BIP

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenia o wydanej decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 998,4 kW oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr 36/9 obręb Białężyn

IGROŚ.6220.1.2.2021

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 26 maja 2021 r.

 

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.)

 

ZAWIADAMIAM

że w dniu 25.05.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.2.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 998,4 kW oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr 36/9 obręb Białężyn, gmina Czarnków.

 

Od decyzje przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Doręczenie zawiadomienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.

 

W załączeniu decyzja Wójta.

 

                                               WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 26 maja 2021 roku do 23 czerwca 2021 roku

 


 

Czarnków, dnia 25 maja 2021 r.

IGROŚ.6220.1.2.2021

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

            Na podstawie  art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2), art. 75 ust.1 pkt 4) oraz art. 84 i art. 85 ust. 1, ust.2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z  2021 r. poz. 247), a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 roku  poz. 735) po :

  • rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.11. 2020r.:

     NEXTBUD

Anna Jędraszczak

ul. Browarna 2a, 64-700 Czarnków

             w sprawie wydania decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia  

             polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy 998,4 kW oraz hali

             magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr 36/9 obręb Białężyn, gmina

             Czarnków,

        -   uwzględnieniu  uwarunkowań zawartych w  art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października

            2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w

            ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r.

            poz. 247), dalej ustawa ooś,

 

ORZEKAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 998,4kW oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr 36/9 obręb Białężyn, gmina Czarnków.

Należy spełnić następujące warunki i wymagania:

1 . Wszelkie prace oraz ruch pojazdów na etapie realizacji przedsięwzięcia ograniczyć do pory dziennej tj. w godz. 6:00 - 22:00.

2. Funkcjonowanie hali magazynowej ograniczyć do pory dnia tj. w godz. 6:00 - 22:00.

3. Na projektowanej hali magazynowej nie montować zewnętrznych źródeł hałasu.

4. Nie prowadzić procesów mycia hali prowadzących do powstania ścieków.

5. W związku z realizacją przedsięwzięcia przeprowadzić wycinkę drzew wyłącznie z gatunku świerk pospolity w maksymalnej liczbie 32 okazów.

6. Wycinkę świerków przeprowadzić w okresie od 1 września do końca lutego.

7. Przeprowadzić nasadzenia rekompensacyjne w skali co najmniej 1:1.

8. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.

9. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.

10. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

11. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.

12. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.

13. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w okresie od 1 - 15 sierpnia i od 1 listopada do 15 lutego.

14. W porze nocnej nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia-

15. Zainstalować 1 transformator o poziomie mocy akustycznej nie większej niż 65 dB oraz umieścić go w kontenerze o izolacyjności akustycznej minimum 20 dB.

16. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych wykorzystywać do tego celu wyłącznie czystą wodę bez użycia środków chemicznych, w tym detergentów. W przypadku większych zabrudzeń dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych „ obojętnych dla środowiska.

17. Transformatory umieścić w kontenerze o szczelnych posadzkach. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

 

UZASADNIENIE

Przedsięwzięcie polegające na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy 998,4 kW oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr 36/9 obręb Białężyn, gmina Czarnków, zgodnie z  § 3 ust. 1 pkt  54 lit b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

Teren, na którym projektowane jest przedsięwzięcie, jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Czarnków na obszarze wsi Białężyn - uchwała Rady Gminy Czarnków Nr XXIX/253/13 z dnia 27 lutego 2013 roku.  Planowane przedsięwzięcie jest zgodne z powyższym planem.

Na podstawie art. 61 § 4 w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2021 roku poz. 735) obwieszczeniem zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania.

Na podstawie art. 64 ust. 1, pkt 1, 2 i 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z  2021 r. poz. 247), Wójt Gminy Czarnków zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i Państwowego  Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, czy  istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w dniu 30.12.2020 r. wydał opinię nr ON.NS.9011.276.2020 – odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie budowa elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 998,4 kW oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr 36/9 obręb Białężyn, gmina Czarnków.

W dniu 08.01.2021 r. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu wezwał organ prowadzący postępowanie t.j. Wójta Gminy Czarnków do uzyskania  od inwestora i przedstawienia  dodatkowych wyjaśnień do informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia.

W dniu 11.01.2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu poprosił o uzupełnienie oświadczenia - czy wnioskodawca jest podmiotem zależnym od jednostki samorządu terytorialnego, dla której organem wykonawczym w rozumieniu art. 24m ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz,U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) jest organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Inwestor w dniu 27.01.2021 r. przedłożył uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia. Uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia zostało przesłane do Państwowego  Gospodarstwa Wodnego Wody Polski Zarząd Zlewni w Poznaniu.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu w dniu 08 lutego 2021 r. wyraził opinię nr PO.ZZŚ.4.435.7.1.2021.ML - nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.

Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu przedłużył termin załatwienia sprawy oraz poprosił o przedstawienie informacji o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanego przedsięwzięcia i wezwał Inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia.

Powyższe informacje zostały przesłane do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.

            W dniu 04.03.2021r. Wnioskodawca przesłał do wiadomości Wójtowi Gminy Czarnków uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia. Karta informacyjna przedsięwzięcia została uzupełniona na wezwanie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.

Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu ponownie przedłużył termin załatwienia sprawy.

W dniu 23.04.2021r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał opinię nr WOO-IV.4220.1901.2020.MK1.6 że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i  wymagań:

1 . Wszelkie prace oraz ruch pojazdów na etapie realizacji przedsięwzięcia ograniczyć do pory dziennej tj. w godz. 6:00 - 22:00.

2. Funkcjonowanie hali magazynowej ograniczyć do pory dnia tj. w godz. 6:00 - 22:00.

3. Na projektowanej hali magazynowej nie montować zewnętrznych źródeł hałasu.

4. Nie prowadzić procesów mycia hali prowadzących do powstania ścieków.

5. W związku z realizacją przedsięwzięcia przeprowadzić wycinkę drzew wyłącznie z gatunku świerk pospolity w maksymalnej liczbie 32 okazów.

6. Wycinkę świerków przeprowadzić w okresie od 1 września do końca lutego.

7. Przeprowadzić nasadzenia rekompensacyjne w skali co najmniej 1:1.

8. Zastosować moduły fotowoltaiczne o powierzchni antyrefleksyjnej.

9. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.

10. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Taką samą kontrolę przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

11 . Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.

12. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.

13. Koszenie roślinności pokrywającej teren elektrowni prowadzić na etapie eksploatacji przedsięwzięcia w okresie od 1 - 15 sierpnia i od 1 listopada do 15 lutego.

14. W porze nocnej nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia-

15. Zainstalować 1 transformator o poziomie mocy akustycznej nie większej niż 65 dB oraz umieścić go w kontenerze o izolacyjności akustycznej minimum 20 dB.

16. W przypadku konieczności mycia paneli fotowoltaicznych wykorzystywać do tego celu wyłącznie czystą wodę bez użycia środków chemicznych, w tym detergentów. W przypadku większych zabrudzeń dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych „ obojętnych dla środowiska.

17. Transformatory umieścić w kontenerze o szczelnych posadzkach. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, każdy transformator wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej pomieścić całą objętość oleju znajdującego się w transformatorze oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

 

Powyższe warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.

Na podstawie art. 10 § 1 Kpa obwieszczeniem zawiadomiono strony postępowania  o możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wniesienia ewentualnych uwag w sprawie toczącego się postępowania.

W toku postępowania nie zostały wniesione żadne uwagi.

            Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247), dalej ustawy ooś, przeanalizowano: rodzaj, skalę i charakter przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

            Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 998,4 kW oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce 36/9, obręb Białężyn, gmina Czarnków. Powierzchnia działki objętej wnioskiem wynosi 2,7722 ha. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane na całości obszaru ww. działki. Wnioskodawca przewiduje montaż do 3200 sztuk paneli fotowoltaicznych, ok. 14 sztuk inwerterów (falowników) oraz jedną kontenerową stację transformatorową. Montaż paneli będzie miał miejsce na aluminiowych stelażach za pomocą kotew wbijanych w ziemię w rzędach, między którymi pozostawiony zostanie odpowiedni odstęp. Inwestor w ramach przedsięwzięcia przewiduję również budowę hali magazynowej z opcją rozbudowy. Obiekt będzie pełnił funkcję wyłącznie magazynową, w którym magazynowane będą m.in.- meble, drewno, wyroby z pcv, wyroby ze stali. Maksymalna pojemność magazynu wyniesie 995 m2 – przy regałach wysokiego składowania. W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia zatrudnionych będzie ok. 8 osób. Z uzupełnienia k.i.p. wynika, że planowana hala będzie funkcjonować wyłącznie w godzinach dziennych tj. od 6.00 - 18.00, co znalazło odzwierciedlenie w nałożonych w niniejszej decyzji warunkach.

            Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d oraz ust. 1 pkt 3 lit. a i lit. c ustawy ooś ustalono, że tereny chronione akustycznie (zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna) znajdują się w sąsiedztwie przedmiotowej inwestycji. W sąsiedztwie znajduje się również zabudowa zagrodowa oraz zabudowa usługowo-magazynowa. Chwilowe niekorzystne oddziaływanie hałasu na środowisko może wystąpić w fazie realizacji inwestycji. Będzie to jednak oddziaływanie krótkookresowe, odwracalne i ustanie po zakończeniu inwestycji. Praca obiektu oraz ruch pojazdów będą odbywać się wyłącznie w porze dziennej, tj. 6:00 do 22:00. Powyższe z uwagi na to, że stanowi rozwiązanie ograniczające uciążliwość akustyczną uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji. Na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia głównym źródłem emisji hałasu, jak wskazał Wnioskodawca będą transformatory znajdujące się w stacji kontenerowej oraz inwertery. Z uzupełnienia k.i.p. wynika, że Inwestor nie przewiduje montażu żadnych dodatkowych źródeł hałasu co znalazło odzwierciedlenie w warunkach niniejszej decyzji. Celem dotrzymania standardów akustycznych na najbliższych terenach objętych ochroną przed hałasem, założenia co do poziomu mocy planowanego do zastosowania transformatora oraz umieszczenie go w kontenerze stacji transformatorowej o izolacyjności minimum 20 dB wpisano w warunkach niniejszej decyzji. Analizując skalę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie emisji hałasu do środowiska, uwzględniając pracę hali wyłącznie w porze dziennie i brak procesów produkcyjnych powodujących emisję hałasu do środowiska, rodzaj i parametry przedsięwzięcia oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w niniejszej decyzji warunkami ustalono, że funkcjonowanie planowanego przedsięwzięcia nie spowoduje przekroczenia akustycznych standardów jakości środowiska na najbliższych terenach wymagających ochrony akustycznej, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu i pól elektromagnetycznych w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych. (Dz. U. z 2014 r. poz. 112).

            Mając na uwadze art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś stwierdza się, że na etapie realizacji przedsięwzięcia może nastąpić niewielka emisja substancji do powietrza (faza prowadzenia prac budowlanych). Będzie ona związana z powstawaniem pyłów, w związku Z prowadzeniem robót ziemnych. Ponadto źródłem emisji substancji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na budowie. Z uwagi jednak na fakt, że emisje te będą miały charakter miejscowy i okresowy oraz ustaną po zakończeniu prac budowlanych, należy je uznać za pomijalne. Uwzględniając przyjęte założenia i brak procesów produkcyjnych będących źródłem emisji zanieczyszczeń do środowiska, należy stwierdzić, iż realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie stanowiła zagrożenia dla stanu jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Na podstawie zgromadzonych materiałów ustalono, że funkcjonowanie przedsięwzięcia nie będzie powodowało przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r. poz. 1031 z późn. zm.) oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu, w tym dopuszczalnych częstości przekroczeń

określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 16, poz. 87) poza terenem, do którego Wnioskodawca posiada tytuł prawny.

            W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co wpłynie na mitygację zmian klimatu.

            Uwzględniając przepisy art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś stwierdzono, iż w związku z charakterem planowanego przedsięwzięcia i otoczeniem planowanej inwestycji, skumulowane oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć uznano za pomijalne, gdyż wpisuje się w tło istniejących obiektów, tj. przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane w sąsiedztwie istniejących zakładów usługowo-produkcyjnych.

            Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, z k.i.p. wynika, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę oraz koniecznością odprowadzania ścieków. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji kontenerów sanitarnych. Ścieki bytowe na etapie eksploatacji będą odprowadzane do bezodpływowego zbiornika o poj. 10m3. Wnioskodawca w uzupełnieniu k.i.p. wskazał, że projektowana hala nie będzie wymagać mycia. Wskazano również, że panele fotowoltaiczne będą myte czystą wodą, bez użycia środków chemicznych. W przypadku większych zabrudzeń dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu. W k.i.p. nie wskazano rodzaju transformatora planowanego do realizacji dlatego w przypadku zastosowania transformatorów olejowych, zobowiązano Wnioskodawcę aby pod każdym transformatorem została zamontowana szczelna misa, mogąca zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Rozwiązania, ograniczające potencjalny negatywny wpływ na środowisko gruntowo-wodne, zostały zawarte w warunkach wskazanych w niniejszej decyzji.

            Uwzględniając zapisy k.i.p., w kontekście art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś stwierdzono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany w strefach ochronnych ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarów wybrzeży, górskich, leśnych i obszarów przylegających do jezior. W k.i.p. wskazano, że teren inwestycji jest położony poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie będzie zlokalizowane poza terenami o dużej gęstości zaludnienia. Z danych zawartych w k.i.p. nie wynika, aby przedsięwzięcie realizowane było na obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

            Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że w wyniku realizacji planowanego przedsięwzięcia, powstawać będą głównie odpady budowlane, związane z pracami inwestycyjnymi oraz odpady komunalne. W celu zabezpieczenia powierzchni ziemi, wytwarzane odpady będą magazynowane w miejscach do tego wyznaczonych oraz przekazywane zewnętrznym, wyspecjalizowanym firmom do dalszego zagospodarowania zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Część odpadów może być wytwarzana przez firmy świadczące usługi w myśl definicji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019r. poz.797, z późn. zm.). Wówczas świadczący usługi, jako posiadacz odpadów, będzie obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami. Z k.i.p. wynika, że na etapie eksploatacji będą powstawać odpady związane z pracami serwisowo-remontowymi, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Gospodarowanie odpadami na etapie likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia winno odbywać się na zasadach określonych w obowiązujących przepisach szczegółowych w tym zakresie. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko w rejonie zainwestowania.

            Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na różnorodność biologiczną.

            Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55, z późn. zm.). Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300003 i specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004, oddalone o 4,8 km od przedsięwzięcia. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruncie pokrytym roślinnością ruderalną. W otoczeniu przedsięwzięcia znajduje się zabudowa mieszkaniowa i magazynowa, grunty rolne oraz w odległości do 1 km zbiorniki wodne. Realizacja przedsięwzięcia, jak w uzupełnieniu k.i.p. wskazał wnioskodawca, wiązać się będzie z wycinką 32 świerków o obwodach do 40 cm. W związku z tym, że w k.i.p. wnioskodawca wskazał, że na terenie przedsięwzięcia występuje 68 drzew z 6 gatunków o obwodach do 170 cm, w celu ochrony istniejącej szaty roślinnej i krajobrazu nałożono w niniejszej decyzji warunek aby na etapie realizacji przedsięwzięcia wycinkę drzew wyłącznie z gatunku świerk pospolity w liczbie do 32 osobników. Nie stwierdzono obecności gniazd ptaków. W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono w decyzji warunek wycinki świerków poza okresem lęgowym, który w Wielkopolsce przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia teren elektrowni obsiany zostanie mieszanką traw. W celu ochrony lokalnej bioróżnorodności nałożono warunek aby do obsiewu powierzchni biologicznie czynnej elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia. Roślinność będzie wykaszana i pozostawiana na powierzchni działki. W celu ochrony ptaków lęgowych oraz w związku z lokalizacją w pobliżu planowanego przedsięwzięcia zbiorników wodnych nałożono w decyzji warunek koszenia terenu elektrowni na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca oraz poza okresem migracji płazów. Wiosenny okres migracji dla większości gatunków płazów w Polsce przypada przeciętnie od 15 lutego do końca maja, natomiast jesienny okres migracji przypada przeciętnie od 15 sierpnia do końca października. Ponadto wpisano warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, roślinom zawiązywanie nasion, a także pozwoli ograniczyć zacienienie paneli słonecznych przez roślinność. Na etapie prowadzenia prac ziemnych w decyzji nałożono warunek regularnych kontroli wykopów i uwalniania uwiezionych w nich zwierząt. W celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom nałożono w decyzji warunek montażu ogrodzenia ażurowego, bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a powierzchnią ziemi. Nie przewiduje się stosowania chemicznych środków ochrony roślin. W celu ograniczenia efektu olśnienia nałożono warunek pokrycia paneli słonecznych warstwą antyrefleksyjną co ograniczy negatywny wpływ na ptaki. Ze względu na pobliską zabudowę mieszkaniową w celu ograniczenia tzw. zanieczyszczenia światłem nałożono w decyzji warunek rezygnacji z ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej. Aby ograniczyć wpływ przedsięwzięcia na krajobraz i przesłonić przedsięwzięcia przed obserwatorem planowane jest przeprowadzenie nasadzeń zieleni osłonowo-izolacyjnej od strony najbliższej zabudowy mieszkaniowej, tj. od strony dz. nr 27/1. W celu rekompensaty za uszczerbek w środowisku przyrodniczym i krajobraz za wycięte drzewa nałożono obowiązek przeprowadzenia nasadzeń rekompensacyjnych w skali w 1:1. Nasadzenia rekompensacyjne można przeprowadzić w ramach planowanych nasadzeń zieleni osłono-izolacyjnej. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruncie ornym oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

            Ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600042. Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry" (Dz. U Z 2016 r. poz. 1967) JCWPd PLGW600042 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym i jest niezagrożona osiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWPd PLGW600042 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry" określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.

Przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) O kodzie: PLRW60001718689 Flinta i posiada status naturalnej części wód, jej stan jest zły, lecz zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako niezagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest uzyskanie dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 1967).

 

Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności, charakter i zakres oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną oraz opinie wyrażone przez  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Dyrektora Zarząd Zlewni Wód Polskich w Poznaniu  orzeczono jak w sentencji.

 

P O U C Z E N I E

Zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 735) Kodeks postępowania administracyjnego Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26, 64-920 Piła za pośrednictwem organu wydającego niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zgodnie z  art. 127a §1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może zrzec się prawa do wniesienie odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania. Zgodnie z art. 130 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załącznik:

  • charakterystyka przedsięwzięcia.

 

Otrzymują:

1. NEXTBUD Anna Jędraszczak

    ul. Browarna 2a, 64-700 Czarnków,

2. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy

    z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji

    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

    w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania

    na środowisko ( Dz. U. z  2021 r. poz. 247).

3. a/a

 

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony

    Środowiska w Poznaniu,

    ul. J.H. Dąbrowskiego 79,  60-529 POZNAŃ,

2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

    Zarząd Zlewni Wód Polskich w Poznaniu

    ul. Szewska 1,  61-760 Poznań,

3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie

    ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków,

 

SSz

 

 

                                                                                               ZAŁĄCZNIK DO DECYZJI

                                                                                                            O ŚRODOWISKOWYCH

                                                                                                            UWARUNKOWANIACH

                                                                                                            NR IGROŚ.6220.1.2.2021

                                                                                                            Z DNIA 25.05.2021 r.

 

CHARAKTERYSTYKA   PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Nazwa przedsięwzięcia:

budowa elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 998,4 kW oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr 36/9 obręb Białężyn, gmina Czarnków.

 

 

            Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 998,4 kW oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce 36/9, obręb Białężyn, gmina Czarnków. Powierzchnia działki objętej wnioskiem wynosi 2,7722 ha. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane na całości obszaru ww. działki. Wnioskodawca przewiduje montaż do 3200 sztuk paneli fotowoltaicznych, ok. 14 sztuk inwerterów (falowników) oraz jedną kontenerową stację transformatorową. Montaż paneli będzie miał miejsce na aluminiowych stelażach za pomocą kotew wbijanych w ziemię w rzędach, między którymi pozostawiony zostanie odpowiedni odstęp. Inwestor w ramach przedsięwzięcia przewiduję również budowę hali magazynowej z opcją rozbudowy. Obiekt będzie pełnił funkcję wyłącznie magazynową, w którym magazynowane będą m.in.- meble, drewno, wyroby z pcv, wyroby ze stali. Maksymalna pojemność magazynu wyniesie 995 m2 – przy regałach wysokiego składowania. W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia zatrudnionych będzie ok. 8 osób. Planowana hala będzie funkcjonować wyłącznie w godzinach dziennych tj. od 6.00 - 18.00.

Ścieki bytowe na etapie eksploatacji będą odprowadzane do bezodpływowego zbiornika o poj. 10m3. Panele fotowoltaiczne będą myte czystą wodą, bez użycia środków chemicznych. W przypadku większych zabrudzeń dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne lecz będą infiltrować w grunt w obrębie przedmiotowego terenu.

 


 

IGROŚ.6220.1.2.2021

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 26 maja 2021 r.

 

Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (j.t. Dz. U. z  2021r. poz. 247)

 

PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI,

 

że w dniu 25.05.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.2.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 998,4 kW oraz hali magazynowej wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr 36/9 obręb Białężyn, gmina Czarnków.

 

W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji, dokumentacją sprawy oraz z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią Państwowego Powiatowego Inspektora  Sanitarnego w Czarnkowie i opinią Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu, w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 349 56 66), w terminie 30 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

 

 

                                                                     WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 26 maja 2021 roku do 25 czerwca 2021 roku

 

 

 

Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Czarnków
Data wytworzenia informacji: 26.05.2021 12:29:21
Osoba wprowadzająca informację: Michał Iwanicki
Data ostatniej modyfikacji: 26.05.2021 12:49:29
Data publikacji informacji: od 26.05.2021 12:29:22
Liczba odsłon: 0
Pokaż rejestr zmian
Data Osoba dokonująca zmiany Opis zmiany
26.05.2021 12:29:21 Michał Iwanicki strona została dodana