BIP

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenia o wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.1.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą „BRZEŹNO III” i „BRZEŹNO IV” o łącznej mocy do 2MW

IGROŚ.6220.1.1.2021

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 19 maja 2021 r.

 

Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (j.t. Dz. U. z  2021r. poz. 247)

 

PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI,

 

że w dniu 30.04.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.1.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą „BRZEŹNO III” i „BRZEŹNO IV” o łącznej mocy do 2MW na działce nr ew. 12 (obręb 0002) w obrębie ew. Brzeźno, gmina Czarnków,

 

W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji, dokumentacją sprawy oraz z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią Państwowego Powiatowego Inspektora  Sanitarnego w Czarnkowie i opinią Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w

Poznaniu, w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 349 56 66), w terminie 30 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

 

 

                                                                     WÓJT GMINY CZARNKÓW

   /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 19 maja 2021 roku do 18 czerwca 2021 roku

 

 

 


IGROŚ.6220.1.1.2021

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 19 maja 2021 r.

 

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z  2021 r. poz. 247)

ZAWIADAMIAM

że w dniu 30.04.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.1.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą „BRZEŹNO III” i „BRZEŹNO IV” o łącznej mocy do 2MW na działce nr ew. 12 (obręb 0002) w obrębie ew. Brzeźno, gmina Czarnków,

 

Od decyzje przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Doręczenie zawiadomienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.

 

W załączeniu decyzja Wójta.

 

                                               WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 19 maja 2021 roku do 16 czerwca 2021 roku

 


Czarnków, dnia 30 kwietnia 2021 r.

IGROŚ.6220.1.1.2021

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

            Na podstawie  art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2), art. 75 ust.1 pkt 4) oraz art. 84 i art. 85 ust. 1, ust.2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z  2021 r. poz. 247), a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 roku  poz. 735) po :

  • rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.10. 2020r. i 17.11.2020 r.  :

Elektrownia PV 73  Sp. z o.o.

ul Puławska 2

02- 566 Warszawa

Pełnomocnik P. Iza Michałek

             w sprawie wydania decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia   

             polegającego na budowie elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą

             „BRZEŹNO III” i „BRZEŹNO IV” o łącznej mocy do 2MW na działce nr ew. 12 (obręb 0002) w

             obrębie ew. Brzeźno, gmina Czarnków,

        -   uwzględnieniu  uwarunkowań zawartych w  art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października

            2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w

            ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 247),        

            dalej ustawa ooś,

ORZEKAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą „BRZEŹNO III” i „BRZEŹNO IV” o łącznej mocy do 2MW na działce nr ew. 12 (obręb 0002) w obrębie ew. Brzeźno, gmina Czarnków.

Należy spełnić następujące warunki i wymagania:

1. Pod elektrownie fotowoltaiczne o łącznej mocy do 2 MW przeznaczyć do 4,45 ha powierzchni działki ewidencyjnej nr 12, obręb Brzeźno, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko - trzcianecki, w tym pod elektrownię „Brzeźno III" 2,49 ha, a pod elektrownię Brzeźno IV" 1,96 ha.

2. Zastosować panele z powłoką antyrefleksyjną.

3. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.

4. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.

5. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

6. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 - 22.00.

7. W przypadku mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę bez użycia środków chemicznych. W przypadku wystąpienia dużych zabrudzeń dopuszcza się możliwość stosowania środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska wodnego.

8. Do obsiewu terenu elektrowni fotowoltaicznej nie wykorzystywać gatunków obcych.

9. Na etapie eksploatacji nie oświetlać terenu farm fotowoltaicznych i ich ogrodzeń światłem ciągłym w porze nocnej.

10. Na etapie eksploatacji elektrowni koszenie roślinności prowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca lutego, tj. poza okresem lęgowym ptaków.

11. W przypadku zastosowania transformatora olejowego, wyposażyć go w szczelną misę wykonaną z materiałów olejoodpornych i wodoodpornych mogącą  pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

12. Przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji,

13. W trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcie zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.

14. Na etapie realizacji przedsięwzięcia odpady komunalne i budowlane zbierać selektywnie i gromadzić w zamkniętych kontenerach, a następnie przekazywać podmiotom posiadającym pozwolenia w zakresie gospodarki odpadami.

15. Przez działkę nr 12 w Brzeźnie przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia DN 80 w związku z tym planowane przedsięwzięcie należy uzgodnić z właściwym operatorem sieci gazowej.

 

UZASADNIENIE

Przedsięwzięcie polegające na budowie elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą

„BRZEŹNO III” i „BRZEŹNO IV” o łącznej mocy do 2MW na działce nr ew. 12 (obręb 0002) w obrębie ew. Brzeźno, gmina Czarnków, zgodnie z  § 3 ust. 1 pkt  54 lit b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

Obszar, na którym planuje się inwestycję nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Przez działkę nr 12 w Brzeźnie przebiega gazociąg wysokiego ciśnienia DN 80 w związku z tym planowane przedsięwzięcie należy uzgodnić z właściwym operatorem sieci gazowej.

            Na podstawie art. 61 § 4 w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2021 roku poz. 735) obwieszczeniem zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania.

Na podstawie art. 64 ust. 1, pkt 1, 2 i 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z  2021 r. poz. 247), Wójt Gminy Czarnków zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i Państwowego  Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, czy  istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.

            Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w dniu 04.01.2021 r. wydał opinię nr ON.NS.9011.282.2020 – odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą „BRZEŹNO III” i „BRZEŹNO IV” o łącznej mocy do 2MW na działce nr ew. 12 (obręb 0002) w obrębie ew. Brzeźno, gmina Czarnków.

 

W dniu 13.01.20201r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał opinię nr WOO-IV.4220.4.2021.WR.1 - dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i  wymagań:

1. Pod elektrownie fotowoltaiczne o łącznej mocy do 2 MW przeznaczyć do 4,45 ha powierzchni działki ewidencyjnej nr 12, obręb Brzeźno, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko - trzcianecki, w tym pod elektrownię „Brzeźno III" 2,49 ha, a pod elektrownię Brzeźno IV" 1,96 ha.

2. Zastosować panele z powłoką antyrefleksyjną.

3. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m od dolnej krawędzi paneli słonecznych do powierzchni ziemi.

4. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem a gruntem.

5. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

6. Wszelkie prace związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzić wyłącznie w porze dziennej, tj. w godz. 6.00 - 22.00.

7. W przypadku mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę z dopuszczeniem wykorzystania środków biodegradowalnych.

8. Do obsiewu terenu elektrowni fotowoltaicznej nie wykorzystywać gatunków obcych.

9. Na etapie eksploatacji nie oświetlać terenu farm fotowoltaicznych i ich ogrodzeń światłem ciągłym w porze nocnej.

10. Na etapie eksploatacji elektrowni koszenie roślinności prowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca lutego, tj. poza okresem lęgowym ptaków.

11. W przypadku zastosowania transformatora olejowego, wyposażyć go w szczelną misę mogącą  pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

 

Powyższe warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.

 

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w dniu 14 stycznia 2021 r. wyraził opinię nr BD.ZZŚ.2.435.1.2021.AK, że  nie ma potrzeby  przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą „BRZEŹNO III” i „BRZEŹNO IV” o łącznej mocy do 2MW na działce nr ew. 12, obręb Brzeźno, gmina Czarnków.

Wskazuje na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c, lub nałożenia obowiązku działań, o którym mowa wart. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś:

1) przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji,

2) w trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcie zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.

3) mycie paneli prowadzić z wykorzystaniem czystej wody, bez użycia środków chemicznych. W przypadku wystąpienia dużych zabrudzeń dopuszcza się możliwość stosowania środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska wodnego.

4) w przypadku zastosowania transformatora olejowego, umieścić pod nim szczelną misę olejową wykonaną z materiałów olejoodpornych i wodoodpornych, będącą w stanie zmagazynować 100 % zawartości oleju.

5) na etapie realizacji przedsięwzięcia odpady komunalne i budowlane zbierać selektywnie i gromadzić w zamkniętych kontenerach, a następnie przekazywać podmiotom posiadającym pozwolenia w zakresie gospodarki odpadami.

Warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.

Na podstawie art. 10 § 1 Kpa obwieszczeniem zawiadomiono strony postępowania  o możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wniesienia ewentualnych uwag w sprawie toczącego się postępowania.

W toku postępowania nie zostały wniesione żadne uwagi.

Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 247), dalej ustawy ooś, przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie dwóch elektrowni fotowoltaicznych „Brzeźno III" i „Brzeźno IV" o łącznej mocy do 2 MW wraz infrastrukturą techniczną na działce o numerze ewidencyjnym 12, obręb Brzeźno, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki. Każda z wymienionych elektrowni będzie miała moc do 1 MW i będzie obejmowała do 4 000 szt. paneli fotowoltaicznych, kontener stacji transformatorowej o powierzchni do 50 m2, kontener techniczny o powierzchni do 50 m2, inwertery, okablowanie, drogi nieutwardzone oraz ogrodzenie. Inwestor dopuszcza możliwość realizacji zespołu kontenerów w postaci jednego lub dwóch kontenerów o łączne powierzchni do 100 m2. Ponadto inwestor planuje powstanie gruntowego placu o powierzchni 900 m2. Powierzchnia przeznaczona pod przedsięwzięcie wynosi 4,45 ha, w tym pod elektrownię „Brzeźno III" 2,49 ha i pod elektrownię „Brzeźno IV" 1.96 ha. Powierzchnia działki ewidencyjnej wynosi 5,87 ha, w związku z tym powyższe uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, gdyż określa ono skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania terenu.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d oraz e ustawy ooś ustalono, że przedsięwzięcie zaplanowano do realizacji na gruntach ornych klasy IV i V. Na podstawie k.i.p. oraz ogólnodostępnych danych przestrzennych ustalono, że najbliższe tereny chronione akustycznie oddalone są o ok. 60 m od granicy planowanej elektrowni „Brzeźno III" i ok. 150 m od granicy planowanej elektrowni „Brzeźno IV". Na podstawie k.i.p. ustalono, że źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania . Wszelkie prace oraz ruch pojazdów zostaną ograniczone do pory dnia, co wpisano w warunkach niniejszej decyzji. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Analiza k.i.p. wykazała, iż głównym emitorem hałasu na etapie eksploatacji będą inwertery o maksymalnej mocy akustycznej 40 dB każdy oraz transformatory o maksymalnej mocy akustycznej 70 dB każdy, posadowione w stacjach transformatorowych - wygłuszonych kontenerach; odległość transformatora od chronionej akustycznie zabudowy będzie wynosiła ok. 160 m w przypadku elektrowni „Brzeźno III" i ok. 250 m w przypadku elektrowni „Brzeźno IV". Uwzględniając charakter przedsięwzięcia, jego parametry techniczne, stosunkowo niewielką skalę i jego odległość od terenów chronionych akustycznie nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu oraz dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych.

W celu ograniczenia zanieczyszczenia światłem w niniejszej decyzji nałożono warunek nie oświetlania terenu elektrowni fotowoltaicznych ani ich ogrodzeń światłem ciągłym w porze nocnej.

Jak ustalono najbliższa planowana elektrownia fotowoltaiczna znajduje się w odległości ok. 690 m od przedmiotowego przedsięwzięcia. Uwzględniając powyższe tutejszy organ, zgodnie z treścią art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, dokonał analizy powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań. Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę, charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz fakt, że oddziaływanie elektrowni fotowoltaicznej praktycznie zamyka się w obrębie terenu na którym jest posadowiona, nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.

W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.

 

Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, z k.i.p. wynika, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie  wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzana ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym; woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. W k.i.p. wskazano, że panele fotowoltaiczne będą okresowo myte wodą z dopuszczeniem możliwości stosowania środków biodegradowalnych co uwzględniono wśród warunków niniejszej decyzji. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. W przypadku zamontowania transformatora olejowego zobowiązano Wnioskodawcę do zamontowania szczelnej misy, mogącej zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior.

W k.i.p. wskazano, że przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne, a także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy ooś stwierdzono, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś stwierdzono, że przedsięwzięcie zostanie zlokalizowane poza obszarami chronionymi na podstawię ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. O ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55, z późn. zm.). Najbliżej położonym obszarem chronionym jest obszar chronionego krajobrazu Dolina Noteci oddalony o ok. 1,76 km. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnotecki Łęgi PLB300003 oraz specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004 oddalone o ok. 1,86 km. Planowana elektrownia fotowoltaiczna zlokalizowana jest poza korytarzami ekologicznymi.

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na gruntach ornych klasy IV i V obecnie użytkowanych rolniczo, na których nie występują drzewa krzewy. W jego otoczeniu występują grunty rolne i lasy. W północno-wschodniej części działki objętej wnioskiem występuje zabudowa zagrodowa, wyłączona z zainwestowania. Południową i wschodnią granicę planowanych elektrowni stanowi droga gruntowa.

Z k.i.p. wynika, że teren przyszłych elektrowni fotowoltaicznych zostanie obsiany trawą i będzie wykaszany. W celu ochrony ptaków lęgowych nałożono w niniejszej decyzji warunek koszenia na etapie eksploatacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Dla ochrony rodzimej bioróżnorodności sformułowano także warunek niewykorzystywania do obsiewu terenu elektrowni gatunków obcych. Określono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, a roślinom zawiązywanie nasion. Dla ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, na gruncie ornym, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą m.in. jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie niekorzystnie na korytarze ekologiczne.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

 

Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze dorzecza Odry, w obrębie JCWP PLRW60002118877 Noteć od Kanału Romanowskiego do Bukówki, które posiadają status silnie zmienionej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako zły, a ocenę ryzyka określono jako nizagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny wód powierzchniowych określono jako dobry. Przedmiotowe zamierzenie zostanie usytuowane na obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonych numerem PLGW600034. Stan ilościowy wód podziemnych dla tego obszaru oceniono jako dobry, stan chemiczny jako słaby. Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych dla tej JCW zostało określone jako zagrożone, ze względu na zmiany chemizmu wód związane z niedostatecznie oczyszczonymi ściekami komunalnymi, zbyt małym stopniem skanalizowania, szczególnie terenów wiejskich, składowiskami nieodpowiadającymi wymogom ochrony środowiska. W programie działań ukierunkowanym na presje, dla JCWPd zaplanowano wszystkie możliwe działania ograniczające dopływ zanieczyszczeń komunalnych do wód. Niemniej jednak ze względu na warunki hydrogeologiczne okres 6 lat jest zbyt krótki aby mogła nastąpić poprawa stanu wód.

Przedsięwzięcie nie będzie położone na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, ani na terenach chronionych w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55 ze zm.).

Najbliższy zbiornik wodny znajduje w odległości około 420 m od inwestycji (w kierunku południowego wschodu). Najbliższy ciek przepływa w odległości 500 m od inwestycji ( w kierunku zachodnim).

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. poz. 1967).

 

Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności, charakter i zakres oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną oraz opinie wyrażone przez  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Dyrektora Zarząd Zlewni Wód Polskich w Pile  orzeczono jak w sentencji.

 

P O U C Z E N I E

Zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 735) Kodeks postępowania administracyjnego Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26, 64-920 Piła za pośrednictwem organu wydającego niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zgodnie z  art. 127a §1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może zrzec się prawa do wniesienie odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania. Zgodnie z art. 130 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

Załącznik:

  • charakterystyka przedsięwzięcia.

 

Otrzymują:

1. Pełnomocnik P. Iza Michałek

    Elektrownia PV 73  Sp. z o.o.

    ul Puławska 2

    02- 566 Warszawa

2. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy

    z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji

    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

    w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania

    na środowisko ( Dz. U. z  2021 r. poz. 247).

3. a/a

 

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony

    Środowiska w Poznaniu,

    ul. J.H. Dąbrowskiego 79,  60-529 POZNAŃ,

2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

    Zarząd Zlewni Wód Polskich w Pile

    ul. Motylewska 7,  64-920 Piła,

3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie

    ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków,

 

SSz

 

 

 

 

 

                                                                                               ZAŁĄCZNIK DO DECYZJI

                                                                                                            O ŚRODOWISKOWYCH

                                                                                                            UWARUNKOWANIACH

                                                                                                            NR IGROŚ.6220.1.1.2021

                                                                                                            Z DNIA 30.04.2021 r.

 

 

CHARAKTERYSTYKA   PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Nazwa przedsięwzięcia:

budowa elektrowni słonecznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą „BRZEŹNO III” i „BRZEŹNO IV” o łącznej mocy do 2MW na działce nr ew. 12 (obręb 0002) w obrębie ew. Brzeźno, gmina Czarnków,

 

Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie dwóch elektrowni fotowoltaicznych „Brzeźno III" i „Brzeźno IV" o łącznej mocy do 2 MW wraz infrastrukturą techniczną na działce o numerze ewidencyjnym 12, obręb Brzeźno. Każda z wymienionych elektrowni będzie miała moc do 1 MW i będzie obejmowała do 4 000 szt. paneli fotowoltaicznych, kontener stacji transformatorowej o powierzchni do 50 m2, kontener techniczny o powierzchni do 50 m2, inwertery, okablowanie, drogi nieutwardzone oraz ogrodzenie. Inwestor dopuszcza możliwość realizacji zespołu kontenerów w postaci jednego lub dwóch kontenerów o łączne powierzchni do 100 m2. Ponadto inwestor planuje powstanie gruntowego placu o powierzchni 900 m2. Powierzchnia przeznaczona pod przedsięwzięcie wynosić będzie do 4,45 ha, w tym pod elektrownię „Brzeźno III" 2,49 ha i pod elektrownię „Brzeźno IV" 1.96 ha.

Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie  wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzana ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym; woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. Panele fotowoltaiczne będą okresowo myte wodą z dopuszczeniem możliwości stosowania środków biodegradowalnych. W przypadku zamontowania transformatora olejowego zamontowane zostaną szczelne misy, mogącej zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

 

Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Czarnków
Data wytworzenia informacji: 19.05.2021 15:11:16
Osoba wprowadzająca informację: Michał Iwanicki
Data ostatniej modyfikacji: 19.05.2021 15:14:25
Data publikacji informacji: od 19.05.2021 15:11:16
Liczba odsłon: 0
Pokaż rejestr zmian
Data Osoba dokonująca zmiany Opis zmiany
19.05.2021 15:11:16 Michał Iwanicki strona została dodana