IGROŚ.6220.1.3.2021
O B W I E S Z C Z E N I E
WÓJTA GMINY CZARNKÓW
z dnia 02 sierpnia 2021 r.
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.)
ZAWIADAMIAM
że w dniu 28.07.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.3.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na
budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 53, 55, 56/4 i 56/5 obręb Brzeźno, gmina Czarnków.
Od decyzje przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Doręczenie zawiadomienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.
W załączeniu decyzja Wójta.
WÓJT GMINY CZARNKÓW
/-/ Bolesław Chwarścianek
Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń
i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,
na okres: od 02 sierpnia 2021 roku do 30 sierpnia 2021 roku
Czarnków, dnia 26 lipca 2021 r.
IGROŚ.6220.1.3.2021
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2), art. 75 ust.1 pkt 4) oraz art. 84 i art. 85 ust. 1, ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 roku poz. 735) po :
- rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.11.2020 r. :
PVE 62 Sp. z o.o.
ul. Śniadeckich 21
85- 011 Bydgoszcz
w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia
polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW wraz z niezbędną
infrastrukturą techniczną na działach nr 53, 55, 56/4 i 56/5 obręb Brzeźno, gmina Czarnków,
- uwzględnieniu uwarunkowań zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października
2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze
zm.), dalej ustawa ooś,
ORZEKAM
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działach nr 53, 55, 56/4 i 56/5 obręb Brzeźno, gmina Czarnków.
Należy spełnić następujące warunki i wymagania:
1.Pod elektrownię fotowoltaiczną o mocy do 20 MW przeznaczyć do 23,42 ha łącznej powierzchni działek ewid. nr 53, 55, 56/4 i 56/5, obręb Brzeźno.
2.W związku z realizacją przedsięwzięcia nie wycinać drzew i krzewów.
3.Nie lokalizować elementów infrastruktury naziemnej elektrowni w obrębie rowów melioracyjnych.
4.Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
5.Zastosować panele fotowoltaiczne z powłoką antyrefleksyjną.
6.Panele fotowoltaiczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
7.Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
8.Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. wgodz. 6.00 - 22.00.
9.Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocy.
10.Na etapie eksploatacji farmy fotowoltaicznej koszenie roślinności pokrywającej jej teren prowadzić w okresie od 1 do 15 sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego, tj. poza okresem lęgowym ptaków i poza okresami migracji płazów.
11.Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych farmy fotowoltaicznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
12.Na etapie funkcjonowania elektrowni nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin.
13.Transformatory umieścić w prefabrykowanych kontenerach ze szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatora olejowego, wyposażyć go w szczelną misę mogącą pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
14.Stacje transformatorowe zlokalizować w odległości nie mniejszej niż 70 m od granicy terenów chronionych akustycznie.
15.Do mycia paneli fotowoltaicznych stosować wodę bez dodatku środków chemicznych. Dopuszcza się stosowanie biodegradowalnych środków, obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.
16.Zaplecze budowy zlokalizować na szczelnym, utwardzonym podłożu, natomiast substancje ropopochodne, zabezpieczyć i przechowywać w szczelnie zamkniętych zbiornikach.
17.Przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji. W miejscach, gdzie konieczne będzie przeprowadzenie infrastruktury technicznej (linii kablowej) przez rowy melioracyjne, zastosować przejście podziemne za pomocą przecisku lub przewiertu sterowanego.
18.Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyty sorbent przekazać uprawionemu odbiorcy odpadów.
19.W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcie zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.
UZASADNIENIE
Przedsięwzięcie polegające na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działach nr 53, 55, 56/4 i 56/5 obręb Brzeźno, gmina Czarnków,
zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 lit b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1839) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.
Obszar, na którym planuje się inwestycję nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 61 § 4 w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2021 roku poz. 735) obwieszczeniem zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania.
Na podstawie art. 64 ust. 1, pkt 1, 2 i 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.), Wójt Gminy Czarnków zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile czy istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w dniu 04.01.2021 r. wydał opinię nr ON.NS.9011.281.2020 – odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działach o nr ewidencyjnych 53, 55, 56/4 i 56/5 obręb Brzeźno, gmina Czarnków.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w dniu 18 stycznia 2021 r. wyraził opinię nr BD.ZZŚ.2.435.5.2021.AK, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działach o numerach ewidencyjnych 53, 55, 56/4 i 56/5 obręb Brzeźno, gmina Czarnków.
Wskazuje na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c, lub nałożenia obowiązku działań, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś:
1) przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji. W miejscach, gdzie konieczne będzie przeprowadzenie infrastruktury technicznej (linii kablowej) przez rowy melioracyjne, zastosować przejście podziemne za pomocą przecisku lub przewiertu sterowanego.
2) na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyty sorbent przekazać uprawionemu odbiorcy odpadów.
3) w trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcie zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.
4) mycie paneli prowadzić z wykorzystaniem czystej wody, bez użycia środków chemicznych. W przypadku wystąpienia dużych zabrudzeń dopuszcza się możliwość stosowania środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska wodnego.
5) w przypadku zastosowania transformatora olejowego, umieścić pod nim szczelną misę olejową wykonaną z materiałów olejoodpornych i wodoodpornych, będącą w stanie zmagazynować 100 % zawartości oleju.
Warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.
W dniu 16.04.2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał opinię nr WOO-IV.4220.5.2021.MR.2 - dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
1.Pod elektrownię fotowoltaiczną o mocy do 20 MW przeznaczyć do 23,42 ha łącznej powierzchni działek ewid. nr 53, 55, 56/4 i 56/5, obręb Brzeźno.
2.W związku z realizacją przedsięwzięcia nie wycinać drzew i krzewów.
3.Nie lokalizować elementów infrastruktury naziemnej elektrowni w obrębie rowów melioracyjnych.
4.Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.
5.Zastosować panele fotowoltaiczne z powłoką antyrefleksyjną.
6.Panele fotowoltaiczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.
7.Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
8.Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 - 22.00.
9.Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocy.
10.Na etapie eksploatacji farmy fotowoltaicznej koszenie roślinności pokrywającej jej teren prowadzić w okresie od 1 do 15 sierpnia oraz od 1 listopada do 15 lutego, tj. poza okresem lęgowym ptaków i poza okresami migracji płazów.
11.Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych farmy fotowoltaicznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.
12.Na etapie funkcjonowania elektrowni nie stosować nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin.
13.Transformatory umieścić w prefabrykowanych kontenerach ze szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatora olejowego, wyposażyć go w szczelną misę mogącą pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.
14.Stacje transformatorowe zlokalizować w odległości nie mniejszej niż 70 m od granicy terenów chronionych akustycznie.
15.Do mycia paneli fotowoltaicznych stosować wodę bez dodatku środków chemicznych. Dopuszcza się stosowanie biodegradowalnych środków, obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.
16.Zaplecze budowy zlokalizować na szczelnym, utwardzonym podłożu, natomiast substancje ropopochodne, zabezpieczyć i przechowywać w szczelnie zamkniętych zbiornikach.
Powyższe warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.
Na podstawie art. 10 § 1 Kpa obwieszczeniem zawiadomiono strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wniesienia ewentualnych uwag w sprawie toczącego się postępowania.
Uwagi nie zostały wniesione.
Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247), przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW na działkach ewid. nr 53, 55, 56/4 i 56/5, obręb Brzeźno, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki. Elektrownia będzie obejmowała do 80 000 szt. paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 200-2000 Wp, do 600 szt. inwerterów, do 20 stacji transformatorowych, okablowanie, system monitoringu, drogi wewnętrzne, plac manewrowy o powierzchni do 200 m2 oraz ogrodzenie. Powierzchnia elektrowni wynosi do 23,42 ha, natomiast powierzchnia działek objętych wnioskiem 30,16 ha - powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, gdyż to określa skalę i lokalizację przedsięwzięcia.
Ze względu na wysokie koszty inwestycji inwestor dopuszcza realizację inwestycji w podziale na 20 etapów, o mocy do 1 MW każdy. Aby poszczególne etapy mogły prawidłowo funkcjonować będą posiadać kompletną infrastrukturę techniczną.
Wnioskodawca wyłączył z zainwestowania między innymi zabudowania gospodarskie i ich najbliższe otoczenia oraz występujące na działkach objętych wnioskiem skupienia drzew i krzewów.
Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d oraz e ustawy ooś ustalono, że przedsięwzięcie zaplanowano do realizacji na gruntach ornych. Na podstawie k.i.p. oraz ogólnodostępnych danych przestrzennych ustalono, że najbliższe tereny chronione akustycznie występują na jednej z działek objętych wnioskiem - działce nr 53. W oparciu o k.i.p. ustalono, że źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co wpisano w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Zgodnie z k.i.p. głównymi emitorami hałasu na etapie eksploatacji będą transformatory posadowione w kontenerowych stacjach i inwertery podwieszone pod konstrukcją wsporczą paneli. Jak wykazano w k.i.p. przy założeniu najmniejszej odległości transformatora od terenów chronionych akustycznie wynoszącej 70 m, na granicy najbliższych terenów chronionych akustycznie poziom hałasu nie przekroczy poziomów określonych w przepisach szczegółowych. Uwzględniając powyższe zobowiązano inwestora do zlokalizowania transformatorów w odległości nie mniejszej niż 70 m od terenów chronionych akustycznie, gdyż to gwarantuje brak przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu oraz dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych określonych w przepisach szczegółowych.
Wnioskodawca w k.i.p. zadeklarował nieoświetlanie terenu elektrowni fotowoltaicznej i jej ogrodzenia w ciągu nocy. W celu ograniczenia tzw. zanieczyszczenia światłem powyższe zawarto wśród warunków niniejszej decyzji.
Zgodnie z treścią art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, dokonano analizy powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań. Jak ustalono najbliższa planowana elektrownia fotowoltaiczna zlokalizowana jest w odległości ok. 720 m. Uwzględniając powyższe oraz rodzaj, skalę, charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz realizację zgodnie ze wskazanymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.
W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138). Ponadto uwzględniając
realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.
Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, na podstawie kip. stwierdzono, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. W k.i.p. wskazano, że panele fotowoltaiczne będą okresowo myte wodą. Powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji dopuszczając możliwość stosowania biodegradowalnych środków chemicznych w przypadku poważnieszych zabrudzeń. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. W celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano inwestora do umieszczenia transformatorów w prefabrykowanych, betonowych kontenerach ze szczelną posadzką - w przypadku zamontowania transformatora olejowego - do wyposażenia go w szczelną misę, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. Biorąc pod uwagę względnie dużą powierzchnię elektrowni zobowiązano Wnioskodawcę do zlokalizowania zaplecza budowy na szczelnym, utwardzonym podłożu oraz zabezpieczenia i przechowywania substancji ropopochodnych w szczelnie zamkniętych zbiornikach.
W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior. Wnioskodawca w k.i.p. wykluczył możliwość stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków ochrony roślin na etapie funkcjonowania elektrowni fotowoltaicznej. Mając na względzie bliskie sąsiedztwo kilku - kilkunastu drobnych zbiorników wodnych oraz rowów melioracyjnych powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji. Dodatkowo zobowiązano inwestora do nielokalizowania infrastruktury naziemnej elektrowni w obrębie rowów melioracyjnych.
W k.i.p. wskazano, że przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne i kulturowe oraz archeologiczne, a także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.
Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś stwierdzono, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś stwierdzono, że przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55, z późn. zm.). Najbliżej położonymi obszarami chronionymi są: obszar chronionego krajobrazu Dolina Noteci, obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PL.B300003 oraz specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004, oddalone o 2,6 km. Planowana elektrownia fotowoltaiczna zlokalizowana jest poza korytarzami ekologicznymi.
Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruntach ornych użytkowanych rolniczo, w obrębie których występują pojedyncze drzewa i krzewy. Skupiska drzew i krzewów występujące na działkach objętych wnioskiem zostały wyłączone z terenu elektrowni. Zgodnie z kip. drzewa i krewy nie będą wycinane w związku z realizacją przedsięwzięcia co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji. W otoczeniu występują grunty rolne i rozproszone skupienia drzew i krzewów, z których część pełni rolę naturalnych buforów izolujących przedsięwzięcie od terenów zabudowanych występujących na południu i wschodzie (Brzeźno i Sarbka). Granicę południową przedsięwzięcia stanowi droga Czarnków - Brzeźno - Sarbka. Z k.i.p. wynika, że teren przyszłej elektrowni fotowoltaicznej może zostać obsiany i będzie wykaszany. Mając na względzie ochronę rodzimej bioróżnorodności zobowiązano inwestora do nieużywania do obsiewu gatunków obcego pochodzenia. W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono w niniejszej decyzji warunek koszenia na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Ponadto biorąc pod uwagę sąsiedztwo kilku - kilkunastu drobnych zbiorników wodnych oraz występowanie na działkach objętych wnioskiem rowu melioracyjnego sformułowano warunek koszenia roślinności poza sezonem migracji płazów, który dla większości gatunków płazów w Polsce przypada przeciętnie od 15 lutego do końca maja (migracja wiosenna)oraz od 15 sierpnia do końca października (migracja jesienna).
Określono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, a roślinom zawiązywanie nasion. Dla ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki.
Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą m.in. jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie niekorzystnie na korytarze ekologiczne.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze dorzecza Odry, w obrębie następujących jednolitych części wód (JCWP):
- PLRW60002118877 Noteć od Kanału Romanowskiego do Bukówki, która posiadają status silnie zmienionej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako zły, a ocenę ryzyka określono jako niezagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny wód powierzchniowych określono jako dobry.
- PLRW6000018874 Kanał Romanowski, która posiada status sztucznej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako zły, a ocenę ryzyka określono jako zagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny wód powierzchniowych określono jako dobry. Z uwagi na niską wiarygodność oceny i związany z tym brak możliwości wskazania przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu, brak jest możliwości zaplanowania racjonalnych działań naprawczych. Zaplanowanie i wdrożenie jakichkolwiek działań będzie generowało nieuzasadnione koszty. W związku z tym w JCWP zaplanowano działanie mające na celu rozpoznanie rzeczywistego stanu ekologicznego - przeprowadzenie monitoringi badawczego. W przypadku potwierdzenia złego stanu po dwóch latach wprowadzone zostanie działanie mające na celu rozpoznanie jego przyczyn. Takie etapowe postępowanie pozwoli na racjonalne zaplanowanie niezbędnych działań i zapewnienie ich wymaganej skuteczności.
Przedmiotowe zamierzenie zostanie usytuowane na obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonych numerem PLGW600034. Stan ilościowy wód podziemnych dla tego obszaru oceniono jako dobry, stan chemiczny jako słaby. Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych dla tej JCW zostało określone jako zagrożone, ze względu na zmiany chemizmu wód związane z niedostatecznie oczyszczonymi ściekami komunalnymi, zbyt małym stopniem skanalizowania, szczególnie terenów wiejskich, składowiskami nieodpowiadającymi wymogom ochrony środowiska. W programie działań ukierunkowanym na presje, dla JCWPd zaplanowano wszystkie możliwe działania ograniczające dopływ zanieczyszczeń komunalnych do wód. Niemniej jednak ze względu na warunki hydrogeologiczne okres 6 lat jest zbyt krótki aby mogła nastąpić poprawa stanu wód.
Przedsięwzięcie nie będzie położone na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, ani na terenach chronionych w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55 ze zm).
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko, Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. poz. 1967).
Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności, charakter i zakres oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną oraz opinie wyrażone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Dyrektora Zarząd Zlewni Wód Polskich w Pile orzeczono jak w sentencji.
P O U C Z E N I E
Zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 735) Kodeks postępowania administracyjnego Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26, 64-920 Piła za pośrednictwem organu wydającego niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zgodnie z art. 127a §1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może zrzec się prawa do wniesienie odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania. Zgodnie z art. 130 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.
Załącznik:
- charakterystyka przedsięwzięcia.
Otrzymują:
1. PVE 62 Sp. z o.o.
ul. Śniadeckich 21, 85-011 Bydgoszcz,
2. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy
z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania
na środowisko ( Dz. U. z 2020 r. poz. 283 ze zm.).
3. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony
Środowiska w Poznaniu,
ul. J.H. Dąbrowskiego 79, 60-529 POZNAŃ,
2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Zarząd Zlewni Wód Polskich w Pile
ul. Motylewska 7, 64-920 Piła,
3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie
ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków,
SSz
ZAŁĄCZNIK DO DECYZJI
O ŚRODOWISKOWYCH
UWARUNKOWANIACH
NR IGROŚ.6220.1.3.2021
Z DNIA 26.07.2021 r.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Nazwa przedsięwzięcia:
budowa elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działach nr 53, 55, 56/4 i 56/5 obręb Brzeźno, gmina Czarnków.
Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW na działkach ewid. nr 53, 55, 56/4 i 56/5, obręb Brzeźno, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki. Elektrownia będzie obejmowała do 80 000 szt. paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 200-2000 Wp, do 600 szt. inwerterów, do 20 stacji transformatorowych, okablowanie, system monitoringu, drogi wewnętrzne, plac manewrowy o powierzchni do 200 m2 oraz ogrodzenie. Powierzchnia elektrowni wynosi do 23,42 ha, natomiast powierzchnia działek objętych wnioskiem 30,16 ha
Ze względu na wysokie koszty inwestycji inwestor dopuszcza realizację inwestycji w podziale na 20 etapów, o mocy do 1 MW każdy. Aby poszczególne etapy mogły prawidłowo funkcjonować będą posiadać kompletną infrastrukturę techniczną.
Wnioskodawca wyłączył z zainwestowania między innymi zabudowania gospodarskie i ich najbliższe otoczenia oraz występujące na działkach objętych wnioskiem skupienia drzew i krzewów.
Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. W k.i.p. wskazano, że panele fotowoltaiczne będą okresowo myte wodą. Dopuszcza się możliwość stosowania biodegradowalnych środków chemicznych w przypadku poważnieszych zabrudzeń.
IGROŚ.6220.1.3.2021
O B W I E S Z C Z E N I E
WÓJTA GMINY CZARNKÓW
z dnia 02 sierpnia 2021 r.
Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2021r. poz. 247 ze zm.)
PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI,
że w dniu 28.07.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.3.2020 dla przedsięwzięcia polegającego na
budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 20 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 53, 55, 56/4 i 56/5 obręb Brzeźno, gmina Czarnków.
W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji, dokumentacją sprawy oraz z opiniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i opinią Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile,
w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 349 56 66), w terminie 30 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
WÓJT GMINY CZARNKÓW
/-/ Bolesław Chwarścianek
Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń
i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,
na okres: od 02 sierpnia 2021 roku do 01 września 2021 roku