konsumentem napojów alkoholowych. Ponad 60 typów
różnego rodzaju chorób ma związek z alkoholem.
Badania CBOS z 2008r. pokazują, że w społeczeństwie funkcjonuje stereotyp dotyczący piwa
jako najmniej szkodliwego napoju alkoholowego. Tymczasem wypijając szklankę piwa (250 ml),
lampkę wina (100 ml) lub kieliszek wódki (30 ml) wprowadzamy do organizmu taką samą ilość alkoholu etylowego.
Celem kampanii nie jest nakłanianie do całkowitej abstynencji (choć ta w przypadku niektórych
osób, np. młodzieży, kobiet w ciąży czy kierowców jest konieczna), ale pokazanie, kiedy picie staje się ryzykowne i jakie są granice tego ryzyka.
W Polsce spożycie 100 % alkoholu na jednego mieszkańca wzrosło w ostatnich 10 latach z
strukturze spożycia, a także liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
W ramach kampanii specjalny przekaz profilaktyczny zostanie skierowany do młodzieży.
Zmyślą o tej grupie docelowej powstała strona internetowa www.niebotak.pl ,która pokazuje, że
najbardziej bezpieczne dla osoby niepełnoletniej jest zachowanie abstynencji. Do szkół trafi,
przygotowany przez PARPA, scenariusz wywiadówki dla rodziców oraz scenariusz zajęć
profilaktycznych. Ponadto placówki te otrzymają materiały edukacyjne pod hasłem „Nie, bo tak”
adresowane do młodych ludzi.