BIP

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenia dotyczą wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.9.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 34 i 35

IGROŚ.6220.1.9.2021

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 14 października 2021 r.

 

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.)

 

ZAWIADAMIAM

że w dniu 29 września 2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.9.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 34 i 35, obręb Białężyn, gmina Czarnków.

 

Od decyzje przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Doręczenie zawiadomienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.

 

W załączeniu decyzja Wójta.

 

                                               WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 14 października 2021 roku do 11 listopada 2021 roku

 


 

Czarnków, dnia 29 września 2021 r.

IGROŚ.6220.1.9.2021

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

            Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2), art. 75 ust.1 pkt 4) oraz art. 84 i art. 85 ust. 1, ust.2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 roku  poz. 735 ze zm.) po :

  • rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.11.2020 r.:

PVE 62 Sp. z o.o.

ul. Śniadeckich 21

85-011 Bydgoszcz

            w sprawie wydania decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia   

            polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną

            infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 34 i 35, obręb Białężyn, gmina Czarnków,

        -   uwzględnieniu  uwarunkowań zawartych w  art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października

            2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w

            ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze

            zm.), dalej ustawa ooś,

ORZEKAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 34 i 35, obręb Białężyn, gmina Czarnków,

Należy spełnić następujące warunki i wymagania:

1. Pod farmę fotowoltaiczną o mocy do 4 MW przeznaczyć do ok. 3,59 ha działek ewid. nr 34 i 35.

2. Podczas realizacji planowanej inwestycji, dopuszcza się jej etapowanie.

3. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 - 22.00.

4. Na terenie przedsięwzięcia usytuować nie więcej niż 2 stacje transformatorowe. W stacjach zainstalować transformatory o maksymalnym poziomie mocy akustycznej wynoszącym 80 dB każdy.

5. Stacje transformatorowe zlokalizować w odległości minimum 30 m od najbliższych terenów chronionych akustycznie.

6. W ramach przedsięwzięcia posadowić do 56 inwerterów o maksymalnym poziomie mocy akustycznej wynoszącym 51 dB każdy. Inwertery zlokalizować o odległości minimum 20 m od terenów chronionych akustycznie.

7. Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej.

8. W przypadku obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.

9. Wprowadzić zieleń osłonowo-izolacyjną na długości nie mniejszej niż 125 m wzdłuż granicy z gruntami rolnymi zabudowanymi występującymi na działce ewid. nr 34. Nie wykorzystywać do tego celu gatunków obcych.

10. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.

11. Zastosować panele fotowoltaiczne z powłoką antyrefleksyjną.

12. Panele fotowoltaiczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.

13. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

14. Na etapie eksploatacji farmy fotowoltaicznej koszenie roślinności pokrywającej jej teren prowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca lutego, tj. poza okresem lęgowym ptaków.

15. Transformatory umieścić w prefabrykowanych, żelbetowych budynkach ze szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatora olejowego, wyposażyć go w szczelną misę mogącą pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

16. Do mycia paneli fotowoltaicznych stosować wodę bez dodatku środków chemicznych. Dopuszcza się stosowanie biodegradowalnych środków obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.

 

UZASADNIENIE

Przedsięwzięcie polegające na  budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 34 i 35, obręb Białężyn, gmina Czarnków zgodnie z  § 3 ust. 1 pkt  54 lit b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1839) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

Obszar, na którym planuje się inwestycję jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (uchwała Nr XXX/270/2005 Rady Gminy Czarnków z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Czarnków na obszarze wsi Śmieszkowo i Białężyn (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2006 r. Nr 3 poz. 40) oraz uchwała Nr XXIX/253113 Rady Gminy Czarnków z dnia 27 lutego 2013 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Czarnków na obszarze wsi Białężyn (Dz. Urz. Woj. Wielk. poz. 2673)) dla działek objętych wnioskiem ustalono następujące przeznaczenie:

-działka nr 34 stanowi tereny obiektów produkcyjnych, składów, magazynów, tereny zabudowy usługowej (oznaczone na rysunku symbolem 1P/U), tereny zabudowy zagrodowej, tereny

zabudowy usługowo-produkcyjnej oraz tereny dróg wewnętrznych (RM, UP i KDW);

-działka nr 35 stanowi tereny obiektów produkcyjnych, składów, magazynów, tereny zabudowy

usługowej, tereny dróg publicznych - dróg dojazdowych (1P/U, 2P/U i 2KDD).

Planowane przedsięwzięcie jest zgodne ustaleniami powyższych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 64 ust. 1, pkt 1, 2 i 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.), Wójt Gminy Czarnków zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu czy istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.

            Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w dniu 31.12.2020 r. wydał opinię nr ON.NS.9011.279.2020 – odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na  budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 34 i 35, obręb Białężyn, gmina Czarnków.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu w dniu 05.01.2021 r. wyraził opinię nr PO.ZZŚ.4.435.8.1.2021.MS  -  nie stwierdza potrzeby  przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

Na podstawie art. 61 § 4 w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2021 roku poz. 735 ze zm.) obwieszczeniem zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania.

 

W związku z wątpliwościami odnośnie możliwości realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia w kontekście ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Regionalny Dyrektor zwrócił się do Wójta Gminy Czarnków o złożenie wyjaśnień. Wyjaśnienia wpłynęły do siedziby Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu 18 maja 2021 r. (pismo z 18 maja 2021 r., znak: IGROŚ.6220.27.2020). Przedsięwzięcie będzie realizowane na terenach obiektów produkcyjnych, składów, magazynów, terenach zabudowy usługowej oraz dróg wewnętrznych i dróg dojazdowych, w obrębie których zlokalizowana zostanie wyłącznie infrastruktura podziemna.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu określił  termin załatwienia sprawy tj. 14 dni od dnia otrzymania wyjaśnień od wnioskodawcy.

Pismem WOO-IV.4220.1923.2020.WR.2 z 31 maja 2021 r. Regionalny Dyrektor wezwał Wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień. Wyjaśnienia wpłynęły do siedziby Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz do Wójta Gminy Czarnków  w dniu 21 czerwca 2021 r. czyniąc zadość wezwaniu.

 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w dniu 01.07.2021 r, wydał opinię nr WOO-IV.4220.1923.2020.WR.4 - dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i  wymagań:

1. Pod farmę fotowoltaiczną o mocy do 4 MW przeznaczyć do 3,59 ha działek ewid. nr 34 i 35.

2. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 - 22.00.

3. Na terenie przedsięwzięcia usytuować nie więcej niż 2 stacje transformatorowe. W stacjach zainstalować transformatory o maksymalnym poziomie mocy akustycznej wynoszącym 80 dB każdy.

4. Stacje transformatorowe zlokalizować w odległości minimum 30 m od najbliższych terenów chronionych akustycznie.

5. W ramach przedsięwzięcia posadowić do 56 inwerterów o maksymalnym poziomie mocy akustycznej wynoszącym 51 dB każdy. Inwertery zlokalizować o odległości minimum 20 m od terenów chronionych akustycznie.

6. Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu elektrowni i jej ogrodzenia w porze nocnej.

7. W przypadku obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia.

8. Wprowadzić zieleń osłonowo-izolacyjną na długości nie mniejszej niż 125 m wzdłuż granicy z gruntami rolnymi zabudowanymi występującymi na działce ewid. nr 34. Nie wykorzystywać do tego celu gatunków obcych.

9. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.

10. Zastosować panele fotowoltaiczne z powłoką antyrefleksyjną.

11. Panele fotowoltaiczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.

12. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

13. Na etapie eksploatacji farmy fotowoltaicznej koszenie roślinności pokrywającej jej teren prowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca lutego, tj. poza okresem lęgowym ptaków.

14. Transformatory umieścić w prefabrykowanych, żelbetowych budynkach ze szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatora olejowego, wyposażyć go w szczelną misę mogącą pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

15. Do mycia paneli fotowoltaicznych stosować wodę bez dodatku środków chemicznych. Dopuszcza się stosowanie biodegradowalnych środków obojętnych dla środowiska w przypadku silniejszych zabrudzeń.

Powyższe warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.

Na podstawie art. 10 § 1 Kpa obwieszczeniem zawiadomiono strony postępowania  o możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wniesienia ewentualnych uwag w sprawie toczącego się postępowania.

Uwagi  nie zostały wniesione.

 

 

 

Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247, z późn.. zm.), dalej ustawy ooś, przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy ooś na podstawie k.i.p. i jej uzupełnienia ustalono, że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie farmy fotowoltaicznej mocy do 4 MW na działkach ewid. nr 34 i 35, obręb Białężyn, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki. Farma będzie obejmowała do 16 000 sztuk paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 200-2000 Wp, do 56 sztuk inwerterów, do 2 prefabrykowanych, betonowych stacji transformatorowych, plac manewrowy o powierzchni do 200 m2, drogi wewnętrzne, okablowanie, system monitoringu oraz ogrodzenie. Łączna powierzchnia farmy wynosi do ok. 3,59 ha, natomiast powierzchnia działek objętych wnioskiem wynosi 3,89 ha. Niniejsze uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, gdyż to określa skalę i usytuowanie przedsięwzięcia.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d oraz e ustawy ooś ustalono, że przedsięwzięcie zaplanowano do realizacji na gruntach ornych. Na podstawie k.i.p. i jej uzupełnienia oraz ogólnodostępnych danych przestrzennych ustalono, że najbliższe tereny chronione akustycznie oddalone są o 15 m (zabudowa mieszkaniowa na działce ewid. nr 45/1 obręb Białężyn). Ponadto tereny chronione akustycznie znajdują się na działce nr 34 - objętej wnioskiem. W oparciu o k.i.p. ustalono, że źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co wpisano w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Zgodnie z k.i.p i jej uzupełnieniem emitorami hałasu na etapie eksploatacji będą transformatory i inwertery. W analizie akustycznej dokonanej w uzupełnieniu k.i.p. przyjęto następujące założenia, które dla ochrony klimatu akustycznego uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji: do 2 stacji transformatorowych, każda o maksymalnym poziomie mocy akustycznej wynoszącym 80 dB, do 56 inwerterów, każdy o maksymalnym poziomie mocy akustycznej wynoszącym 51 dB, lokalizacja stacji transformatorowych w odległości minimum 30 m a inwerterów minimum 20 m od terenów chronionych akustycznie. Przyjmując te założenia, które znalazły odzwierciedlenie w warunkach niniejszej decyzji nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112). Ponadto uwzględniając przyjęte rozwiązania techniczne, w tym napięcia infrastruktury energetycznej, nie przewiduje się, aby eksploatacja inwestycji mogła powodować przekroczenie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. poz. 2448).

Wnioskodawca w uzupełnieniu k.i.p. zadeklarował nieoświetlanie terenu farmy fotowoltaicznej i jej ogrodzenia w porze nocnej. Mając na względzie sąsiedztwo zabudowy mieszkaniowej oraz ograniczenie tzw. zanieczyszczenia światłem powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji.

Zgodnie z treścią art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, dokonano analizy powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań. Jak ustalono najbliższa elektrownia fotowoltaiczna sąsiaduje z analizowaną od południowego zachodu (działka ewid. nr 36/9), a kolejna w odległości 2,7 km. Uwzględniając ich lokalizację na gruntach rolnych, poza formami ochrony przyrody oraz rodzaj, skalę, charakter analizowanego przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz realizację zgodnie ze wskazanymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.

W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.

Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, na podstawie k.i.p. stwierdzono, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. W k.i.p. wskazano, że panele fotowoltaiczne będą okresowo myte wodą, co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, dodając możliwość stosowania biodegradowalnych środków chemicznych w przypadku występowania poważniejszych zabrudzeń. Na etapie budowy w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. W celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano inwestora do umieszczenia transformatorów w prefabrykowanych, żelbetowych budynkach ze szczelną posadzką oraz - w przypadku zamontowania transformatora olejowego - do wyposażenia go w szczelną misę, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś gospodarowanie odpadami na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedmiotowego przedsięwzięcia winno odbywać się na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Odpady powstające na etapie likwidacji przedsięwzięcia będą przekazywane podmiotom prowadzącym odzysk, a jeżeli będzie to niemożliwe będą przekazywane do unieszkodliwienia. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior.

 

Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie PLGW600042. Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry" (Dz. U. z  2016 r. poz. 1967) JCWPd PLGW600042 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym i jest niezagrożona osiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWPd PLGW600042 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry" określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.

Przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): PLRW60001718689 Flinta i posiada status naturalnej części wód, jest monitorowana, jej stan jest zły, lecz zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako niezagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest utrzymanie dobrego stanu ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 1967).

W k.i.p. wskazano, że przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe i archeologiczne, a także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś stwierdzono, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś stwierdzono, że przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Najbliżej położonym jest obszar chronionego krajobrazu Dolina Noteci oddalony o 4,4 km; najbliższymi obszarami Natura 2000 są: specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004 i obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300003, oddalone o 6,6 km. Planowana elektrownia fotowoltaiczna zlokalizowana jest poza korytarzami ekologicznymi.

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruntach użytkowanych rolniczo, w obrębie których nie występują drzewa i krzewy. W otoczeniu występują grunty rolne, zabudowa handlowo-usługowa oraz zabudowa Białężyna. W uzupełnieniu k.i.p. Wnioskodawca dopuścił możliwość wprowadzenia zieleni osłonowo-izolacyjnej na ogrodzeniu farmy fotowoltaicznej. Powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji precyzując lokalizację tej zieleni przy wschodniej granicy przedsięwzięcia (wzdłuż granicy gruntów rolnych zabudowanych występujących na działce ewid. nr 34), jej długość minimum 125 m oraz - dla ochrony rodzimej różnorodności - nakładając warunek niewykorzystywania do tego celu gatunków obcych. Z k.i.p. wynika, że teren przyszłej elektrowni fotowoltaicznej może zostać obsiany. Dla ochrony rodzimej bioróżnorodności zobowiązano Wnioskodawcę, aby do obsiewu powierzchni biologicznie czynnej elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin obcego pochodzenia. Wnioskodawca przewiduje koszenie terenu farmy fotowoltaicznej, dlatego w celu ochrony ptaków lęgowych nałożono w niniejszej decyzji warunek koszenia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca.

Określono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, a roślinom zawiązywanie nasion. Dla ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi na gruncie wykorzystywanym pod uprawy polowe oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą m.in. jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie niekorzystnie na korytarze ekologiczne.

 

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

 

Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności, charakter i zakres oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną oraz opinie wyrażone przez  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Dyrektora Zarząd Zlewni Wód Polskich w Poznaniu orzeczono jak w sentencji.

 

P O U C Z E N I E

Zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) Kodeks postępowania administracyjnego Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26, 64-920 Piła za pośrednictwem organu wydającego niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zgodnie z  art. 127a §1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może zrzec się prawa do wniesienie odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania. Zgodnie z art. 130 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik:

  • charakterystyka przedsięwzięcia.

 

Otrzymują:

1. PVE 62 Sp. z o.o.

    ul. Śniadeckich 21, 85-011 Bydgoszcz,

    Adres korespond.

    ul. Twarda 5, Lisi Ogon

    86-065 Łochowo,   

2. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy

    z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji

    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

    w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania

    na środowisko ( Dz. U. z  2020 r. poz. 283 ze zm.).

3. a/a

 

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony

    Środowiska w Poznaniu,

    ul. J.H. Dąbrowskiego 79,  60-529 POZNAŃ,

2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

    Zarząd Zlewni Wód Polskich w Poznaniu

    ul. Szewska 1,  61-760 Poznań,

3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie

    ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków,

 

SSz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                               ZAŁĄCZNIK DO DECYZJI

                                                                                                            O ŚRODOWISKOWYCH

                                                                                                            UWARUNKOWANIACH

                                                                                                            NR IGROŚ.6220.1.9.2021

                                                                                                            Z DNIA 29.09.2021 r.

 

 

CHARAKTERYSTYKA   PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Nazwa przedsięwzięcia:

 

budowa elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 34 i 35, obręb Białężyn, gmina Czarnków.

 

Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie farmy fotowoltaicznej mocy do 4 MW na działkach ewid. nr 34 i 35, obręb Białężyn, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki. Podczas realizacji planowanej inwestycji, dopuszcza się jej etapowanie. Farma będzie obejmowała do 16 000 sztuk paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 200-2000 Wp, do 56 sztuk inwerterów, do 2 prefabrykowanych, betonowych stacji transformatorowych, plac manewrowy o powierzchni do 200 m2, drogi wewnętrzne, okablowanie, system monitoringu oraz ogrodzenie. Łączna powierzchnia farmy wynosi do ok. 3,59 ha, natomiast powierzchnia działek objętych wnioskiem wynosi 3,89 ha.

Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym. Woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. Panele fotowoltaiczne będą okresowo myte wodą, z możliwością stosowania biodegradowalnych środków chemicznych w przypadku występowania poważniejszych zabrudzeń. Na etapie budowy w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. W celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano inwestora do umieszczenia transformatorów w prefabrykowanych, żelbetowych budynkach ze szczelną posadzką oraz - w przypadku zamontowania transformatora olejowego - do wyposażenia go w szczelną misę, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

Farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Odpady powstające na etapie likwidacji przedsięwzięcia będą przekazywane podmiotom prowadzącym odzysk, a jeżeli będzie to niemożliwe będą przekazywane do unieszkodliwienia.

 

 


 

 

IGROŚ.6220.1.9.2021

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 14 października 2021 r.

 

Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (j.t. Dz. U. z  2021r. poz. 247 ze zm.)

 

PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI,

 

że w dniu 29 września 2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.9.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 4 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 34 i 35, obręb Białężyn, gmina Czarnków.

 

W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji, dokumentacją sprawy oraz z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią Państwowego Powiatowego Inspektora  Sanitarnego w Czarnkowie i opinią Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w

Poznaniu, w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 349 56 66), w terminie 30 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

 

 

                                                                     WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 14 października roku do 13 listopada 2021 roku

 

 

           

             

 

 

Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Czarnków
Data wytworzenia informacji: 14.10.2021 14:28:36
Osoba wprowadzająca informację: Michał Iwanicki
Data ostatniej modyfikacji: 14.10.2021 14:35:20
Data publikacji informacji: od 14.10.2021 14:28:36
Liczba odsłon: 0
Pokaż rejestr zmian
Data Osoba dokonująca zmiany Opis zmiany
14.10.2021 14:28:36 Michał Iwanicki strona została dodana