BIP

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenia dotyczą wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.10.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na dalszej eksploatacji odkrywkowej kruszywa naturalnego „WALKOWICE JG" na działce nr 566, obręb Walkowice, gmina Czarnków,

IGROŚ.6220.1.10.2021

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 15 października 2021 r.

 

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.)

 

ZAWIADAMIAM

że w dniu 15 października 2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.10.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

dalszej eksploatacji odkrywkowej kruszywa naturalnego WALKOWICE JG realizowanego na działce nr 566 położonej w Walkowicach, gm. Czarnków.

 

 

Od decyzje przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Doręczenie zawiadomienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.

 

W załączeniu decyzja Wójta.

 

                                               WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 15 października 2021 roku do 12 listopada 2021 roku

 


 

Czarnków, dnia 15 października 2021 r.

IGROŚ.6220.1.10.2021

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

            Na podstawie  art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2), art. 75 ust.1 pkt 4) oraz art. 84 i art. 85 ust. 1, ust.2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 40 lit a tiret trzecie, czwarte, piąte i siódme rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz. U. z 2019 roku, poz. 1839) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 roku  poz. 735 ze zm.) po :

  • rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.09.2021 r.  :

P. Agnieszki Dolata

ŻWIROWNIA DOLATA BETON DOLATA

ul. Wiejska 27, 62-070 Dąbrowa

 

            w sprawie wydania decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia

            polegającego na dalszej eksploatacji odkrywkowej kruszywa naturalnego „WALKOWICE           

            JG" na działce nr 566, obręb Walkowice, gmina Czarnków,

        -   uwzględnieniu  uwarunkowań zawartych w  art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października

            2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w

            ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze

            zm), dalej ustawa ooś,

ORZEKAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na

dalszej eksploatacji odkrywkowej kruszywa naturalnego „WALKOWICE JG" na działce nr 566, obręb Walkowice, gmina Czarnków.

Należy spełnić następujące warunki i wymagania:

1. Wycinkę drzew i krzewów, zdejmowanie nadkładu oraz rozpoczęcie prac eksploatacyjnych przeprowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca lutego.

2. Od strony lasu zlokalizowanego na dz. nr 567 zachować pas ochronny o szerokości co najmniej 12 m.

3. Nie prowadzić jednocześnie wydobycia kopaliny ze złóż Walkowice MD i Walkowice JG.

4. W pierwszej kolejności wykonać zwałowisko nadkładu o wysokości min. 4 m wzdłuż północnej granicy terenu zainwestowania.

5. Wydobycie kruszywa naturalnego prowadzić wyłącznie w porze dnia, w godzinach od 6.00 do 22.00.

6. Nie prowadzić przerobu wydobytej kopaliny na terenie złoża.

7. Nie odwadniać wyrobiska podczas eksploatacji złoża.

8. Przeglądy, naprawy, konserwacje sprzętu pracującego w kopalni i tankowanie pojazdów transportujących kruszywo prowadzić poza zakładem górniczym, w miejscach do tego przeznaczonych.

9. Tankowanie maszyn pracujących na terenie złoża prowadzić poza wyrobiskiem eksploatacyjnym, w miejscu zabezpieczonym przed przedostaniem się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.

10. Prace wydobywcze prowadzić w sposób eliminujący możliwość zanieczyszczenia gleb i wód gruntowych, zwłaszcza substancjami ropopochodnymi.

11. Wycieki substancji mogących zanieczyścić środowisko gruntowo-wodne usuwać niezwłocznie, z wykorzystaniem sorbentów - środków chemicznych służących do eliminacji skutków awarii, a zanieczyszczony grunt poddać utylizacji,

12. W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcia zapewnić dostęp do zaplecza socjalno-biurowego znajdującego się na terenie sąsiadującego złoża „WALKOWICE MD".

UZASADNIENIE

Przedsięwzięcie polegające na dalszej eksploatacji odkrywkowej kruszywa naturalnego „WALKOWICE JG" na działce nr 566, obręb Walkowice, gmina Czarnków, zgodnie z  § 3 ust. 1 pkt  40 lit a tiret trzecie, czwarte, piąte i siódme rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane.

Obszar, na którym planuje się inwestycję nie jest objęty żadnym obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Czarnków.

Na podstawie art. 61 § 4 w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2021 roku poz. 735 ze zm.) obwieszczeniem zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania.

Na podstawie art. 64 ust. 1, pkt 1 i 4 ustawy ooś Wójt Gminy Czarnków zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego  Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Pile, czy  istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przedłużył termin załatwienia sprawy oraz zobowiązał inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia.

 

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w dniu 21.12.2021 r. wydał opinię, nr BD.ZZŚ.2.435.400.2020.AK - nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na odkrywkowej eksploatacji kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego „WALKOWICE JG", na działce o numerze ewidencyjnym 566, obręb Walkowice, gmina Czarnków.

Wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c, lub nałożenia obowiązku działań, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś:

1) prace wydobywcze prowadzić w sposób eliminujący możliwość zanieczyszczenia gleb i wód gruntowych, zwłaszcza substancjami ropopochodnymi,

2) w przypadku ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych zanieczyszczone miejsce oczyścić przy użyciu sorbentów substancji ropopochodnych, a zanieczyszczony grunt poddać utylizacji,

3) przeglądy, konserwację i naprawy maszyn wykonywać poza terenem złoża,

4) w trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcia zapewnić dostęp do zaplecza socjalno-biurowego znajdującego się na terenie sąsiadującego złoża „WALKOWICE MD".

Powyższe warunki zostały uwzględnione w sentencji niniejszej decyzji.

 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przedłużył termin załatwienia sprawy do 17.02.2021 r..

 Kolejny raz Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przedłużył termin załatwienia sprawy oraz zobowiązał inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia.

            W dniu 13.04.2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał opinię nr WOO-IV.4220.1809.2020.PR.6 - dla przedsięwzięcia polegającego na dalszej eksploatacji odkrywkowej kruszywa naturalnego „WALKOWICE JG" na działce nr 566, obręb Walkowice, gmina Czarnków.

nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:

1. Wycinkę drzew i krzewów, zdejmowanie nadkładu oraz rozpoczęcie prac eksploatacyjnych przeprowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca lutego.

2. Od strony lasu zlokalizowanego na dz. nr 567 zachować pas ochronny o szerokości co najmniej 12 m.

3. Nie prowadzić jednocześnie wydobycia kopaliny ze złóż Walkowice MD i Walkowice JG.

4. W pierwszej kolejności wykonać zwałowisko nadkładu o wysokości min. 4 m wzdłuż północnej granicy terenu zainwestowania.

5. Wydobycie kruszywa naturalnego prowadzić wyłącznie w porze dnia, w godzinach od 6.00 do 22.00.

6. Nie prowadzić przerobu wydobytej kopaliny na terenie złoża.

7. Nie odwadniać wyrobiska podczas eksploatacji złoża.

8. Przeglądy, naprawy, konserwacje sprzętu pracującego w kopalni i tankowanie pojazdów transportujących kruszywo prowadzić poza zakładem górniczym, w miejscach do tego przeznaczonych.

9. Tankowanie maszyn pracujących na terenie złoża prowadzić poza wyrobiskiem eksploatacyjnym, w miejscu zabezpieczonym przed przedostaniem się zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.

10. Wycieki substancji mogących zanieczyścić środowisko gruntowo-wodne usuwać niezwłocznie, z wykorzystaniem sorbentów - środków chemicznych służących do eliminacji skutków awarii.

 

Powyższe warunki zostały uwzględnione w sentencji niniejszej decyzji.

            Na podstawie art. 10 § 1 Kpa obwieszczeniem zawiadomiono strony postępowania  o możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wniesienia ewentualnych uwag w sprawie toczącego się postępowania.

Uwagi  nie zostały wniesione.

Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 274 ze zm.),  przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Odnosząc się do kryteriów wskazanych w art. 63 ust. 1 pkt. 1 lit a i pkt. 3 lit c ustawy ooś planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wydobyciu kruszywa naturalnego metodą odkrywkową ze złoża Walkowice JG". Całkowita powierzchnia działki nr 566, obręb Walkowice, gmina Czarnków wynosi 4,2 ha. Wyznaczony w koncesji, udzielonej decyzją Marszałka Województwa Wielkopolskiego znak DSR-I.7422.4.2014 z dnia 27.02.2014 r., zmienionej decyzją DSR-1.7422.19.2016 z dnia 21.04.2016 r., obszar górniczy ma powierzchnię 4,44254 ha i obejmuje złoże o powierzchni 40767 ha wraz z wyznaczonymi pasami ochronnymi. Dotychczasowa roczna wielkość wydobycia wynosiła do 100 tys. Mg. Obecnie planowana roczna wielkość wydobycia będzie wynosić do 200 000 m3. W k.i.p podano, że zasoby geologiczne złoża udokumentowane w 2012 roku wynosiły 735,97 tys. m3. tj. 1251,14 tys. Mg. W czasie eksploatacji złoża od 2014 roku wydobyto 12351 Mg kopaliny. Dzienne wydobycie kopaliny wyniesie ok. 756 m3. Złoże zostanie wyeksploatowane w ciągu ok. kilkunastu - kilkudziesięciu lat. Kopalinę główną przeznaczoną do wydobycia stanowi kruszywo naturalne piaskowe oraz piaskowo -żwirowe, które z uwagi na średni punkt piaskowy wynoszący 98,6% zakwalifikowano jako złoże piasków skaleniowo - kwarcowych. Seria utworów złożowych jest zawodniona. Miąższość złoża wynosi od 17,6 m do 19,4 m, średnio 18,3 m. Złoże to eksploatowane jest i będzie systemem odkrywkowym przedsiębiernym i podsiębiernym, jednym lub dwoma piętrami eksploatacyjnymi w zależności od ukształtowania złoża w danym miejscu, przy użyciu ładowarek, koparek podsiębiernych i przedsiębiernych. Do urabiania kopaliny wykorzystane są i będą maszyny powszechnie wykorzystywane do robót ziemnych: koparka, ładowarka. Wydobyta kopalina zbywana będzie w stanie naturalnym. Po zakończeniu eksploatacji złoża nadkład zostanie wykorzystany do rekultywacji powstałego wyrobiska w kierunku rolnym lub leśnym. Zakład górniczy będzie czynny 5-6 dni w tygodniu, wyłącznie w porze dnia.

Odnosząc się do kryteriów wskazanych w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, na podstawie k.i.p. ustalono, że zaopatrzenie w wodę pitną zapewnione będzie przez przedsiębiorcę w formie wody mineralnej. Na terenie kopalni nie będzie funkcjonować zaplecze socjalno-biurowe, ponieważ jak wskazano w k.i.p., znajduje się ono w bliskiej odległości od złoża, w granicach zakładu górniczego „Walkowice MD". Eksploatacja przedmiotowego złoża odbywać się będzie za pomocą maszyn sprawnych technicznie. W k.i.p. wskazano, że Wnioskodawca nie będzie prowadził prac remontowych i naprawczych maszyn i urządzeń na złożu. Również, przeglądy bieżące, konserwacja i drobne naprawy prowadzone, poza złożem. Tankowanie maszyn pracujących na terenie złoża odbywać się będzie w wyznaczonych do tego miejscach w odpowiedni sposób zabezpieczonych. W przypadku awarii związanych z wyciekami paliw i płynów, zobowiązano Wnioskodawcę do wyposażenia zakładu górniczego w środki chemiczne (sorbenty) służące do eliminacji skutków awarii. W związku z tym, że złoże nie będzie odwadniane, nie przewiduje się powstania leja depresji i obniżenia zwierciadła wód podziemnych w otoczeniu wyrobiska. Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia i sposób prowadzenia wydobycia, jego eksploatacja nie będzie wiązać się z powstawaniem ścieków przemysłowych. Ze względu na charakter planowanego przedsięwzięcia, z jego terenu nie będą odprowadzane w sposób zorganizowany wody roztopowe.

Uwzględniając kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś na podstawie informacji zawartych w k.i.p. ustalono, że proces wydobycia kopaliny nie będzie wiązał się z powstawaniem odpadów. Powstałe w trakcie funkcjonowania kopalni odpady głównie komunalne oraz odpady związane ze zużyciem środków chemicznych służących do eliminacji skutków awarii, gromadzone będą selektywnie w odpowiednich pojemnikach na terenie zakładu górniczego „Walkowice MD" i odbierane przez uprawnionego odbiorcę. Na terenie inwestycji nie będą także gromadzone paliwa, oleje, smary czy inne materiały niebezpieczne. Biorąc powyższe pod uwagę uznano, iż przy zastosowaniu planowanych ww. rozwiązań, przedsięwzięcie nie będzie znacząco negatywne oddziaływać na środowisko gruntowo-wodne.

Odnosząc się do kryteriów wskazanych w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit a i c oraz g ustawy ooś na podstawie informacji przedstawionych w k.i.p. oraz ogólnodostępnych map internetowych ustalono, że teren planowanej inwestycji sąsiaduje z gruntami użytkowanymi rolniczo oraz terenami leśnymi. Na podstawie k.i.p. oraz ogólnodostępnych danych teleinformatycznych ustalono, że najbliższa zabudowa podlegająca ochronie akustycznej znajduje się w odległości ok. 30 m w kierunku północnym i jest to zabudowa mieszkaniowa zagrodowa. Eksploatacja złoża prowadzona będzie w systemie dwuzmianowym, w godzinach od 600 do 2200. Wpisany warunek dotyczący czasu prowadzenia prac wyłącznie w porze dziennej wynika z założeń dokonanych podczas oceny możliwych oddziaływań akustycznych. W niniejszej decyzji nałożono także na Wnioskodawcę warunek lokalizacji zwałowisk nadkładu od strony północnej, to jest od strony najbliżej usytuowanej zabudowy mieszkaniowej o wysokości min. 4 m, w celu ograniczenia propagacji hałasu. Jak wynika z k.i.p. źródłami hałasu do środowiska będzie praca sprzętu na odkrywce oraz ruch pojazdów ciężarowych. Założono, że po terenie inwestycji poruszać się będzie do 25 pojazdów ciężkich o ładowności 15 m3 (24 Mg) w ciągu 8 godzin pory dnia. Inwestycję obsługiwać będzie spycharka, koparka i ładowarka, które pracować będą w miarę postępu eksploatacji złoża w różnych miejscach obszaru górniczego. Biorąc pod uwagę rodzaj przedsięwzięcia, rozmiary planowanego dziennego wydobycia oraz eksploatację w porze dziennej, zgodnie z określonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).

Uwzględniając przyjęte założenia, biorąc pod uwagę art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś stwierdzono, że pojazdy poruszające się po terenie inwestycji oraz eksploatacja złoża będą głównym źródłem emisji zanieczyszczeń i pyłów do powietrza. Będzie to emisja o charakterze niezorganizowanym. Z uwagi na sposób eksploatacji i zbywanie kruszywa w stanie naturalnej wilgotności, nie przewiduje się ponadnormatywnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na stan powietrza atmosferycznego w rejonie przedsięwzięcia.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś oraz k.i.p. stwierdzono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany w pobliżu obszarów wodno-błotnych, obszarów wybrzeży i środowiska morskiego, górskich oraz obszarów przylegających do jezior i leśnych. Działka, na której zaplanowano realizację przedsięwzięcia zlokalizowana jest na terenie Głównego Zbiornika Wód Podziemnych nr 138 Pradolina Toruń-Eberswalde. W k.i.p podano, że złoże położone jest w odległości kilku kilometrów od ujęć wody. Najbliższe z nich - Biała znajduje się w odległości 4,1 km w kierunku północno-zachodnim. Dla tych ujęć nie wyznaczono stref ochrony pośrednich, a strefy ochrony bezpośredniej ograniczają się do najbliższego terenu działek na których są zlokalizowane. W k.i.p. wskazano, że przedsięwzięcie zlokalizowane będzie poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Planowane przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia oraz nie będzie zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. W związku z realizacją planowanego przedsięwzięcia przy uwzględnieniu planowanych rozwiązań i eksploatacji zgodnie ze wskazanymi w decyzji warunkami nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze dorzecza Odry, w obrębie JCWP PLRW600021188739 Noteć od Gwdy do Kanału Romanowskiego, która posiada status silnie zmienionej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako zły, a ocenę ryzyka określono jako zagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny wód powierzchniowych określono jako dobry. W zlewni JCWP nie zidentyfikowano presji mogącej być przyczyną występujących przekroczeń wskaźników jakości. Konieczne jest dokonanie szczegółowego rozpoznania przyczyn w celu prawidłowego zaplanowania działań naprawczych. Rozpoznanie przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu zapewni realizacja działań na poziomie krajowym: utworzenie krajowej bazy danych o zmianach hydromorfologicznych, przeprowadzenie pogłębionej analizy presji pod kątem zmian hydromorfologicznych, opracowanie dobrych praktyk w zakresie robót hydrotechnicznych i prac utrzymaniowych wraz z ustaleniem zasad ich wdrażania oraz opracowanie krajowego programu renaturalizacji wód powierzchniowych. Przedmiotowe zamierzenie zostanie usytuowane na obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonych numerem PLGW600034. Stan ilościowy wód podziemnych dla tego obszaru oceniono jako dobry, stan chemiczny jako słaby. Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych dla tej JCW zostało określone jako zagrożone, ze względu na zmiany chemizmu wód związane z niedostatecznie oczyszczonymi ściekami komunalnymi, zbyt małym stopniem skanalizowania, szczególnie terenów wiejskich, składowiskami nieodpowiadającymi wymogom ochrony środowiska. W programie działań ukierunkowanym na presje, dla JCWPd zaplanowano wszystkie możliwe działania ograniczające dopływ zanieczyszczeń komunalnych do wód. Niemniej jednak ze względu na warunki hydrogeologiczne okres 6 lat jest zbyt krótki aby mogła nastąpić poprawa stanu wód.

Przedsięwzięcie nie będzie położone na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne. Planowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach obszaru Natura 2000 PLB300003 Nadnoteckie Łęgi oraz Natura 2000 PLH300004 Dolina Noteci.

Mając powyższe na uwadze, po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko, Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. poz. 1967).

Z uwagi na rodzaj, skalę oraz przyjętą technologię planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy uznać, że planowana inwestycja nie należy do zakładów o dużym ani zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii wskazanych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. (Dz. U. poz. 138) w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. W związku z eksploatacją przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Ponadto z uwagi na rodzaj i charakter inwestycji nie będzie ona wpływać na zmiany klimatyczne w skali globalnej. Przedsięwzięcie z uwagi na charakter, odporne będzie także na zmiany klimatu (w tym na opady deszczu, upał, itp.), a w sezonie zimowym zapotrzebowanie na kruszywo jest niewielkie, w związku z czym przedsiębiorca może dostosować wydobycie w tym czasie, do panujących warunków klimatycznych.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, z informacji przedstawionych w k.i.p. wynika, że przedmiotowa inwestycja zlokalizowana na działce nr 566, obręb Walkowice znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie złoża „Walkowice MD". Zarówno ww. złoże jak i złoże „Walkowice JG" eksploatowane są przez jeden podmiot, jednym zestawem maszyn, naprzemiennie, lub jedno po drugim, powyższe zawarto w postaci warunku niniejszej decyzji. Biorąc pod uwagę powyższe oraz prowadzenie wydobycia jedną spycharką, koparką i ładowarką, stosunkowo niewielki ruch pojazdów po terenie inwestycji, a także brak zorganizowanej emisji substancji do powietrza nie przewiduje się ponadnormatywnego oddziaływania skumulowanego planowanego przedsięwzięcia i innych przedsięwzięć.

Uwzględniając kryteria. o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia będzie wiązała się z wykorzystaniem zasobów naturalnych w postaci kruszywa naturalnego.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest na obszarze Natura 2000 - obszarze specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300003 i w części na specjalnym obszarze ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004. Ponadto zgodnie z mapą przebiegu korytarzy ekologicznych w Polsce opracowaną przez Zakład Badania Ssaków PAN w Białowieży (obecnie Instytut Biologii Ssaków) pod kierownictwem prof. dr. hab. Włodzimierza Jędrzejewskiego na zlecenie Ministerstwa Środowiska, przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się w ponadregionalnym korytarzu ekologicznym GKPnC-7B „Środkowa Dolina Noteci". Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowanej na gruncie ornym, łące, terenie trwającej obecnie eksploatacji kruszywa, gruncie podmokłym o pow. ok. 0,7 ha z okresowo stagnującą wodą oraz zadrzewieniem o pow. ok. 0,3 ha. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się grunty rolne, las i droga. Teren podmokły na analizowanej działce porośnięty jest zakrzewieniami i samosiejkami drzew, głównie wierzbowymi, a także topoli białej, olszy czarnej, bzu czarnego. Zadrzewienie zbudowane jest głównie z brzozy, a także z sosny i bzu czarnego. Wiek drzew wynosi ok. 30-45 lat. Zadrzewienie to, zgodnie z mapą ewidencji gruntów znajduje się na gruncie ornym. Realizacja przedsięwzięcia, jak w uzupełnieniu k.i.p. wskazał Wnioskodawca, nie będzie obejmować gruntów oznaczonych na mapie ewidencji gruntów jako las. Z analizy ortofotomapy dostępnej na stronie www.maps.google.com, z informacji zawartych w Banku Danych o Lasach www.bdl.lasy.goy.pl/portal/mapy oraz z przedłożonych w uzupełnieniu k.i.p. informacji wynika, że powierzchnia tego lasu to ok. 2 ary, a także, że jest to las w wieku 64 lat. Od strony tego lasu pozostawiony będzie pas ochronny o szerokości 6 m. Na terenie przedsięwzięcia nie stwierdzono obecności chronionych gatunków roślin i grzybów owocnikowych. Z chronionych gatunków porostów stwierdzono objętego ochroną częściową rokietnika pospolitego. Na terenie przedsięwzięcia stwierdzono także obecność rokietniczka strojnego, gatunku w Wielkopolsce bardzo rzadkiego, związanego z bardzo dobrze wykształconymi murawami kserotermicznymi na podłożu wapiennym. W uzupełnieniu k.i.p. wskazano, że obecność tego gatunku związana jest z nawożeniem pól nawozami wapiennymi. Powierzchnia zajmowana przez ten gatunek wynosiła ok. 20 m2, jednak obecna powierzchnia, jak wskazał Wnioskodawca, w związku z prowadzoną eksploatacją kruszywa nie jest znana. Uwzględniając fakt antropogenicznego pochodzenia stanowiska tego gatunku należy stwierdzić, że likwidacja stanowiska nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na stan populacji występującej na stanowiskach naturalnych. Pozostałe przedstawione w Inwentaryzacji gatunki porostów, mchów i roślin naczyniowych nie są objęte ochroną, a także nie należą do gatunków rzadkich lub zagrożonych. W uzupełnieniu k.i.p. wykluczono także obecność na działce siedliska przyrodniczego 6510 Niżowe i górskie świeże łąki użytkowane ekstensywnie Arrhenatherion elatioris. Łąka użytkowana jest intensywnie (2-3 pokosy w ciągu roku) i dominują na niej gatunki pastewne: wyczyniec łąkowy i kupkówka pospolita. Pozostałe gatunki są rzadkie. Nie stwierdzono obecności płazów i gadów. Z lęgowych ptaków stwierdzono gniazdo 1 pary kapturki oraz prawdopodobnie lęgowego skowronka i trznadla. Są to gatunki objęte ścisłą ochroną gatunkową i pospolite na terenie kraju. W celu ochrony ptaków lęgowych, nałożono w decyzji warunek wycinki drzew i krzewów, zdejmowania nadkładu oraz rozpoczęcia prac eksploatacyjnych poza okresem lęgowym ptaków. Dla większości ptaków krajobrazu rolniczego okres lęgowy przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Przewiduje się przeprowadzenie rekultywacji w kierunku rolnym. Nie stwierdzono obecności gatunków ptaków będących przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000 Nadnoteckie Łęgi PLB300003 ani siedlisk przyrodniczych i gatunków roślin i zwierząt będących przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Noteci PLH300004. Przedsięwzięcie nie jest sprzeczne z planami zadań ochronnych dla tych obszarów. Ze względu na obecność objętego ochrona częściową rokietnika pospolitego, należy wystąpić do regionalnego dyrektora ochrony środowiska lub Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o stosowne odstępstwa od obowiązujących zakazów. Również w przypadku stwierdzenia obecności innych gatunków chronionych roślin, zwierząt i grzybów, w tym porostów, należy wystąpić o odpowiednie odstępstwo od zakazów wymienionych w art. 51 i 52 ustawy o ochronie przyrody (np. niszczenie lub przenoszenie osobników chronionego gatunku, niszczenie siedlisk gatunków chronionych, gniazd itp.). Zgodnie z informacjami zawartymi w Banku Danych o Lasach www.bdl.lasy.goy.pl/portal!mapy (dostęp: 03.02.2021 r.) w roku 2011 wysokość przyległego drzewostanu na działce nr 567 (las prywatny) wynosiła do 12 m. W celu ochrony systemów korzeniowych drzew przed przesuszeniem nałożono warunek zachowania od strony lasu pasa ochronnego o szerokości co najmniej 12 m. Mając na względzie realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności obszaru Natura 2000 lub jego powiązania z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności, charakter i zakres oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną oraz opinie wyrażone przez  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile orzeczono jak w sentencji.

 

P O U C Z E N I E

 

Zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) Kodeks postępowania administracyjnego Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26, 64-920 Piła za pośrednictwem organu wydającego niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zgodnie z  art. 127a  1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może zrzec się prawa do wniesienie odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania. Zgodnie z art. 130 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załącznik:

  • charakterystyka przedsięwzięcia.

 

Otrzymują:

1. Agnieszka Dolata

    ŻWIROWNIA DOLATA BETON DOLATA

    ul. Wiejska 27, 62-070 Dąbrowa,

2. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy

    z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji

    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

    w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania

    na środowisko ( Dz. U. z  2020 r. poz. 283 ze zm.).

3. a/a

 

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony

    Środowiska w Poznaniu,

    ul. J.H. Dąbrowskiego 79,  60-529 POZNAŃ,

2. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód  Polskich w Pile

    ul. Motylewska 7, 64-920 Piła,

 

SSz

 

      

 

 

                                                                                               ZAŁĄCZNIK DO DECYZJI

                                                                                                            O ŚRODOWISKOWYCH

                                                                                                            UWARUNKOWANIACH

                                                                                                            NR IGROŚ.6220.1.10.2021

                                                                                                            Z DNIA 15.10.2021 r.

 

CHARAKTERYSTYKA   PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Nazwa przedsięwzięcia:

dalsza eksploatacja odkrywkowa kruszywa naturalnego „WALKOWICE JG" na działce nr 566, obręb Walkowice, gmina Czarnków,

 

 

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wydobyciu kruszywa naturalnego metodą odkrywkową ze złoża Walkowice JG". Całkowita powierzchnia działki nr 566, obręb Walkowice, gmina Czarnków wynosi 4,2 ha. Wyznaczony w koncesji, udzielonej decyzją Marszałka Województwa Wielkopolskiego znak DSR-I.7422.4.2014 z dnia 27.02.2014 r., zmienionej decyzją DSR-1.7422.19.2016 z dnia 21.04.2016 r., obszar górniczy ma powierzchnię 4,44254 ha i obejmuje złoże o powierzchni 40767 ha wraz z wyznaczonymi pasami ochronnymi. Dotychczasowa roczna wielkość wydobycia wynosiła do 100 tys. Mg. Obecnie planowana roczna wielkość wydobycia będzie wynosić do 200 000 m3. W k.i.p podano, że zasoby geologiczne złoża udokumentowane w 2012 roku wynosiły 735,97 tys. m3. tj. 1251,14 tys. Mg. W czasie eksploatacji złoża od 2014 roku wydobyto 12351 Mg kopaliny. Dzienne wydobycie kopaliny wyniesie ok. 756 m3. Złoże zostanie wyeksploatowane w ciągu ok. kilkunastu - kilkudziesięciu lat. Kopalinę główną przeznaczoną do wydobycia stanowi kruszywo naturalne piaskowe oraz piaskowo -żwirowe, które z uwagi na średni punkt piaskowy wynoszący 98,6% zakwalifikowano jako złoże piasków skaleniowo - kwarcowych. Seria utworów złożowych jest zawodniona. Miąższość złoża wynosi od 17,6 m do 19,4 m, średnio 18,3 m. Złoże to eksploatowane jest i będzie systemem odkrywkowym przedsiębiernym i podsiębiernym, jednym lub dwoma piętrami eksploatacyjnymi w zależności od ukształtowania złoża w danym miejscu, przy użyciu ładowarek, koparek podsiębiernych i przedsiębiernych. Do urabiania kopaliny wykorzystane są i będą maszyny powszechnie wykorzystywane do robót ziemnych: koparka, ładowarka. Wydobyta kopalina zbywana będzie w stanie naturalnym. Po zakończeniu eksploatacji złoża nadkład zostanie wykorzystany do rekultywacji powstałego wyrobiska w kierunku rolnym lub leśnym. Zakład górniczy będzie czynny 5-6 dni w tygodniu, wyłącznie w porze dnia.

Zaopatrzenie w wodę pitną zapewnione będzie przez przedsiębiorcę w formie wody mineralnej. Na terenie kopalni nie będzie funkcjonować zaplecze socjalno-biurowe, ponieważ jak wskazano w k.i.p., znajduje się ono w bliskiej odległości od złoża, w granicach zakładu górniczego „Walkowice MD".

 

 

 


 

IGROŚ.6220.1.10.2021

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 15 października 2021 r.

 

Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (j.t. Dz. U. z  2021r. poz. 247 ze zm.)

 

PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI,

 

że w dniu 15 października 2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.10.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

dalszej eksploatacji odkrywkowej kruszywa naturalnego WALKOWICE JG realizowanego na działce nr 566 położonej w Walkowicach, gm. Czarnków.

 

W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji, dokumentacją sprawy oraz z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią Państwowego Powiatowego Inspektora  Sanitarnego w Czarnkowie i opinią Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w

Poznaniu, w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 349 56 66), w terminie 30 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

 

 

                                                                     WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 15 października roku do 14 listopada 2021 roku

 

 

 

 

 

Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Czarnków
Data wytworzenia informacji: 15.10.2021 13:20:35
Osoba wprowadzająca informację: Michał Iwanicki
Data ostatniej modyfikacji: 15.10.2021 13:24:47
Data publikacji informacji: od 15.10.2021 13:20:36
Liczba odsłon: 0
Pokaż rejestr zmian
Data Osoba dokonująca zmiany Opis zmiany
15.10.2021 13:20:35 Michał Iwanicki strona została dodana