BIP

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenia dotyczące odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zwiększenia obsady istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP (1440 sztuk) do maksymalnie 257,6 DJP

IGROŚ.6220.32.2020

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 22 czerwca 2021 r.

 

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.)

 

ZAWIADAMIAM

że w dniu 20.09.2021 r. została wydana decyzja o odmowie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.8.2020 dla przedsięwzięcia polegającego na zwiększeniu obsady istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP (1440 szt.) do maksymalnie 257,6 DJP (1840 szt.), na działce nr ewid. 70, obręb Huta, gmina Czarnków.

 

Od decyzje przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Doręczenie zawiadomienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.

 

W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 349 56 66), w terminie 28 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

 

 

                                               WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 23 września 2021 roku do 21 października 2021 roku


IGROŚ.6220.32.2020

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 22 września 2021 r.

 

Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (j.t. Dz. U. z  2021r. poz. 247 ze zm.)

 

PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI,

 

że w dniu 20.09.2021 r. została wydana decyzja o odmowie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.8.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na zwiększeniu obsady istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP (1440 szt.) do maksymalnie 257,6 DJP (1840 szt.), na działce nr ewid. 70, obręb Huta, gmina Czarnków.

 

W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji, dokumentacją sprawy oraz z uzgodnieniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego  Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Poznaniu i opinią Państwowego Powiatowego Inspektora  Sanitarnego, w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 349 56 66), w terminie 30 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

 

 

                                                                     WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 23 września 2021 roku do 23 października 2021 roku


                                                                                                         Czarnków, dnia  20 września 2021 r.

IGROŚ.6220.1.8.2021

Za dowodem doręczenia

DECYZJA

o odmowie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

 

            Na podstawie  art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 1), art. 75 ust.1 pkt 4) oraz art. 80 ust.1 i art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 1  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.), a także § 2 ust. 2 pkt 2  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 roku  poz. 735 ze zm.) po :

  • rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.10.2020 r. (data wpływu 21.12.2020 r.):

P. Krzysztofa Subsara

w sprawie wydania decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na zwiększeniu obsady  istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP (1440 szt.) do maksymalnie 257,6 DJP (1840 szt.), na działce nr ewid. 70, obręb Huta, gmina Czarnków

odmawiam

wydania decyzji o środowiskowe uwarunkowania na realizację przedsięwzięcia polegającego na zwiększeniu obsady  istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP (1440 szt.) do maksymalnie 257,6 DJP (1840 szt.), na działce nr ewid. 70, obręb Huta, gmina Czarnków.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 21.12. 2020 r. do Wójta Gminy Czarnków został złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na zwiększeniu obsady  istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP (1440 szt.) do maksymalnie 257,6 DJP (1840 szt.), na działce nr ewid. 70, obręb Huta, gmina Czarnków.

Obszar, na którym planuje się inwestycję nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839) zalicza się do przedsięwzięć, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko  jest obligatoryjny

Zgodnie z art. 77 ust.1  pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z  2021r. 247 ze zm.), dalej ustawy ooś, Wójt Gminy Czarnków wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Poznaniu o uzgodnienie warunków realizacji powyższego przedsięwzięcia oraz wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie o opinię przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Poznaniu przesłało sprawę do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu do załatwienia  według właściwości.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w dniu 19 lutego 2021 r. wydał opinię sanitarną nr ON.NS.9011.37.2021 – opiniuje w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych warunki realizacji przedsięwzięcia polegającego na zwiększeniu obsady istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP (1440 szt.) do maksymalnie 257,6 DJP (1840 szt.), na działce nr ewid. 70, obręb Huta, gmina Czarnków.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie ocenił przedłożony raport o oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko pod kątem spełnienia warunków formalnych określonych w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko oraz czy analizowane przedsięwzięcie we wszystkich aspektach ochrony środowiska, a w szczególności w aspekcie sanitarno - higienicznym, nie przekracza norm dopuszczonych obowiązującymi przepisami.

Analiza przedłożonej dokumentacji wykazała, że powyższe przedsięwzięcie będzie wiązało się z emisją substancji do powietrza, w szczególności odorów oraz z emisją hałasu pochodzącego od zwierząt i wyniku ruchu pojazdów po terenie działki. Źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy utrzymania zwierząt (emisja z budynków hodowlanych, emisja związana z procesem magazynowania ziaren zboża oraz paszy) oraz emisja ze środków transportu poruszających się po terenie inwestycji.

Na sposób i czas rozprzestrzeniania zanieczyszczeń do powietrza oraz zapachu będą miały wpływ: liczba zwierząt i sposób ich utrzymania, sposób wykorzystania karmy i zawartość w niej białka, utrzymanie czystości w budynkach. Również wpływ będą miały warunki atmosferyczne takie jak: temperatura, opady, zmiany ciśnienia, kierunek i prędkość wiatru, szorstkość terenu, pochłanianie zanieczyszczeń przez podłoże suche, przemiany zanieczyszczeń w atmosferze, wymywanie zanieczyszczeń przez opady atmosferyczne, na rozprzestrzenianie się hałasu oraz zanieczyszczeń.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie stwierdza, że planowane  przedsięwzięcie może mieć wpływ na pogorszenie komfortu życia mieszkańców. Czynniki takie jak: emisja odorów i uciążliwość zapachowa, której wielkości nie określają krajowe unormowania prawne, obawa o ryzyko wystąpienia chorób zwierzęcych i przeniesienie ich poza gospodarstwo rolne, emisja szkodliwych chemicznie substancji, hałasu, możliwy wzrost zachorowań o charakterze nieepidemicznym w tego typu inwestycji, wzrost ilości owadów i gryzoni mają wpływ na zdrowie i życie ludzi i będą bezpośrednio oddziaływać na otoczenie.

Pomimo, iż analiza przedłożonych informacji wykazała, że zostaną zachowane dopuszczalne parametry jakości środowiska w aspekcie wprowadzania gazów i pyłów do powietrza, emisji hałasu na terenach zabudowy mieszkaniowej, wytwarzania odpadów, ścieków oraz brak zagrożenia dla wód podziemnych i powierzchniowych, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie proponuje objecie stałą kontrolą planowane przedsięwzięcie monitorując: liczbę zwierząt przebywających w chlewniach utrzymywanych i przechowywanych, jako głównego czynnika wpływającego na wielkość emisji gazów i pyłów do powietrza, kontrolując ilości zużywanych paliw i energii oraz innych surowców, kontrolując ilości zużywanej wody oraz ilości odprowadzanych ścieków, paszy, ewidencję ilościową i jakościową wytwarzanych odpadów. Zaleca się wykonywanie co 2 lata pomiarów hałasu na granicy obszarów, na których zlokalizowana jest zabudowa mieszkaniowa oraz pomiary stężenia amoniaku i siarkowodoru na granicy obszarów, na których zlokalizowana jest zabudowa mieszkaniowa. Wskazane jest prowadzenie ewidencji ilościowej wytwarzanych nawozów naturalnych i padłych zwierząt. Należy przewidzieć maksymalne zadrzewienie/zakrzewienie terenu lokalizacji przedsięwzięcia gatunkami zimozielonymi roślin zgodnie z planem zagospodarowania terenu.

Pomimo iż charakter inwestycji, zwiększenie obsady istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP do maksymalnie 257,6 DJP, nie zmieniają sposobu korzystania ze środowiska, jak również, że zostaną zachowane dopuszczalne parametry jakości środowiska w aspekcie wprowadzania gazów i pyłów do powietrza, emisji hałasu, wytwarzania odpadów, ścieków, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie proponuje kontrolę planowanego przedsięwzięcia w wymienionym wyżej zakresie.

W dniu 22.02.2021 r. postanowieniem nr WOO-I.4221.15.2021.IJ.1 Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu uzgodnił w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizację przedsięwzięcia polegającego na zwiększeniu obsady istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP (1440 szt.) do maksymalnie 257,6 DJP (1840 szt.), na działce nr ewid. 70, obręb Huta, gmina Czarnków.

I. Określił następujące warunki realizacji ww. przedsięwzięcia:

  1. W istniejącej chlewni utrzymywać w systemie bezściółkowym, na rusztach trzodę chlewną o maksymalnej obsadzie wynoszącej 1840 sztuk tj. 257,6 DJP. Tucz trzody prowadzić do maksymalnej wagi 110 kg.
  2. Utrzymywać budynek chlewni w czystości oraz zapewnić odpowiednią temperaturę i wilgotność wewnątrz poprzez sprawny system istniejącej wentylacji grawitacyjnej.
  3. Nie ogrzewać budynku chlewni ze źródeł powodujących emisję zanieczyszczeń do powietrza.
  4. Odbiór gnojowicy prowadzić z wykorzystaniem szczelnego złącza.
  5. Prowadzić regularne odczyty zużycia wody, a wykryte nieszczelności wewnętrznej sieci wodociągowej niezwłocznie naprawiać.
  6. Budynek inwentarski czyścić czystą wodą przy użyciu myjki ciśnieniowej, a do dezynfekcji stosować preparaty biodegradowalne. Ciecz powstałą w wyniku prowadzenia tych czynności zagospodarowywać wraz z gnojowicą.
  7. Gnojowicę wykorzystywać jako nawóz naturalny na gruntach własnych i przekazywać do zagospodarowania innym podmiotom na podstawie przepisów szczegółowych.
  8. Sztuki padłe magazynować w szczelnym, zamkniętym konfiskatorze, a następnie przekazywać do zagospodarowania uprawnionym podmiotom zewnętrznym zgodnie z przepisami szczegółowymi.
  9. Ruch pojazdów obsługujących gospodarstwo ograniczyć do pory dziennej, tj. godzin od 6.00 do 22.00.

II. Nie stwierdził konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r, o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu przedłużył  termin załatwienia sprawy do 29 marca 2021 r,

Na podstawie art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2021 roku, poz. 735) i art. 74 ust. 3 ustawy ooś, zawiadomiono (obwieszczeniem) strony o wszczęciu postępowania.

Na podstawie art. 33 ustawy ooś, Wójt Gminy Czarnków podał do publicznej wiadomości informacje: o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla powyższego przedsięwzięcia, o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie, przedmiocie decyzji, o organach właściwych do wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, opinii i uzgodnień, o możliwości zapoznania się z dokumentacją w tym z raportem, miejscu i sposobie składania uwag i wniosków w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia.  Obwieszczenie Wójta Gminy Czarnków  wywieszono na tablicy ogłoszeń w siedzibie  Urzędu Gminy Czarnków, w miejscu planowanego przedsięwzięcia na tablicach ogłoszeń w Hucie, na stronie internetowej bip.czarnkowgmina.pl.

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu ponownie przedłużył  termin załatwienia sprawy do 28 kwietnia 2021 r,

W dniu 29.03.2021 r. złożony został sprzeciw do przedmiotowego przedsięwzięcia - treść pisma:

„W obrębie wsi Huta jest zbyt dużo inwestycji związanych z produkcją trzody chlewnej, co powoduje uciążliwy smród, nie tylko w okresie wywozu nieczystości, jak również wylęgarnie much. Wszystkie te uciążliwości powodują złe samopoczucie, trudności w oddychaniu i bóle głowy- nie związane z covidem. W związku z powyższym proszę o wstrzymanie decyzji dotyczącej rozbudowy istniejącej fermy.”

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu przedłużył  kolejny raz termin załatwienia sprawy do 28 maja 2021 r,

W dniu 26.05.2021 r. Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu uzgodnił realizację w/w przedsięwzięcia w proponowanym do realizacji wariancie oraz:

I. określił następujące warunki tej realizacji:

  1. w istniejącym budynku inwentarskim o powierzchni 1690 m2 będzie prowadzony chów trzody chlewnej w ilości maksymalnie 1840 szt. (257,6 DJP);
  2. chów trzody chlewnej w istniejącym budynku inwentarskim prowadzony będzie w systemie bezściołowym;
  3. zaopatrzenie w wodę na potrzeby przedsięwzięcia (cele socjalno-bytowe i cele technologiczne) realizować z przyłącza sieci wodociągowej, na podstawie umowy zawartej z zarządcą sieci wodociągowej w ramach zatwierdzonych dla tego ujęcia zasobów i warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym dla zarządcy sieci;
  4. ścieki socjalno-bytowe odprowadzać należy do szczelnego zbiornika bezodpływowego i okresowo wywozić do oczyszczalni ścieków;
  5. mycie i czyszczenie budynków inwentarskich należy prowadzić za pomocą myjki wysokociśnieniowej wodą z dodatkiem biodegradowalnych preparatów czyszczących,
  6. wody pochodzące z mycia obiektu inwentarskiego będą odprowadzane do zbiornika na gnojowicę pod rusztami w budynku inwentarskim i zagospodarowane razem z gnojowicą;
  7. wody opadowe i roztopowe z dachów i powierzchni utwardzonych w gospodarstwie należy odprowadzać w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach terenu, do którego inwestor posiada tytuł prawny, w sposób nie zakłócający stosunków wodnych na terenach sąsiednich;
  8. wytwarzana w gospodarstwie gnojowica magazynowana będzie w szczelnym betonowym zbiorniku wewnątrz chlewni, pod rusztami;
  9. opróżnianie zbiorników z gnojowicą należy prowadzić z zastosowaniem rur ssawnych z hermetycznym złączem do beczek asenizacyjnych, z zabezpieczeniem środowiska gruntowo-wodnego przed rozlewami;
  10. powstające w gospodarstwie nawozy naturalne zagospodarowane będą na gruntach własnych inwestora oraz będą przekazywane innym rolnikom do wykorzystania na cele rolnicze do nawożenia gruntów na podstawie umów;
  11. wytwarzane w gospodarstwie nawozy naturalne należy przechowywać oraz zagospodarować zgodnie z przepisami szczegółowymi oraz na warunkach określonych w „Programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu" (Dz.U. z 2020 r. poz. 243);

II. nie stwierdza konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Na podstawie art. 10 § 1 Kpa i art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z  2021r. 247 ze zm.), zawiadomiono obwieszczeniem strony postępowania  o możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wniesienia ewentualnych uwag w sprawie toczącego się postępowania.

W dniu 02.08.2021 r. do Wójta Gminy Czarnków wpłynął wniosek o zaprzestanie działań zmierzających do wydania zgody na zwiększenie ilości świń na działce nr 70 w Hucie gdyż  to spowoduje zwiększenie emisji odorów. Kolejny wniosek w tej sprawie wpłynął  w dniu 16.08.2021 r., pod którym podpisali się mieszkańcy wsi Huta.

W dniu 14.09.2021 r. P. Krzysztof Subsar złożył pismo, w którym odnosi się do uwag wniesionych przez mieszkańców wsi Huta.

 

Planowane przedsięwzięcie polega na zwiększeniu obsady istniejącego obiektu inwentarskiego przeznaczonego do tuczu trzody chlewnej z ilości obecnie 201,6 DJP (1440 szt.) do maksymalnie 257,6 DJP (1840 szt.) bez potrzeby rozbudowy, czy przebudowy ww. obiektu. Obecnie tucz zwierząt prowadzony jest w jednej chlewni zlokalizowanej na działce nr ewid. 70, obręb Huta, gmina Czarnków. Jak wynika z raportu w chlewni wydzielone jest 46 kojców, każdy o wymiarach 4,50x7,12 m i w związku z realizacją przedsięwzięcia nie planuje się zmiany układu lub wymiarów kojców. Odchów prowadzony jest w systemie bezściołowym. Pod budynkiem znajduje się zbiornik magazynowy gnojowicy o pojemności 1650 m3. W związku z przedsięwzięciem nie planuje się zmiany systemu odchowu zwierząt, ani rozbudowy zbiornika.

Po zwiększeniu obsady zwierzęta nadal utrzymywane będą w cyklu produkcyjnym od warchlaka do tucznika, z tym, że obecnie tucz prowadzony jest do wagi 120 kg, a po zagęszczeniu obsady tucz będzie prowadzony do wagi 110 kg. Tak więc, zasiedlanie kojców hodowlanych będzie odbywać się poprzez zakup warchlaków w wadze ok 30 kg i, jak wynika z raportu, zakupione warchlaki będą przebywały w jednym kojcu od zakupu do osiągnięcia maksymalnej wagi ok 110 kg. Mając na względzie istniejącą powierzchnię hodowlaną przeznaczoną dla zwierząt oszacowano, że wymiary budynku inwentarskiego będą spełniały wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 56, poz. 344, z późn. zm.).

Jak wynika z raportu, powstająca w gospodarstwie gnojowica jest i będzie magazynowana w istniejącym zbiorniku podrusztowym. Wyprodukowaną gnojowicę wnioskodawca będzie zagospodarował jako nawóz naturalny na gruntach własnych w sposób zapewniający zachowanie dopuszczalnej dawki azotu wynoszącej nie więcej niż 170 kg/ha/rok oraz będzie ją przekazywał innym podmiotom na podstawie stosownych umów. Z przedstawionych informacji wynika, że nawożenie i magazynowanie nawozów odbywać się będzie zgodnie z wymaganiami określonymi w Programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu" przyjętym 12 lutego 2020 r. przez Radę Ministrów (Dz. U. poz. 243) oraz zgodnie z zasadami określonymi w przepisach szczegółowych tj. ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2020 r. poz. 310), ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. z 2018 r. poz. 1259), w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu stosowania nawozów oraz prowadzenia szkoleń z zakresu ich stosowania (Dz. U. z 2014 r. poz. 393).

Przedsięwzięcie otaczają tereny rolne, tereny zabudowy zagrodowej i tereny zabudowy mieszkaniowej. Najbliższe tereny zabudowy zagrodowej, a tym samym najbliższe tereny podlegające ochronie przed hałasem, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112) położone są w odległości ok. 155 m po stronie południowej (dz. nr 101/5).

Źródłami hałasu na terenie przedsięwzięcia będą; budynek inwentarski - chlewnia oraz pojazdy ciężarowe poruszające się na terenie gospodarstwa w związku z dostarczaniem i przeładunkiem paszy i odbiorem gnojowicy. Przewiduje się, że w ciągu najniekorzystniejszych 8 godzin pory dnia maksymalnie będą się poruszały 4 pojazdy lekkie i 4 pojazdy ciężkie. Ruch pojazdów obsługujących fermę odbywać się będzie wyłącznie w porze dnia. Budynek inwentarski będzie wentylowany w sposób grawitacyjny, Nie pojawią się zatem dodatkowe źródła hałasu w postaci wentylatorów.

Dla przedstawionych powyżej warunków pracy w raporcie wykonano obliczenia rozprzestrzeniania się hałasu w środowisku i wyznaczono poziom hałasu emitowanego przez gospodarstwo w reprezentatywnych punktach na granicy najbliższych terenów chronionych. Z zaprezentowanych obliczeń wynika, że hałas związany z działalnością przedsięwzięcia nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych poziomów określonych w cytowanym rozporządzeniu w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu.

Analiza akustyczna została przeprowadzona przy założeniu, że ruch pojazdów odbywać się będzie w porze dnia oraz przy zastosowaniu wentylacji grawitacyjnej.

Źródłami emisji substancji do powietrza będą systemy wentylacji grawitacyjnej w istniejącej chlewni, którymi wyprowadzane będą substancje pochodzące z procesów utrzymywania zwierząt, w tym substancje odorotwórcze powstające w wyniku rozkładu produktów przemiany materii tych zwierząt, 2 istniejące silosy zbożowe o ładowności 22 Mg każdy oraz spalanie paliw w silnikach pojazdów poruszających się po terenie gospodarstwa. Istniejąca chlewnia nie jest ogrzewana z wykorzystaniem źródeł powodujących emisje substancji do powietrza.

Z wykonanych obliczeń rozprzestrzeniania w powietrzu substancji wprowadzanych do powietrza z ww. źródeł emisji na analizowanym terenie wynika, iż emisje te nie będą powodować przekroczenia dopuszczalnych wartości odniesienia w powietrzu oraz dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r. Nr 16, poz. 87) poza terenem, do którego wnioskodawca posiada tytuł prawny oraz, że będą dotrzymane standardy jakości powietrza określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r. poz. 1031), a w związku z tym spełnione będą wymagania w zakresie ochrony powietrza określone w przepisach.

Wnioskodawca przedstawił rodzaje, ilości i sposób gospodarowania odpadami na poszczególnych etapach inwestycji, tj. eksploatacji i likwidacji. Na ww. etapach będą wytwarzane odpady niebezpieczne, jak i inne niż niebezpieczne. Część odpadów będzie wytwarzana przez firmy świadczące usługi w myśl definicji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797 z późn. zm.). Pozostałe wytwarzane na terenie gospodarstwa odpady będą magazynowane selektywnie w wydzielonych miejscach, w sposób zabezpieczający środowisko gruntowo-wodne przed ewentualnymi zanieczyszczeniami oraz będą przekazywane w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. W przypadku, kiedy nie będzie takiej możliwości, wytworzone odpady będą przekazywane do unieszkodliwiania.

W ramach postępowania, przeprowadzono ocenę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne. Jak wynika z raportu, najbliższy ciek wodny - Kanał Połajewski przepływa w odległości ok. 500 m od istniejącego gospodarstwa. Teren w analizowanym rejonie odwadniany jest przez sieć bezimiennych cieków, z których najbliższy przepływa wzdłuż północnej granicy działki nr ewid. 70. Istniejąca chlewnia zlokalizowana jest poza zasięgiem głównych zbiorników wód podziemnych. Głównym użytkowym poziomem wodonośnym na jej terenie jest poziom mioceński, który jest dobrze izolowany od powierzchni terenu. Najbliższe ujęcie wód podziemnych znajduje się w odległości ok. 720 m od terenu fermy. Przedmiotowa inwestycja znajduje się poza strefami ochronnymi ujęć wód podziemnych.

Woda na potrzeby przedsięwzięcia będzie pobierana, tak jak dotychczas, ze zbiorczej sieci wodociągowej i wykorzystana będzie na potrzeby technologiczne i inwentarskie chlewni. Obsługą chlewni będzie się zajmował właściciel korzystający z istniejącego zaplecza socjalnego. Zapotrzebowanie na wodę do pojenia inwentarza określone zostało na ok. 36,8 m3/d. W celu zminimalizowania zużycia wody wnioskodawca, winien monitorować jej zużycie i niezwłocznie usuwać wykryte nieszczelności instalacji. Obiekt inwentarski będzie myty za pomocą wody z zastosowaniem myjek wysokociśnieniowych. Do dezynfekcji stosowane będą preparaty ulegające biodegradacji. Ciecz powstała z tych procesów będzie spływać do szczelnego zbiornika pod budynkiem inwentarskim i będzie zagospodarowywana razem z gnojowicą. Wody opadowe i roztopowe z terenów utwardzonych i dachów będą odprowadzane powierzchniowo do gruntu, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich.

Po przeanalizowaniu materiałów dotyczących warunków hydrogeologicznych, wziąwszy pod uwagę planowane rozwiązania chroniące środowisko gruntowo-wodne, w tym rozwiązania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, magazynowania i postępowania z odpadami oraz odchodami zwierząt nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne, w tym wody podziemne i powierzchniowe.

Teren pod planowaną inwestycję znajduje się poza obszarem zagrożenia i ryzyka powodziowego. Ponadto, istniejące gospodarstwo nie znajduje się na obszarach narażonych na osuwiska. W celu mitygacji zmian klimatu, wnioskodawca przewiduje stosowanie wentylacji grawitacyjnej zapewniającej prawidłowe warunki sanitarne zwierząt - odpowiedni mikroklimat dla zwierząt. Nie będzie zachodzić emisja z procesów energetycznego spalania paliw, gdyż nie przewiduje się ogrzewania budynku inwentarskiego. Należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie będzie znacząco wpływać na klimat oraz będzie zaadaptowane do zmieniających się warunków klimatycznych.

Przedmiotowa inwestycja położona jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55). Najbliżej położonym i obszarami Natura 2000 w stosunku do miejsca realizacji przedsięwzięcia są oddalone o około 8,5 km: Nadnoteckie Łęgi PLB300003 i Dolina Noteci PLH300004.

Planowane przedsięwzięcie zakłada zwiększenie obsady trzody chlewnej w obrębie istniejącego obiektu inwentarskiego bez potrzeby przebudowy, budowy i montażu. Teren na którym zlokalizowany jest obiekt inwentarski stanowi grunt rolny, częściowo zabudowany istniejącym obiektem. Teren otoczenia działki inwestycyjnej stanowią: tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, zabudowy zagrodowej, usług oraz tereny rolnicze. Miejsce realizacji inwestycji znajduje się poza korytarzami ekologicznymi wyznaczonymi w opracowaniu: Jędrzejewski W, Nowak S., Stachura K., Skierczyński M., Mysłajek R. W. Niedziałkowski K., Jędrzejewska B., Wójcik J. M., Zalewska H., Pilot M.. Górny M., Kurek R. T., Ślusarczyk R. Projekt korytarzy ekologicznych łączących Europejską Sieć Natura 2000 w Polsce. Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża 2011.

Mając na uwadze lokalizację przedsięwzięcia, charakter inwestycji i przy zastosowaniu przepisów ochrony gatunkowej, nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania inwestycji na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji na środowisko przyrodnicze, w tym na krajobraz i bioróżnorodność rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich lub ginących oraz ich siedliska, w tym utratę, fragmentację lub izolację siedlisk oraz zaburzenia funkcji przez nie pełnionych, a także ekosystemy - ich kondycję, stabilność, odporność na zaburzenia, fragmentację i pełnione funkcje w środowisku. Inwestycja nie powinna także spowodować nadmiernej eksploatacji lub niewłaściwego wykorzystania zasobów przyrodniczych, czy przyczynić się do rozprzestrzeniania się gatunków obcych. Ze względu na lokalizację planowanej inwestycji poza obszarami Natura 2000 nie nastąpi jej negatywne oddziaływanie na te obszary w szczególności na gatunki, siedliska gatunków lub siedliska przyrodnicze obszarów Natura 2000, integralność obszarów Natura 2000 lub ich powiązanie z innymi obszarami. Nie przewiduje również negatywnego oddziaływania skumulowanego planowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na przedmioty ochrony obszarów Natura 2000.

Ponadto, ze względu na lokalizację w dużej odległości od granic państwa oraz zakres oddziaływania inwestycji nie stwierdzono również konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd): PLGW600041 oraz w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Kończak o kodzie PLRW600017187149.

Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry" (Dz. U. z 2016 r. poz. 1967) JCWPd PLGW600041 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym, jest nie zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych, jest monitowana. Zasoby JCWPd PLGW600041 podlegają ochronie z uwagi na ich wykorzystywanie do celów zaopatrzenia ludności w wodę do picia.

JCWP PLRW600017187149 Kończak posiada status silnie zmienionej części wód, jej stan jest zły i zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona. Celem środowiskowym dla JCWP jest dobry stan chemiczny, dobry potencjał ekologiczny możliwość migracji organizmów wodnych na odcinku cieku istotnego - Kończak od Ujścia do ujścia Kanału Ludomickiego. Dla tej JCWP wskazano odstępstwo od osiągnięcia celów środowiskowych ze względu na brak możliwości technicznych. W zlewni JCWP występuje presja komunalna. W programie działań zaplanowano działania podstawowe obejmujące uporządkowanie gospodarki ściekowej, które są wystarczające aby zredukować tę presję w zakresie wystarczającym dla osiągnięcia dobrego stanu. Z uwagi jednak na czas niezbędny dla wdrożenia tego działania, a także okres niezbędny aby wdrożone działania przyniosły wymierne efekty, dobry stan będzie mógł być osiągnięty do roku 2021. Ponadto w bieżącym cyklu planistycznym dokonano rozpoznania potrzeb w zakresie przywrócenia ciągłości morfologicznej w kontekście dobrego stanu ekologicznego JCWP. W programie działań zaplanowano działanie „wariantowa analiza sposobu udrożnienia budowli piętrzących na cieku Kończak wraz ze wskazaniem wariantu do realizacji oraz opracowaniem dokumentacji projektowej" obejmujące szczegółową analizę lokalnych uwarunkowań, mających na celu dobór optymalnych rozwiązań technicznych. Wdrożenie konkretnych działań naprawczych będzie możliwe dopiero po przeprowadzeniu ww. analiz.

Wnioskodawca podczas użytkowania chlewni nie będzie prowadził poboru wód powierzchniowych oraz zrzutu ścieków do wód powierzchniowych. Zgodnie z zapisami raportu przedsięwzięcie nie wpłynie na ciek wodny zlokalizowany przy granicy działki gospodarstwa od strony północnej, nie doprowadzi do naruszenia koryta cieku, zanieczyszczenia wody prowadzonej przez ciek, zakłócenia przepływu wody, czy też zmiany stosunków wodnych.

            Z charakterystyki i przyjętych rozwiązań technologicznych wynika, że eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie generować znaczących presji oddziałujących na elementy stanu zasobów wodnych, ani na obszary chronione i ochronne, w zakresie mogącym zagrażać osiągnięciu ustalonych dla nich celów środowiskowych.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane technologie oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko przedstawione w raporcie oddziaływania na środowisko, oraz wymogi prowadzenia działalności rolniczej określone w „Programie działań mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia wód azotanami pochodzącymi ze źródeł rolniczych oraz zapobieganie dalszemu zanieczyszczeniu" (Dz.U. z 2020 r. poz. 243), stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i tym samym nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na realizację celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 poz. 1967).

W ocenie tut. organu zgromadzony w sprawie materiał dowodowy potwierdza, iż funkcjonowanie obiektu oraz gospodarowanie odpadami powstałymi w ramach planowanego przedsięwzięcia, będzie powodować uciążliwość w postaci nieprzyjemnego zapachu na niezmierną skalę. Obecność odorów w powietrzu traktuje się jako czynnik pogarszający jakość życia ludzi. Uciążliwość odorów wynika z faktu, że są one wyczuwalne już w bardzo małych stężeniach.

Planowane przedsięwzięcie będzie źródłem zorganizowanej i niezorganizowanej emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz źródłem emisji technologicznej. Mimo przyjętych rozwiązań technicznych i technologicznych planowane przedsięwzięcie - chów trzody chlewnej będzie źródłem emisji substancji odorowych, powstających w wyniku rozkładu produktów przemiany materii zwierząt podczas chowu. Źródłem stałej emisji odorów do powietrza są systemy wentylacyjne. W wyniku eksploatacji przedsięwzięcia powstawał będzie specyficzny zapach związany z procesami fermentacyjnymi zachodzącymi w odchodach zwierzęcych.

Z uwagi na rodzaj, charakter i skalę inwestycji mieszkańcy, będą narażeni na wszelkie uciążliwości związane z funkcjonowaniem chlewni, co narusza zasady współżycia społecznego. Podejmując realizację takiej inwestycji należy mieć na uwadze nie tylko czynnik ekonomiczny, ale również ekologiczny i społeczny. Planowane przedsięwzięcie stanowi zagrożenie dla zdrowia i ekologii oraz ingeruje w środowisko społeczno-przyrodnicze.

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372 ze zm.) nakłada na gminę obowiązek zaspokajania potrzeb zbiorowych mieszkańców, zwłaszcza w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz ochrony zdrowia i bezpieczeństwa obywateli.

Odmawiając zgody na ustalenie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację planowanego przedsięwzięcia Wójt Gminy Czarnków, kierował się zasadą zapobiegania i przezorności wynikającą z art. 6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r, poz. 1219 ze zm.), która zakłada przeciwdziałanie negatywnym skutkom emisji, koncentracji i natężenia zanieczyszczeń opierając się na działaniach polegających na zapobieganiu powstawaniu zanieczyszczeń. Zasada ta wymaga, aby wszelkie prawdopodobieństwa wystąpienia negatywnych skutków traktować, jako pewność ich występowania. Kierując się zasadą przezorności na płaszczyźnie ocen środowiskowych, należy przyjąć, że działania których skutki są niepewne, wątpliwe lub ryzykowne należy uznać za znaczące.

Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 ze zm.) tut. organ zapewnił możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu.

Udział społeczeństwa jest kluczowym elementem oceny oddziaływania na środowisko.

Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące planowanej lokalizacji inwestycji mają charakter negatywny.

Zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.) organ w sposób wyczerpujący zebrał i rozpatrzył cały materiał dowodowy.

Mając powyższe na uwadze tut. organ uznał, iż zachodzą przesłanki odmowy wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Podsumowując na podstawie zgromadzonych danych stwierdzić należało, iż realizacja planowanego przedsięwzięcia pociągnie za sobą znaczące oddziaływania.

Zwracając szczególną uwagę na skalę i lokalizację planowanej inwestycji uznano, że zarówno realizacja jak i eksploatacja przedsięwzięcia wpłyną negatywnie na środowisko i warunki życia społeczności lokalnej.

Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności charakter i stopień złożoności oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu i opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie  orzeczono jak w sentencji.

P O U C Z E N I E

Zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) Kodeks postępowania administracyjnego Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26, 64-920 Piła za pośrednictwem organu wydającego niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zgodnie z  art. 127a  1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może zrzec się prawa do wniesienie odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania. Zgodnie z art. 130 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

 

 

 

 

 

 

 

Otrzymują:

1. P. Krzysztof Subsar,

2. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy

    z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji

    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

    w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania

    na środowisko ( Dz. U. z  2020 r. poz. 283 ze zm.).

3. a/a

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska

    w Poznaniu, ul. J.H. Dąbrowskiego 79, 60-529 Poznań,

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny

    w Czarnkowie, ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków. 

3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

    Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu

    ul. Chlebowa 4/8,  61-003 Poznań

SSz                                                                              

 

Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Czarnków
Data wytworzenia informacji: 23.09.2021 13:29:37
Osoba wprowadzająca informację: Michał Iwanicki
Data ostatniej modyfikacji: 23.09.2021 13:31:34
Data publikacji informacji: od 23.09.2021 13:29:37
Liczba odsłon: 0
Pokaż rejestr zmian
Data Osoba dokonująca zmiany Opis zmiany
23.09.2021 13:29:37 Michał Iwanicki strona została dodana