IGROŚ.6220.3.2021
O B W I E S Z C Z E N I E
WÓJTA GMINY CZARNKÓW
z dnia 09 lutego 2022 r.
Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2021r. poz. 2373 ze zm.)
PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI,
że w dniu 20.01.2022 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.1.2022 dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji do dystrybucji paliw na terenie stacji paliw na działce nr 241 w Śmieszkowie, gm. Czarnków.
W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji, dokumentacją sprawy oraz z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i opinią Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile, w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 249 56 66), w terminie 30 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
WÓJT GMINY CZARNKÓW
/-/ Bolesław Chwarścianek
Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń
i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,
na okres: od 09 lutego 2022 roku do 11 marca 2022 roku
IGROŚ.6220.3.2021
O B W I E S Z C Z E N I E
WÓJTA GMINY CZARNKÓW
z dnia 09 lutego 2022 r.
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.)
ZAWIADAMIAM
że w dniu 20.01.2022 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.1.2022 dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji do dystrybucji paliw na terenie stacji paliw na działce nr 241 w Śmieszkowie, gm. Czarnków.
Od decyzje przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Doręczenie zawiadomienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.
W załączeniu decyzja Wójta.
WÓJT GMINY CZARNKÓW
/-/ Bolesław Chwarścianek
Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń
i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,
na okres: od 09 lutego 2022 roku do 09 marca 2022 roku
Czarnków, dnia 20 stycznia 2022 r.
IGROŚ.6220.1.1.2022
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2), art. 75 ust.1 pkt 4) oraz art. 84 i art. 85 ust. 1, ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 34 lit. b i c oraz pkt 35 lit. b i c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 roku poz. 735 ze zm.) po :
- rozpatrzeniu wniosku z dnia 02.03.2021 r.:
PKN ORLEN S.A.
ul. Chemików 7
09-411 Płock
w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia
polegającego na budowie instalacji do dystrybucji paliw na terenie stacji paliw na działce nr 241 w
Śmieszkowie, gmina Czarnków,
- uwzględnieniu uwarunkowań zawartych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października
2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze
zm.), dalej ustawa ooś,
ORZEKAM
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji do dystrybucji paliw na terenie stacji paliw na działce nr 241 w Śmieszkowie, gmina Czarnków.
Należy spełnić następujące warunki i wymagania:
1. Wycinkę drzew przeprowadzić w terminie od początku września do końca lutego. W przypadku innego terminu wycinki należy wykonać opinię ornitologiczną dotyczącą możliwości gniazdowania ptaków.
2. Przeprowadzić nasadzenia zastępcze, rozumiane jako posadzenie drzew w gruncie, w stosunku co najmniej 1:1 za każde wycięte drzewo o obwodzie do 100 cm, 1:2 za każde wycięte drzewo o obwodzie powyżej 100 cm oraz przeprowadzić nasadzenia zastępcze krzewów o powierzchni co najmniej równej powierzchni krzewów przeznaczonych do wycinki.
3. Prowadzić monitoring udatności i trwałości nasadzeń zastępczych drzew i krzewów, w okresie 3 lat od ich posadzenia - w 1,2 i 3 roku. W przypadku stwierdzonego braku zachowania żywotności drzew lub krzewów, nasadzenia należy uzupełnić w stosunku 1:1 w następnym roku kalendarzowym i pielęgnować i regularnie podlewać przez kolejne 3 lata.
4. Do sadzenia zastosować materiał szkółkarski drzew: prawidłowo uformowanych, o wyprowadzonej koronie i prostym pniu oraz proporcjonalnej bryle korzeniowej. Zapewnić im pielęgnację i regularne podlewanie przez okres min. 3 lat. Do nasadzeń wykorzystać rodzime gatunki drzew i krzewów.
5. Prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:
- pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas realizacji przedsięwzięcia właściwie zabezpieczyć uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;
- nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m, ponad pierwotny poziom terenu,
- podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem,
- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzew.
6. Zamontować 1 podziemny, dwupłaszczowy, wielokomorowy, zabezpieczony antykorozyjnie,
zbiornik magazynowy paliw o pojemności do 60 m3, wyposażony w sondy kontroli przecieków, połączone z dystrybutorami rurociągami ssawnymi, wyposażony w instalację nalewową i oddechową, system zapobiegający przepełnieniu i zmieszaniu paliw, króćce odgazowania z przewodami odpowietrzającymi i zaworami oddechowymi.
7. Zamontować 1 podziemny zbiornik gazu LPG o pojemności do 10 m3.
8. Sporządzić projekt robót geologicznych na wykonanie systemu lokalnego monitoringu wód podziemnych określającego sposób wykonania otworów obserwacyjnych (piezometrów) oraz częstotliwość i zakres badań wód podziemnych.
9. Wykonać sieć monitoringową składającą się z minimum 3 piezometrów monitorujących stan jakości wód gruntowych. Piezometry zlokalizować w gracach posesji Wnioskodawcy, w sposób umożliwiający objęcie monitoringiem wszystkich podziemnych zbiorników na paliwa.
10. Badania monitoringowe w piezometrach wykonywać zgodnie z zaleceniami zawartymi w Projekcie robót, o którym mowa w pkt. 8. Raporty z badań wraz z wnioskami z ich analizy przedkładać w rocznych raportach Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu, Wójtowi Gminy Czarnków, Staroście Czarnkowsko - Trzcianeckiemu oraz Wielkopolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, w terminie nie dłuższym niż miesiąc po ich wykonaniu.
11. Zapewnić hermetyzację procesu napełniania zbiorników magazynowych za pomocą układu tzw. „wahadła gazowego".
12. Wykonać szczelne nawierzchnie w rejonie tankowania i spustu paliwa.
13. Nad placem dystrybucji paliw wykonać zadaszenie.
14. Dostarczanie i operacje wyładunku paliw do zbiorników wykonywać wyłącznie w porze dnia, to jest godzinach 06.00 - 22.00.
15. Wody opadowe i roztopowe z terenu stacji paliw przed wprowadzeniem do odbiornika, podczyszczać w separatorze koalescencyjnym z osadnikiem.
16. Ewentualne wycieki paliwa w rejonie tankowania i spustu paliwa neutralizować na bieżąco przy użyciu sorbentów i zagospodarowywać jako odpad.
17. Odpady o kodzie 15 02 02* wytwarzane na terenie stacji paliw magazynować w specjalistycznych, szczelnych pojemnikach, odpornych na działanie zawartych w nich substancji, w wyznaczonym miejscu, na szczelnym, utwardzonym podłożu, a następnie przekazywać je podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.
18. Sprzęt budowlany użyty do budowy powinien być sprawny technicznie, a ewentualne powstałe wycieki substancji ropopochodnych należy natychmiastowo usuwać odpowiednimi sorbentami uniemożliwiając przedostanie się substancji niebezpiecznych do środowiska.
19. Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji inwestycji należy gromadzić w zainstalowanych przenośnych urządzeniach sanitarnych i systematycznie przekazywać uprawnionym podmiotom. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia ścieki socjalno-bytowe odprowadzać do sieci kanalizacyjnej.
20. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia zaopatrzenie w wodę realizować z sieci wodociągowej.
21. Odpady powstające w trakcie prac budowlanych należy magazynować selektywnie w odpowiednich pojemnikach i kontenerach, a następnie przekazać odpowiednim odbiorcom w celu ponownego ich wykorzystania, odzysku lub unieszkodliwiania.
UZASADNIENIE
Przedsięwzięcie polegające na budowie instalacji do dystrybucji paliw na terenie stacji paliw na działce nr 241 w Śmieszkowie, gmina Czarnków, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 34 lit. b i c oraz pkt 35 lit. b i c rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1839) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.
Działka nr 241 w Śmieszkowie objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy Czarnków na obszarze wsi Śmieszkowo i Białężyn zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy Czarnków Nr XXXV/270/2005 z dnia 08 grudnia 2005 roku, ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego Nr 3 poz. 40 z dnia 4 stycznia 2006 r.. Zgodnie z obowiązującym planem działka nr 241 w Śmieszkowie stanowi teren zabudowy usługowej oznaczony w planie 1U.
Na podstawie art. 64 ust. 1, pkt 1, 2 i 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2021 r. poz. 2373 ze zm.), Wójt Gminy Czarnków zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile czy istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.
W dniu 09.04.2021 r, do Wójta Gminy Czarnków wpłynęła korekta karty informacyjnej przedsięwzięcia. Skorygowana została pojemność zbiornika paliw. Prawidłowa pojemność zbiornika to 60m3.
Na podstawie art. 61 § 4 w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2021 roku poz. 735 ze zm.) obwieszczeniem zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w dniu 6.05.2021 r. wydał opinię nr ON.NS.9011.155.2021 – odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji do dystrybucji paliw na terenie stacji paliw na działce nr 241 w Śmieszkowie, gmina Czarnków.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w dniu 11.05.2021 r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz przedłużył termin załatwienia sprawy.
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w dniu 11.05.2021 r. wyraził opinię nr BD.ZZŚ.2.435.144.2021.AK, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa instalacji do dystrybucji paliw na terenie stacji paliw, na działce o numerze ewidencyjnym 241 w Śmieszkowie, ul. Wiejska 1, gmina Czarnków".
Wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c, lub nałożenia obowiązku działań, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b:
1. Sprzęt budowlany użyty do budowy powinien być sprawny technicznie, a ewentualne powstałe wycieki substancji ropopochodnych należy natychmiastowo usuwać odpowiednimi sorbentami uniemożliwiając przedostanie się substancji niebezpiecznych do środowiska.
2. Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji inwestycji należy gromadzić w zainstalowanych przenośnych urządzeniach sanitarnych i systematycznie przekazywać uprawnionym podmiotom. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia ścieki socjalno-bytowe odprowadzać do sieci kanalizacyjnej.
3. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia zaopatrzenie w wodę realizować z sieci wodociągowej.
4. Wody opadowe z powierzchni szczelnych, zanieczyszczone substancjami ropopochodnymi
odprowadzać do kanalizacji deszczowej poprzez separator koalescencyjny zintegrowany
z osadnikiem.
5. Odpady powstające w trakcie prac budowlanych należy magazynować selektywnie w odpowiednich pojemnikach i kontenerach, a następnie przekazać odpowiednim odbiorcom w celu ponownego ich wykorzystania, odzysku lub unieszkodliwiania.
Powyższe warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.
W dniu 15.06.2021 r. Wnioskodawca przedłożył uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia.
W dniu 29.06.2021 r. Wójt Gminy Czarnków przesłał do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w dniu 14.07.2021 r. wezwał ponownie Wnioskodawcę do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz przedłużył termin załatwienia sprawy.
W dniu 05.08.2021 r. przedłożono uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Ponownie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przedłużył termin załatwienia sprawy.
W dniu 02.09.2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wyraził opinię nr WOO-IV.4220.702.2021.DG.6, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przesłał do Wójta Gminy Czarnków materiały zgromadzone podczas postępowania wyjaśniającego.
W dniu 08.10.2021 r. Wnioskodawca przedłożył uzupełnienie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Na podstawie art. 64 ust. 1, pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.), Wójt Gminy Czarnków ponownie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, o wyrażenie opinii czy istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w dniu 08.11.2021 r. przesłał pismo do Wójta Gminy Czarnków o przedłożenie wypisu i wyrysuj z miejscowego planu oraz do przedłożenia oświadczenia, czy wnioskodawca jest podmiotem zależnym od jednostki samorządu terytorialnego, dla której organem wykonawczym w rozumieniu art. 24m ust..2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym jest organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W dniu 30.11.2021r. powyższe dokumenty zostały przesłane do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w dniu 15.12.2021 r, wydał opinię nr WOO-IV.4220.1752.2021.DG.2 - dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i wymagań:
Należy spełnić następujące warunki i wymagania:
1. Wycinkę drzew przeprowadzić w terminie od początku września do końca lutego.
2. Przeprowadzić nasadzenia zastępcze, rozumiane jako posadzenie drzew w gruncie, w
stosunku co najmniej 1:1 za każde wycięte drzewo o obwodzie do 100 cm, 1:2 za każde
wycięte drzewo o obwodzie powyżej 100 cm oraz przeprowadzić nasadzenia zastępcze
krzewów o powierzchni co najmniej równej powierzchni krzewów przeznaczonych do
wycinki.
3. Prowadzić monitoring udatności i trwałości nasadzeń zastępczych drzew i krzewów, w okresie
3 lat od ich posadzenia - w 1,2 i 3 roku. W przypadku stwierdzonego braku zachowania
żywotności drzew lub krzewów, nasadzenia należy uzupełnić w stosunku 1:1 w następnym
roku kalendarzowym i pielęgnować i regularnie podlewać przez kolejne 3 lata.
4. Do sadzenia zastosować materiał szkółkarski drzew: prawidłowo uformowanych, o
wyprowadzonej koronie i prostym pniu oraz proporcjonalnej bryle korzeniowej. Zapewnić im
pielęgnację i regularne podlewanie przez okres min. 3 lat. Do nasadzeń wykorzystać rodzime
gatunki drzew i krzewów.
5. Prace związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego prowadzone w obrębie bryły
korzeniowej drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, wykonywać w sposób jak
najmniej szkodzący drzewom i krzewom w szczególności:
- pnie drzew narażonych na uszkodzenia na czas realizacji przedsięwzięcia właściwie zabezpieczyć
uwzględniając konieczność zapewnienia dostępu do schronień oraz w sposób niepowodujący
zniszczenia, uszkodzenia lub zabicia występujących tam gatunków roślin, zwierząt i grzybów;
- nie obsypywać ziemią pni drzew powyżej wysokości 0,2 m i krzewów powyżej wysokości 0,1 m,
ponad pierwotny poziom terenu,
- podczas prac ziemnych zabezpieczyć systemy korzeniowe przed przesychaniem i przemarzaniem,
- nie niszczyć korzeni odpowiedzialnych za statykę drzew.
6. Prowadzić monitoring udatności i trwałości nasadzeń zastępczych drzew, w okresie 3 lat od ich posadzenia - w 1,2 i 3 roku. W przypadku stwierdzonego braku zachowania żywotności drzew lub krzewów, nasadzenia należy uzupełnić w stosunku 1:1 w następnym roku kalendarzowym i pielęgnować i regularnie podlewać przez kolejne 3 lata.
7. Zamontować 1 podziemny, dwupłaszczowy, wielokorowy, zabezpieczony antykorozyjnie,
zbiornik magazynowy paliw o pojemności 50 m3, wyposażony w sondy kontroli przecieków,
połączone z dystrybutorami rurociągami ssawnymi, wyposażony w instalację nalewową i oddechową,
system zapobiegający przepełnieniu i zmieszaniu paliw, króćce odgazowania z przewodami
odpowietrzającymi i zaworami oddechowymi.
8. Zamontować 1 podziemny zbiornik gazu LPG o pojemności do 10 m3.
9. Sporządzić projekt robót geologicznych na wykonanie systemu lokalnego monitoringu wód podziemnych określającego sposób wykonania otworów obserwacyjnych (piezometrów) oraz częstotliwość i zakres badań wód podziemnych.
10. Wykonać sieć monitoringową składającą się z minimum 3 piezometrów monitorujących stan jakości wód gruntowych. Piezometry zlokalizować w gracach posesji Wnioskodawcy, w sposób umożliwiający objęcie monitoringiem wszystkich podziemnych zbiorników na paliwa. Sieć monitoringową przygotować także na możliwość wykonywania badań organoleptycznych w otworze, przy niskim stanie wód gruntowych.
11. Badania monitoringowe w piezometrach wykonywać zgodnie z zaleceniami zawartymi w Projekcie robót, o którym mowa w pkt. 7. Raporty z badań wraz z wnioskami z ich analizy przedkładać w rocznych raportach Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu, Wójtowi Gminy Czarnków, Staroście Czarnkowsko - Trzcianeckiemu oraz Wielkopolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie po ich wykonaniu.
12. Zapewnić hermetyzację procesu napełniania zbiorników magazynowych za pomocą układu tzw. „wahadła gazowego”.
13. Wykonać szczelne nawierzchnie w rejonie tankowania i spustu paliwa.
14. Nad placem dystrybucji paliw wykonać zadaszenie.
15. Dostarczanie i operacje wyładunku paliw do zbiorników wykonywać wyłącznie w porze dnia, to jest godzinach 06.00 - 22.00.
16. Wody opadowe i roztopowe z terenu stacji paliw przed wprowadzeniem do odbiornika, podczyszczać w separatorze węglowodorów z osadnikiem.
17. Ewentualne wycieki paliwa w rejonie tankowania i spustu paliwa neutralizować na bieżąco przy użyciu sorbentów i zagospodarowywać jako odpad.
18. Odpady o kodzie 15 02 02* wytwarzane na terenie stacji paliw magazynować w specjalistycznych, szczelnych pojemnikach, odpornych na działanie zawartych w nich substancji, w wyznaczonym miejscu, na szczelnym, utwardzonym podłożu, a następnie przekazywać je podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.
Powyższe warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.
Na podstawie art. 10 § 1 Kpa obwieszczeniem zawiadomiono strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wniesienia ewentualnych uwag w sprawie toczącego się postępowania.
Uwagi nie zostały wniesione.
Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247, z późn. zm.), przeanalizowano: rodzaj. cechy i skalę przedsięwzięcia. wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a i ust. 3 lit. a ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie instalacji do dystrybucji paliw, na terenie stacji paliw, na działce nr 241, obręb Śmieszkowo, gmina Czarnków. Prace związane z inwestycją obejmują budowę urządzeń (instalacji) związanych z dystrybucją produktów naftowych tj.: budowę zlewu paliwa, posadowienie zbiornika paliwa, montaż instalacji paliwowej i dystrybutorów, budowę pawilonu stacji paliw, instalację zbiornika LPG, wiaty nad dystrybutorami, pylonów cenowych, instalację sieci wod-kan. oraz położenie nowej instalacji elektrycznej, utwardzenie terenu. Stacja prowadzić będzie detaliczną sprzedaż paliw płynnych w dwóch asortymentach: benzyna bezołowiowa 95 i olej napędowy (ON) oraz gazu LPG, a także będzie sprzedawany gaz w butlach dla gospodarstw domowych. Planowana jest sprzedaż: benzyny około 680 m3/rok, oleju napędowego około 1240 m3/rok oraz LPG około 370 m3/rok. Powierzchnia działki, na której ma powstać stacja paliw, wynosi 0,61 ha, natomiast powierzchnia objęta inwestycją wynosi ok. 0,12 ha. Montowane elementy technologii paliwowej na terenie stacji paliw w Śmieszkowie to: 1 zbiornik paliw o pojemności do 60 m3, dwupłaszczowy, podzielony (najprawdopodobniej) na dwie komory, 1 podziemny zbiornik LPG o pojemności 10 m3, 1 dystrybutor dwustronny, czterowężowy, 1 dystrybutor tankowania LPG (alternatywnie może zostać zainstalowany dystrybutor zespolony z modułem LPG), studnia zlewowa, przewody łączące zbiornik z dystrybutorami, studzienką zlewną ze zbiornikiem.
Stacja paliw będzie wyposażona w urządzenia sygnalizacji wycieku produktów naftowych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych w postaci elektronicznego systemu monitoringu wycieków umieszczonego w przestrzeni międzypłaszczowej w zbiornikach oraz przewodach paliwowych. Będzie to ze względu na warunki gruntowo-wodne monitoring szczelności prowadzony w systemie suchym, który polegać będzie na zamontowaniu na dnie zbiornika, w przestrzeni między płaszczami czujnika, który reaguje na pojawienie się cieczy. Zbiorniki podziemne będą posiadać zabezpieczenie antykorozyjne w postaci: dwóch warstw farby antykorozyjnej zabezpieczającej metale zbiorników oraz ochrony katodowej stanowiącej dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne. Części rurociągów technologicznych (zlewowe, ssące, oddechowe) wykonane będą z rur miedzianych lub elastycznych dwupłaszczowych wyposażonych w system alarmowy. Stacja czynna będzie przez cały rok. przez 24 godziny na dobę. Dystrybutory benzyn zostaną wyposażone w osprzęt umożliwiający zawracanie oparów z napełnianych baków samochodów do zbiorników magazynowych paliw (aktywny system odsysania oparów VRS). Plac dystrybucji paliw zostanie zadaszony wiatą.
Na podstawie k.i.p ustalono, że obiekt będzie spełniał wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065) oraz rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1853, z późn. zm.).
Odnosząc się do kryteriów wskazanych w art. 63 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy ooś ustalono, że obszar projektowanych robót położony jest poza Głównymi Zbiornikami Wód Podziemnych. Na podstawie uzupełnienia k.i.p. stwierdzono, że w granicach gminy występują dwa poziomy wodonośne piętra czwartorzędowego: międzyglinowy i podglinowy oraz piętro paleogeńsko-neogeńskie. Wody podziemne piętra paleogeńsko-neogeńskiego występują w granicach gminy w osadach mioceńskich na głębokości od 50 do 100 m p.p.t. Zwierciadło wód piętra mioceńskiego ma charakter napięty, prowadzi wody o charakterze subartezyjskim. Na wysokości omawianego obiektu główne użytkowe piętro wodonośne wykształcone jest w obrębie utworów czwartorzędowych. Piętro to, podzielone na poziom miedzyglinowy i podglinowy. Wykształcone jest w postaci piasków, żwirów oraz otoczaków przewarstwionych piaskami pylastymi. Ze względu na bliskie sąsiedztwo głębokiej doliny Noteci, której dno znajduje się na rzędnej około 40 m n.p.m. woda z tych warstw szybko odpływa w kierunku rzeki, dlatego zasobność tych warstw w rejonie brzegu doliny jest niewielka. W obrębie omawianej działki warstwa przypowierzchniowa zbudowana jest z piasków o miąższości 2 -3 m leżących na glinach. W warstwie przypowierzchniowej występuje okresowo woda zawieszona, szczególnie w okresach wysokiej retencji, na warstwach glin lub w laminach piasku. Poziom miedzyglinowy czwartorzędowego piętra wodonośnego występuje na głębokości ok. 10,0 m p.p.t., czyli na rzędnej ok. 100 m n.p.m. Jego miąższość wynosi ok. 15 m. Od powierzchni jest izolowany 8-metrową warstwą glin, które budują wzniesienie, w granicach którego znajduje się omawiany teren. Ze względu na słabe wykształcenie, dopływy oraz położenie terenu w pobliżu szczytu pobliskiego wzniesienia zbudowanego z glin morenowych warstwa wodonośna charakteryzuje się niską zasobnością. Jest ona nieciągła, słabo wykształcona, a jej zasobność zależy od zasilania przede wszystkim z opadów atmosferycznych. W obrębie działki przeznaczonej pod inwestycję zwierciadło wód gruntowych (przypowierzchniowych) występuje na głębokościach od 1,7 do 2,4 m p.p.t. i waha się sezonowo w zależności od zasilania przez opady atmosferyczne, aż do całkowitego zaniku. Odpływ wód podziemnych odbywa się w kierunku północnym i północno-wschodnim.
Na podstawie załączonego do uzupełnienia k.i.p. przekroju hydrogeologicznego ustalono, że teren na którym zlokalizowana zostanie stacja paliw, stanowi rodzaj morfologicznego wzniesienia o wysokości około 10 m zbudowanego z glin zwałowych, które powinny zatrzymać ewentualne zanieczyszczenia w przypadku awarii zbiorników. Jednakże z uwagi na fakt, że u jego podnóża, miąższość warstwy glin jest bardzo niewielka, a poniżej występują już osady piaszczyste, w okresach wysokich stanów wód, poprzez spływ wód, zanieczyszczenia mogą przedostać się do głębiej położonych warstw. W k.i.p. wskazano, że na terenie stacji paliw Wnioskodawca nie zakłada wykonania otworów piezometrycznych. Jednakże w opinii tut. organu, z uwagi na złożone warunki hydrogeologiczne zasadne jest wykonanie systemu monitoringu złożonego z sieci piezometrów, które wychwycą zanieczyszczenie w okresie wysokich stanów wód oraz dodatkowo ze względu na możliwość sezonowego niewystępowania zwierciadła wód, umożliwią wykonywanie badań organoleptycznych w otworach piezometrycznych na obecność zapachu węglowodorów. Założenia związane z wykonaniem sieci monitoringu zawarto w warunkach niniejszej decyzji. Ponadto zobowiązano Wnioskodawcę do przedkładania wyników badań wraz z wnioskami z ich analizy w rocznych raportach Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu. Wójtowi Gminy Czarnków, Staroście Czarnkowsko - Trzcianeckiemu oraz Wielkopolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, w terminie nie dłuższym niż miesiąc po ich wykonaniu. Powyższe umożliwi określenie rzeczywistego wpływu przedsięwzięcia na Stan środowiska gruntowo-wodnego i ewentualne podjęcie działań zmierzających do zminimalizowania tego wpływu. Biorąc pod uwagę istniejące warunki gruntowo-wodne, planowane rozwiązania w zakresie magazynowania paliw w dwupłaszczowych zbiornikach z monitoringiem szczelności, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne.
Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze dorzecza Odry, w obrębie JCWP PLRW60002118877 Noteć od Kanału Romanowskiego do Bukówki, która posiadają status silnie zmienionej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako zły, a ocenę ryzyka określono jako niezagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny wód powierzchniowych określono jako dobry. Przedmiotowe zamierzenie zostanie usytuowane na obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonych numerem PLGW600034. Stan ilościowy wód podziemnych dla tego obszaru oceniono jako dobry, stan chemiczny jako słaby. Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych dla tej JCW zostało określone jako zagrożone, ze względu na zmiany chemizmu wód związane z niedostatecznie oczyszczonymi ściekami komunalnymi, zbyt małym stopniem skanalizowania, szczególnie terenów wiejskich, składowiskami nieodpowiadającymi wymogom ochrony środowiska. W programie działań ukierunkowanym na presje, dla JCWPd zaplanowano wszystkie możliwe działania ograniczające dopływ zanieczyszczeń komunalnych do wód. Niemniej jednak ze względu na warunki hydrogeologiczne okres 6 lat jest zbyt krótki aby mogła nastąpić poprawa stanu wód.
Przedsięwzięcie nie będzie położone na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, ani na terenach chronionych w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55 ze zm.).
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko, Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. poz. 1967).
Uwzględniając art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, na podstawie k.i.p. ustalono, że planowana stacja paliw będzie zaopatrywana w wodę poprzez przyłącze z gminnej sieci wodociągowej. Ścieki bytowe będą kierowane do zbiornika bezodpływowego i dalej do oczyszczalni ścieków komunalnych. W k.i.p. wskazano, że na obecnym etapie postępowania Wnioskodawca nie otrzymał warunków przyłącza od zarządzającego siecią sanitarną. Na terenie nie będą powstawały ścieki przemysłowe. Wody opadowe i roztopowe z terenu stacji będą zbierane w lokalny system kanalizacji deszczowej. Wnioskodawca bierze pod uwagę możliwość odprowadzenia wód opadowych i roztopowych pod ul. Wiejską do rowu biegnącego wzdłuż ul. Czarnkowskiej i dalej do rowu odprowadzającego wody w kierunku doliny Noteci, bądź budowę systemu retencyjnego w postaci zbiornika podziemnego lub zbiornika otwartego z odprowadzeniem nadmiaru wód do rowu, bądź systemu retencyjno-rozsączającego na terenie nieruchomości. Wnioskodawca przewiduje oczyszczanie wód deszczowych z rejonu dystrybucji oraz wlewu paliwa do zbiorników. Poza klasycznymi osadnikami we wpustach, których zadaniem będzie zatrzymanie cięższych zanieczyszczeń mineralnych (piasku), na systemie kanalizacji zamontowany zostanie separator koalescencyjny zintegrowany z osadnikiem. Powstałe zanieczyszczenia powierzchni dróg i placów w wyniku rozlewu lub wycieków niewielkich ilości produktów naftowych będą likwidowane przez obsługę przy użyciu odpowiednich środków chemicznych lub sorbentów. Dystrybucja paliw płynnych na terenie stacji odbywać się będzie przez dystrybutory, które umieszczone zostaną pod wiatą. Rurociągi wykonane zostaną jako szczelne. Rozwiązania ukierunkowane na ochronę środowiska gruntowo-wodnego przed zanieczyszczeniem zostały uwzględnione w warunkach wpisanych w niniejszej decyzji.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, stwierdzono, że stacja będzie pracowała w systemie pełnej hermetyzacji. Podczas przyjmowania produktów do zbiorników magazynowych, jak podczas ich wydawania do zbiorników pojazdów samochodowych, następować będzie zawracanie par paliw do miejsc, skąd nastąpi pobór paliwa tzw. wahało gazowe". Z k.i.p. wynika, że mini pawilon stacji ogrzewany będzie grzejnikami elektrycznymi. Z uwagi na rodzaj i cechy przedsięwzięcia, w tym planowane rozwiązania techniczne i organizacyjne ukierunkowane na ograniczenie emisji substancji do powietrza oraz szczelność instalacji w związku z jego eksploatacją nie przewiduje się znaczących emisji substancji do powietrza. Może ona wystąpić na etapie prac budowlanych i będzie związana z powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót budowlanych oraz procesami spalania paliw w silnikach maszyn pracujących na budowie. Źródłem niezorganizowanej emisji substancji do powietrza będą pojazdy poruszające się po terenie stacji paliw. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przedsięwzięcie nie będzie źródłem ponadnormatywnej emisji substancji do powietrza i nie wpłynie znacząco na jakość powietrza w rejonie inwestycji. Ze względu na założenia przyjęte w analizie, w niniejszej decyzji zobowiązano wnioskodawcę do wyposażenia dystrybutorów w system odsysania oparów oraz zapewnienia hermetyzacji procesu napełniania zbiorników magazynowych benzyn za pomocą układu tzw. „wahadła gazowego".
Uwzględniając art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a i c ustawy ooś ustalono, że przedmiotowa stacja paliw zostanie zlokalizowana na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zgodnie z którym jest to teren oznaczony jako U - tereny zabudowy usługowej. Tereny wokół inwestycji są to tereny użytkowane rolniczo z rozwijającą się zabudową mieszkaniową, tereny zadrzewione. Na podstawie przedłożonej dokumentacji ustalono, że najbliższa zabudowa chroniona akustycznie to zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, położona po przeciwnej stronie ul. Wiejskiej. Na etapie eksploatacji planowane przedsięwzięcie będzie źródłem hałasu komunikacyjnego generowanego przez poruszające się samochody po wewnętrznym układzie komunikacyjnym. W uzupełnieniu kip. z października 2021 wskazano, że liczba pojazdów osobowych oraz dostawczych tankujących paliwo w porze dnia wyniesie 10 szt/h (7 samochodów osobowych i 3 samochody ciężarowe), a w porze nocy 3 szt/h (2 samochody osobowe i 1 samochód ciężarowy). Na terenie stacji paliw zainstalowane będą: kompresor do pompowania kół o poziomie mocy akustycznej 94 dB oraz odkurzacz o poziomie mocy akustycznej 78 dB. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznej w niniejszej decyzji nałożono na Wnioskodawcę warunek, aby dostarczanie i operacje wyładunku paliw do zbiorników wykonywane były wyłącznie w porze dnia, to jest godzinach 06.00 - 22.00. Biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przeznaczenie terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz wyniki przedłożonej analizy akustycznej, nie przewiduje się ponadnormatywnej emisji hałasu do środowiska na etapie jego eksploatacji. Niekorzystne oddziaływanie przedsięwzięcia w zakresie emisji hałasu może wystąpić w fazie budowy. Będzie ono związane z wykonywaniem prac montażowych, pracą sprzętu budowlanego oraz transportem materiałów i surowców. Będzie to jednak oddziaływanie krótkotrwałe i odwracalne.
Biorąc pod uwagę informacje zawarte w kip., w odniesieniu do art. 63 ust 1 pkt 1 lit. b ustawy ooś, ustalono, że z uwagi na lokalizację, skalę i cechy przedsięwzięcia oraz rodzaj emisji do środowiska związanych z jego funkcjonowaniem, nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.
Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś z danych zawartych w k.i.p. oraz jej uzupełnienia ustalono, że na poszczególnych etapach przedsięwzięcia wytwarzane będą odpady, zarówno niebezpieczne, jak i inne niż niebezpieczne. Odpady magazynowane będą selektywnie, w przystosowanych kontenerach lub pojemnikach, w wyznaczonych miejscach na terenie przedsięwzięcia. Wszystkie odpady będą przekazywane w pierwszej kolejności do odzysku podmiotom posiadającym wymagane prawem zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że planowana stacja paliw na etapie eksploatacji nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Celem ochrony środowiska gruntowo-wodnego w warunkach niniejszej decyzji uszczegółowiono sposób magazynowania i dalszego postępowania z odpadami niebezpiecznymi o kodzie 15 02 02 * sorbenty, materiały filtracyjne (w tym filtry olejowe nie ujęte w innych grupach), tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (np. PCB), wytwarzanymi na terenie stacji paliw.
W trakcie prac przy likwidacji istniejącej na tym terenie stacji paliw, w 2006 r. stwierdzono zanieczyszczenie ziemi i wód podziemnych substancjami ropopochodnymi. Właściciel terenu w związku z zanieczyszczeniem terenu podjął się przeprowadzenia remediacji zanieczyszczonego obszaru. W 2009 r. na podstawie złożonego projektu Regionalny Dyrektor uzgodnił warunki rekultywacji środowiska gruntowo-wodnego. W związku z tym. że nie udało się zakończyć rekultywacji (osiągnąć właściwych parametrów gruntu) do planowanego terminu, ponownie złożono wniosek o rekultywację. Na podstawie złożonego projektu Regionalny Dyrektor ponownie uzgodnił warunki rekultywacji środowiska gruntowo-wodnego. Na przełomie 2013 r. i 2014 r. przedłożono „Sprawozdanie z rekultywacji in situ środowiska gruntowo-wodnego wykonanej w okresie kwiecień-październik 2013 r. na terenie zlikwidowanej stacji paliw PKN „Orlen" S.A. nr 297 w Czarnkowie - Śmieszkowie". Wobec faktu osiągnięcia zakładanego efektu ekologicznego na terenie zlikwidowanej stacji paliw PKN ORLEN SA nr 297 w Czarnkowie-Śmieszkowie oraz spełnienia warunków określonych w decyzji Regionalnego Dyrektora rekultywację in situ zakończono, co zostało potwierdzone pismem Regionalnego Dyrektora z 05.02.2015 r,. znak: WSS.511.43.2014.ACH.1 Remediacja objęła centralny i północno-wschodni teren zlikwidowanej stacji paliw w obrębie dz. nr 241. o powierzchni około 700 m2.
Z uwagi na rodzaj, skalę oraz lokalizację planowanego przedsięwzięcia, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii oraz realizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami, ryzyko wystąpienia katastrofy budowlanej będzie ograniczone. Ze względu na ilość i rodzaj magazynowanych substancji, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie zalicza się do kategorii zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii przemysłowych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 138). Ze względu na położenie geograficzne przedsięwzięcie nie jest zagrożone ryzykiem katastrofy naturalnej, w szczególności w wyniku wystąpienia: trzęsień ziemi, powodzi czy osuwisk. Przedsięwzięcie będzie zaadaptowane do zmieniających się warunków klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych poprzez planowane rozwiązania konstrukcyjno-budowlane. Uwzględniając rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne, w tym hermetyzację procesu napełniania zbiorników należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie przyczyni się do zwiększenia emisji zanieczyszczeń do powietrza i nie wpłynie znacząco na zmiany klimatu w skali globalnej na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji.
W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, g, h, i, j ustawy ooś w oparciu o zapisy uzupełnienia do k.i.p. ustalono, że teren planowanego przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych oraz na obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, na obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskich, leśnych oraz obszarach przylegających do jezior. Na podstawie uzupełnienia k.i.p. ustalono, że w sąsiedztwie zlokalizowane są następujące ujęcia wody: studnia wykonana dla zajazdu znajdującego się w sąsiedztwie stacji paliw o głębokości 168 m, położona w odległości około 120 m od projektowanego obiektu oraz 4 studnie zaopatrujące wodociąg gminny w wodę znajdujące się w odległości 720 - 800 m od omawianego obiektu Studnie te pobierają wodę z różnych głębokości od 30 do 130 m. Wszystkie studnie zlokalizowane w odległości mniejszej niż 1 km od projektowanego obiektu znajdują się powyżej niego na kierunku przepływu wód, dlatego projektowana stacja paliw nie stanowi dla nich potencjalnego zagrożenia. W uzupełnieniu k.i.p. wskazano, że przedsięwzięcie będzie zlokalizowane poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne. Nie będzie także zlokalizowane na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska. Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane na obszarach o znacznej gęstości zaludnienia.
Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś należy stwierdzić, iż eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz znaczącym negatywnym wpływem na różnorodność biologiczną.
Biorąc pod uwagę art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 są: obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300004 oraz obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Dolina Noteci PILI-1300004, oddalone o ok. 3 km od planowanej stacji paliw. Na podstawie uzupełnienia k.i.p. ustalono, że ze względu na kolizję z inwestycją do wycinki będzie przeznaczone 8 drzew z czego: 3 duże topole czarne (kanadyjskie), 3 młode topole czarne (kanadyjskie), 2 daglezje zielone (jedna z daglezji jest martwa) oraz 4 grupy krzewów. W uzupełnieniu k.i.p. wskazano, że aktualnie na drzewach i krzewach przeznaczonych do usunięcia nie stwierdzono miejsc lęgowych ptaków, nie występują także chronione gatunki roślin, zwierząt i grzybów. W celu ochrony ptaków mogących wyprowadzić lęgi na drzewach przeznaczonych do wycinki, w decyzji nałożono warunek, aby niezbędne wycinki przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, trwającym w Wielkopolsce średnio od początku marca do końca sierpnia. W przypadku innego terminu wycinki należy wykonać opinię ornitologiczną dotyczącą możliwości gniazdowania ptaków.
Jeśli w trakcie wycinki drzew zostaną stwierdzone gatunki chronione lub miejsca lęgowe ptaków, prace powinny zostać przerwane do czasu uzyskania stosownego zezwolenia na odstępstwa od zakazów. Zezwolenie takie na podstawie art. 56 ust. 1 i 2 ww. ustawy o ochronie przyrody może wydać Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska lub Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu. W celu zmniejszenia wpływu przedsięwzięcia na istniejącą szatę roślinną nałożono warunek przeprowadzenia nasadzeń rekompensacyjnych. Uwzględniając charakter usuwanych drzew oraz ich lokalizację nałożono obowiązek przeprowadzenia nasadzeń w stosunku co najmniej 1:1 za każde wycięte drzewo o obwodzie do 100 cm, 1:2 za każde wycięte drzewo o obwodzie powyżej 100 cm oraz przeprowadzić nasadzenia rekompensacyjne krzewów o powierzchni co najmniej równej powierzchni krzewów przeznaczonych do wycinki. Nasadzenia takie aby spełniać swoją rolę czyli rekompensować uszczerbek w szacie roślinnej związany z wycinką, powinny być przeprowadzone w miejscu realizacji przedsięwzięcia lub możliwie blisko przeprowadzonej wycinki. Za nasadzenia zastępcze należy uznać jedynie drzewa i krzewy posadzone do gruntu. Nasadzenia do wszelkiego rodzaju pojemników nie mogą być traktowane jako nasadzenia rekompensacyjne, ponieważ nie można ich uznać za trwałe nasadzenia, które mają szanse potencjalnie zrekompensować wartość przyrodniczą drzew i krzewów wycinanych. Nasadzenia w pojemnikach w znaczący sposób ograniczają możliwość normalnego, prawidłowego rozwoju drzewa szczególnie w miarę upływu czasu. Mając na względzie rozmiary jakie mogą osiągać drzewa i ich długowieczność tylko posadzenie drzew w gruncie można uznać za rekompensatę przyrodniczą. Nasadzenia należy wykonać z rodzimych gatunków drzew. Wprowadzanie do środowiska przyrodniczego i przemieszczanie w nim gatunków obcych, zgodnie z art. 120 ustawy o ochronie przyrody, jest co do zasady zakazane. Choć tereny zieleni wskazane zostały jako jeden z wyjątków od tego zakazu, warunek nasadzeń rekompensacyjnych w oparciu wyłącznie o gatunki rodzime w niniejszym przypadku jest zasadny. Należy mieć na uwadze, że każdy gatunek obcy może w przyszłości stać się gatunkiem zagrażającym rodzimej bioróżnorodności; w odniesieniu do drzew status inwazyjnych zyskały w ostatnich dziesięcioleciach np. jesion pensylwański, dąb czerwony, a regionalnie i lokalnie także bożodrzew gruczołowaty, wiązowiec zachodni czy orzech włoski. Mając na uwadze efektywność wykonania nasadzeń zastępczych w warunku określono wymagania co do materiału szkółkarskiego i konieczność zapewnienia pielęgnacji przez min. 3 lata. W celu ochrony drzew nieprzeznaczonych do wycinki nałożono szereg warunków mających na celu ich zabezpieczenie przez mechanicznymi uszkodzeniami, naruszeniem statyki. Dodatkowo nałożono warunek chroniący florę, faunę i biotę grzybów występujących na drzewach polegający na takim zabezpieczaniu pni drzew, które zapewni zachowanie występujących w ich obrębie gatunków zwierząt, roślin i grzybów. Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia poza obszarami chronionymi, w terenie przekształconym antropogenicznie oraz realizację zgodnie z nałożonymi niniejszą decyzją warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów oraz ich siedlisk. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, a w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie na korytarze ekologiczne i funkcję ekosystemu.
Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami i ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.
Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności, charakter i zakres oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną oraz opinie wyrażone przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Dyrektora Zarząd Zlewni Wód Polskich w Pile orzeczono jak w sentencji.
P O U C Z E N I E
Zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) Kodeks postępowania administracyjnego Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26, 64-920 Piła za pośrednictwem organu wydającego niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zgodnie z art. 127a §1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może zrzec się prawa do wniesienie odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania. Zgodnie z art. 130 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.
Załącznik:
- charakterystyka przedsięwzięcia.
Otrzymują:
1. Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A.
ul. Chemików 7, 09-411 Płock,
Adres korespond.
AGP-1 Joanna Balasińska
ul. Gajowiska 166/5, 53-150 Wrocław,
2. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy
z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania
na środowisko ( Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.).
3. a/a
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony
Środowiska w Poznaniu,
ul. J.H. Dąbrowskiego 79, 60-529 POZNAŃ,
2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Zarząd Zlewni w Pile
ul. Motylewska 7, 64-920 Piła,
3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie
ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków,
SSz
ZAŁĄCZNIK DO DECYZJI
O ŚRODOWISKOWYCH
UWARUNKOWANIACH
NR IGROŚ.6220.1.1.2022
Z DNIA 20.01.2022 r.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Nazwa przedsięwzięcia:
budowa instalacji do dystrybucji paliw na terenie stacji paliw na działce nr 241 w Śmieszkowie, gmina Czarnków.
Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie instalacji do dystrybucji paliw, na terenie stacji paliw, na działce nr 241, obręb Śmieszkowo, gmina Czarnków. Prace związane z inwestycją obejmują budowę urządzeń (instalacji) związanych z dystrybucją produktów naftowych tj.: budowę zlewu paliwa, posadowienie zbiornika paliwa, montaż instalacji paliwowej i dystrybutorów, budowę pawilonu stacji paliw, instalację zbiornika LPG, wiaty nad dystrybutorami, pylonów cenowych, instalację sieci wod-kan. oraz położenie nowej instalacji elektrycznej, utwardzenie terenu. Stacja prowadzić będzie detaliczną sprzedaż paliw płynnych w dwóch asortymentach: benzyna bezołowiowa 95 i olej napędowy (ON) oraz gazu LPG, a także będzie sprzedawany gaz w butlach dla gospodarstw domowych. Planowana jest sprzedaż: benzyny około 680 m3/rok, oleju napędowego około 1240 m3/rok oraz LPG około 370 m3/rok. Powierzchnia działki, na której ma powstać stacja paliw, wynosi 0,61 ha, natomiast powierzchnia objęta inwestycją wynosi ok. 0,12 ha. Montowane elementy technologii paliwowej na terenie stacji paliw w Śmieszkowie to: 1 zbiornik paliw o pojemności do 60 m3, dwupłaszczowy, podzielony (najprawdopodobniej) na dwie komory, 1 podziemny zbiornik LPG o pojemności 10 m3, 1 dystrybutor dwustronny, czterowężowy, 1 dystrybutor tankowania LPG (alternatywnie może zostać zainstalowany dystrybutor zespolony z modułem LPG), studnia zlewowa, przewody łączące zbiornik z dystrybutorami, studzienką zlewną ze zbiornikiem.
Stacja paliw będzie wyposażona w urządzenia sygnalizacji wycieku produktów naftowych do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych w postaci elektronicznego systemu monitoringu wycieków umieszczonego w przestrzeni międzypłaszczowej w zbiornikach oraz przewodach paliwowych. Będzie to ze względu na warunki gruntowo-wodne monitoring szczelności prowadzony w systemie suchym, który polegać będzie na zamontowaniu na dnie zbiornika, w przestrzeni między płaszczami czujnika, który reaguje na pojawienie się cieczy. Zbiorniki podziemne będą posiadać zabezpieczenie antykorozyjne w postaci: dwóch warstw farby antykorozyjnej zabezpieczającej metale zbiorników oraz ochrony katodowej stanowiącej dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne. Części rurociągów technologicznych (zlewowe, ssące, oddechowe) wykonane będą z rur miedzianych lub elastycznych dwupłaszczowych wyposażonych w system alarmowy. Stacja czynna będzie przez cały rok. przez 24 godziny na dobę. Dystrybutory benzyn zostaną wyposażone w osprzęt umożliwiający zawracanie oparów z napełnianych baków samochodów do zbiorników magazynowych paliw (aktywny system odsysania oparów VRS). Plac dystrybucji paliw zostanie zadaszony wiatą.
Obiekt będzie spełniał wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065) oraz rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1853, z późn. zm.).