BIP

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenie dotyczące wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA do 1,0 MW każda, o łącznej mocy do 10 MW, zlokalizowanych na dział

IGROŚ.6220.1.4.2021

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 02 sierpnia 2021 r.

 

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (j.t. Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.)

 

ZAWIADAMIAM

że w dniu 29.07.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.4.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA do 1,0 MW każda o łącznej mocy do 10MW, zlokalizowanych na działce nr 69 w miejscowości Sarbia, gm Czarnków wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości.

 

Od decyzje przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

 

Doręczenie zawiadomienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.

 

W załączeniu decyzja Wójta.

 

                                               WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 02 sierpnia 2021 roku do 30 sierpnia 2021 roku

 

 

 

 

Czarnków, dnia 29 lipca 2021 r.

IGROŚ.6220.1.4.2021

 

DECYZJA

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

            Na podstawie  art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2), art. 75 ust.1 pkt 4) oraz art. 84 i art. 85 ust. 1, ust.2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 roku  poz. 735) po :

  • rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.02.2021 r. ( data wpływu 05.03.2021 r.)  :

EPLANT 29 Sp. z o.o.

ul. Salwatorska 14/310

30- 148 Kraków

Pełnomocnik Justyna Łach

            w sprawie wydania decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia   

            polegającego na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA do 1,0 MW

            każda, o łącznej mocy do 10 MW, zlokalizowanych na działce nr 69 w miejscowości Sarbia,

            gmina Czarnków wraz zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w

            tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości,

        -   uwzględnieniu  uwarunkowań zawartych w  art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października

            2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w

            ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze

            zm.), dalej ustawa ooś,

ORZEKAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA do 1,0 MW każda, o łącznej mocy do 10 MW, zlokalizowanych na działce nr 69 w miejscowości Sarbia, gmina Czarnków wraz zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości.

Należy spełnić następujące warunki i wymagania:

1. Pod kompleks odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA o łącznej mocy do 10 MW przeznaczyć do 4

    ha działki ewid. nr 69, obręb Sarbia. Z zainwestowania wyłączyć między innymi występujące na

    przedmiotowej działce grunty oznaczone w ewidencji jako lasy (Ls).

2. Zastosować panele o powierzchni antyrefleksyjnej.

3. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli

    słonecznych do powierzchni ziemi.

4. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między

    ogrodzeniem a gruntem.

5. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a

    uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić

    także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

6. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin

    obcego pochodzenia.

7. Koszenie roślinności na etapie eksploatacji elektrowni prowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca

    lutego.

8. Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu farmy fotowoltaicznej i jej ogrodzenia w porze nocnej.

9. W przypadku mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę bez dodatku środków chemicznych.

    Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku

    silniejszych zabrudzeń.

10.Transformator umieścić w stalowym kontenerze lub prefabrykowanym, betonowym budynku ze

     szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, wyposażyć je w szczelną

     misę mogącą pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

11.W magazynach energii zapewnić wykonanie szczelnych posadzek.

 

UZASADNIENIE

Przedsięwzięcie polegające na  budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA do 1,0 MW każda, o łącznej mocy do 10 MW, zlokalizowanych na działce nr 69 w miejscowości Sarbia, gmina Czarnków wraz zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości zgodnie z  § 3 ust. 1 pkt  54 lit b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1839) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

Obszar, na którym planuje się inwestycję nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 61 § 4 w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2021 roku poz. 735) obwieszczeniem zawiadomiono strony o wszczęciu postępowania.

Na podstawie art. 64 ust. 1, pkt 1, 2 i 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z  2021 r. poz. 247 ze zm.), Wójt Gminy Czarnków zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile czy istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.

            Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w dniu 26.04.2021 r. wydał opinię nr ON.NS.9011.148.2021 – odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA do 1,0 MW każda, o łącznej mocy do 10 MW, zlokalizowanych na działce nr 69 w miejscowości Sarbia, gmina Czarnków wraz zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości.

W dniu 05.05.2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wezwał Inwestora do uzupełnienia karty informacyjnej przedsięwzięcia oraz podał nowy termin załatwienia sprawy.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile  przesłał dokumenty sprawy do  Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu, ponieważ teren objęty wnioskiem znajduje się w większości w granicach  jednolitej części wód powierzchniowych (JWCP) JCWP PLRW60001718689 Flinta, w zlewni Środkowej Dolnej Warty obszar działania Zarządu Zlewni w Poznaniu, dlatego organem właściwym do zajęcia stanowiska w tej sprawie jest Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu w dniu 12.05.2021 r. wyraził opinię nr PO.ZZŚ.4.435.333.1.2021.MS  -  nie stwierdza potrzeby  przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko.

            W dniu 18.05.2021 r. Inwestor przesłał do Wójta Gminy Czarnków uzupełnienie karty informacyjnej planowanego przedsięwzięcia, 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu w dniu 04.06.2021 r, wydał opinię nr WOO-IV.4220.650.2021.WR.3 - dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i wskazał na konieczność uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących warunków i  wymagań:

1. Pod kompleks odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA o łącznej mocy do 10 MW przeznaczyć do 4

    ha działki ewid. nr 69, obręb Sarbia. Z zainwestowania wyłączyć między innymi występujące na

    przedmiotowej działce grunty oznaczone w ewidencji jako lasy (Ls).

2. Zastosować panele o powierzchni antyrefleksyjnej.

3. Panele słoneczne montować na wysokości minimum 0,8 m mierząc od dolnej krawędzi paneli

    słonecznych do powierzchni ziemi.

4. Wykonać ogrodzenie ażurowe bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między

    ogrodzeniem a gruntem.

5. Na etapie prowadzenia prac ziemnych codziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować wykopy, a

    uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce. Kontrolę przeprowadzić

    także bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.

6. Do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej nie używać gatunków roślin

    obcego pochodzenia.

7. Koszenie roślinności na etapie eksploatacji elektrowni prowadzić w okresie od 1 sierpnia do końca

    lutego.

8. Nie stosować ciągłego oświetlenia terenu farmy fotowoltaicznej i jej ogrodzenia w porze nocnej.

9. W przypadku mycia paneli fotowoltaicznych stosować czystą wodę bez dodatku środków chemicznych.

    Dopuszcza się stosowanie środków biodegradowalnych obojętnych dla środowiska w przypadku

    silniejszych zabrudzeń.

10.Transformator umieścić w stalowym kontenerze lub prefabrykowanym, betonowym budynku ze

     szczelną posadzką. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, wyposażyć je w szczelną

     misę mogącą pomieścić całą zawartość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej.

11.W magazynach energii zapewnić wykonanie szczelnych posadzek.

 

Powyższe warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.

Na podstawie art. 10 § 1 Kpa obwieszczeniem zawiadomiono strony postępowania  o możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wniesienia ewentualnych uwag w sprawie toczącego się postępowania.

Uwagi  nie zostały wniesione.

Biorąc pod uwagę kryteria wymienione w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247, z późn. zm.), dalej ustawy ooś, przeanalizowano: rodzaj, cechy i skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy ooś na podstawie k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie kompleksu odrębnych elektrowni fotowoltaicznej SARBIA o mocy do 1.0 MW każda i łącznej mocy do 10 MW na działce ewid. nr 69, obręb Sarbia, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki. Elektrownie będą obejmowały łącznie do 25 000 szt. paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 400-2000 Wp, inwertery, do 10 stacji transformatorowych, magazyny energii, okablowanie, drogi dojazdowe i plac manewrowy, system monitoringu oraz ogrodzenie. Wnioskodawca nie wyklucza możliwości realizacji przedsięwzięcia etapowo. Powierzchnia planowanej elektrowni fotowoltaicznej wynosi do 4 ha natomiast powierzchnia działki objętej wnioskiem 17,05 ha. Z zainwestowania wyłączono między innymi występujące na działce objętej wnioskiem lasy. Niniejsze uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji, gdyż to określa skalę przedsięwzięcia i sposób zagospodarowania terenu.

Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę i cechy przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając fakt, iż elektrownia słoneczna w trakcie swojej eksploatacji nie będzie źródłem emisji substancji do środowiska, odnosząc się do zapisów art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy ooś, nie przewiduje się jej wpływu na stan jakości powietrza w rejonie zainwestowania. Jedynie na etapie realizacji przedsięwzięcia, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy spalania paliw w silnikach pojazdów pracujących na placu budowy. Będzie to jednak oddziaływanie okresowe, punktowe i ustanie po zakończeniu prac budowlanych.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. a, c, d oraz e ustawy ooś ustalono, że przedsięwzięcie zaplanowano do realizacji na gruntach ornych. Na podstawie k.i.p. oraz ogólnodostępnych danych przestrzennych ustalono, że najbliższe tereny chronione akustycznie znajdują się w odległości ok. 380 m od granicy przedsięwzięcia. Zgodnie z danymi zawartymi w k.i.p. ustalono, że źródłem emisji hałasu na etapie realizacji przedsięwzięcia będą przede wszystkim urządzenia montażowe oraz pojazdy poruszające się po terenie zainwestowania. Będą to krótkotrwałe i odwracalne uciążliwości. Na etapie funkcjonowania farmy fotowoltaicznej głównym źródłem hałasu będą inwertery oraz posadowione w stacjach kontenerowych transformatory. Uwzględniając odległość infrastruktury farmy fotowoltaicznej generującej hałas od terenów podlegających ochronie akustycznej wynoszącą 450 m, podany przez Wnioskodawcę w uzupełnieniu k.i.p. poziom mocy akustycznej każdej z 10 stacji transformatorowych wynoszący 66 dB oraz każdego z 40 inwerterów wynoszący 60 dB, charakter przedsięwzięcia, jego parametry techniczne, stosunkowo niewielką skalę oraz realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji nie przewiduje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu oraz dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku, określonych w przepisach szczegółowych.

Wnioskodawca w uzupełnieniu k.i.p. zadeklarował nieoświetlanie terenu farmy fotowoltaicznej i jej ogrodzenia światłem ciągłym w porze nocnej co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji mając na względzie ograniczenie tzw. zanieczyszczenia światłem.

Jak ustalono na podstawie k.i.p. oraz dokumentów będących w posiadaniu tutejszego organu najbliższa planowana elektrownia fotowoltaiczna znajduje się w odległości 760 m, a kolejne w odległości ponad 4 km. Uwzględniając powyższe, zgodnie z treścią art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz pkt 3 lit. f ustawy ooś, dokonano analizy powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań. Biorąc pod uwagę rodzaj, skalę, charakter przedsięwzięcia, złożoność oddziaływania oraz realizację zgodnie z warunkami wskazanymi w niniejszej decyzji, nie przewiduje się wystąpienia znaczących powiązań ani ponadnormatywnego kumulowania oddziaływań planowanej inwestycji z innymi przedsięwzięciami.

W związku z zapisami art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy ooś, dotyczącymi ryzyka wystąpienia poważnej awarii, katastrof naturalnych i budowlanych, biorąc pod uwagę rodzaj planowanego przedsięwzięcia, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, należy stwierdzić, że nie należy ono do zakładów o dużym lub zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. poz. 138). Ponadto uwzględniając realizację i eksploatację przedsięwzięcia zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, ryzyko wystąpienia katastrof budowlanych będzie ograniczone. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest położony w strefie zagrożenia powodziowego, w strefie zagrożonej możliwością wystąpienia osuwisk, ruchów skorupy ziemskiej, klimatycznych i możliwych zdarzeń ekstremalnych. Przyjęte rozwiązania techniczne, w tym konstrukcja paneli oraz zastosowane materiały posiadające odpowiednie certyfikaty ograniczą wrażliwość przedsięwzięcia na zmiany klimatu. Ponadto przedsięwzięcie przyczyni się do zwiększenia produkcji energii odnawialnej, a tym samym do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery z innych źródeł, co może wpłynąć pozytywnie na zmiany klimatu.

Analizując kryteria wskazane w art. 63 ust. 1 pkt 3 lit. g ustawy ooś, z k.i.p. wynika, że eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym; woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. Wnioskodawca przewiduje mycie paneli wodą zdemineralizowaną co uwzględniono w warunkach niniejszej decyzji dodając możliwość stosowania biodegradowalnych środków chemicznych w przypadku poważnego zabrudzenia paneli fotowoltaicznych. Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet. W celu ochrony środowiska wodno-gruntowego zobowiązano inwestora do umieszczenia transformatorów w stalowych kontenerach lub prefabrykowanych, betonowych budynkach ze szczelną posadzką oraz - w przypadku zamontowania transformatora olejowego do wyposażenia go w szczelną misą, mogącą zmagazynować całą objętość oleju oraz pozostałości po ewentualnej akcji gaśniczej. W tym samym celu wskazano również, aby zapewnić szczelne posadzki w magazynach energii.

W kontekście art. 63 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy ooś ustalono, że gospodarowanie odpadami na etapie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia odbywać się będzie na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Na etapie prac wykonawczych źródłem powstawania odpadów będą roboty ziemne oraz prace związane z montażem paneli. Z uwagi na specyfikę przedsięwzięcia należy uznać, że farma fotowoltaiczna na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Wytwarzane będą jedynie odpady związane z utrzymaniem i konserwacją paneli, które będą na bieżąco przekazywane do dalszego zagospodarowania przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie. Odpady powstałe na etapie likwidacji przedsięwzięcia zostaną przekazane zewnętrznym, wyspecjalizowanym podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia. Mając na uwadze powyższe nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne w rejonie zainwestowania.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. a, b, c, d, f, g, h, i, j ustawy ooś ustalono, że teren przedsięwzięcia nie jest zlokalizowany na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim poziomie zalegania wód podziemnych, w strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach wybrzeży i środowiska morskiego, górskiego, leśnego oraz obszarach przylegających do jezior. W k.i.p. wskazano, że przedsięwzięcie nie zostanie zlokalizowane na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe oraz archeologiczne, a także na obszarach uzdrowiskowych i ochrony uzdrowiskowej. Przedsięwzięcie nie będzie zlokalizowane na obszarach o dużej gęstości zaludnienia. W związku z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska.

Uwzględniając kryteria, o których mowa w art. 63 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy ooś stwierdzono, iż eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się z nadmiernym wykorzystaniem zasobów naturalnych oraz wpływem na różnorodność biologiczną.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś stwierdzono, że przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55, z późn. zm.). Najbliżej położonym jest użytek ekologiczny „Śródpolna ostoja" oddalony o 1,3 km; najbliżej położonym obszarem Natura 2000 jest obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi oddalony o 3,8 km. Ponadto przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza korytarzami ekologicznymi.

Planowana elektrownia fotowoltaiczna zlokalizowana jest na gruntach ornych, na których nie występują drzewa i krzewy. Od zachodu, południa i południowego wschodu graniczy z gruntami ornymi, od północy i wschodu z lasami. W związku z planowanym obsianiem terenu elektrowni dla ochrony rodzimej bioróżnorodności nałożono warunek niestosowania do obsiewu powierzchni biologicznie czynnych elektrowni słonecznej gatunków roślin obcego pochodzenia. W celu zabezpieczenia ptaków lęgowych w niniejszej decyzji zawarto także warunek koszenia poza okresem lęgowym ptaków, który dla większości gatunków ptaków krajobrazu rolniczego przypada przeciętnie od 1 marca do 31 lipca. Określono także warunek montażu paneli słonecznych na wysokości co najmniej 0,8 m nad ziemią co pozwoli na rozwój roślinności i w konsekwencji, umożliwi ptakom wyprowadzenie lęgów, a roślinom zawiązywanie nasion. Dla ochrony zwierząt na etapie prowadzenia prac ziemnych oraz w celu umożliwienia migracji drobnym zwierzętom na etapie eksploatacji przedsięwzięcia nałożono warunek regularnych kontroli wykopów, uwalniania uwięzionych w nich zwierząt oraz warunek wykonania ażurowego ogrodzenia bez podmurówki z pozostawieniem minimum 0,2 m przerwy między ogrodzeniem, a gruntem. Aby zmniejszyć efekt olśnienia nałożono warunek zastosowania paneli słonecznych o powierzchni antyrefleksyjnej, co ograniczy negatywne oddziaływanie na ptaki.

Mając na względzie lokalizację planowanego przedsięwzięcia na gruncie ornym, poza obszarami chronionymi, brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz realizację przedsięwzięcia zgodnie z nałożonymi w niniejszej decyzji warunkami, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, w tym na różnorodność biologiczną, rozumianą m.in. jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności chronionych, rzadkich lub ginących gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Realizacja przedsięwzięcia nie wpłynie także na obszary chronione, w szczególności na siedliska przyrodnicze, gatunki roślin i zwierząt oraz ich siedliska, dla których ochrony zostały wyznaczone obszary Natura 2000, a także nie spowoduje pogorszenia integralności poszczególnych obszarów Natura 2000 lub ich powiązań z innymi obszarami. Ponadto przedsięwzięcie nie spowoduje utraty i fragmentacji siedlisk oraz nie wpłynie niekorzystnie na korytarze ekologiczne.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 pkt 3 ustawy ooś przeanalizowano zasięg, wielkość i złożoność oddziaływania, jego prawdopodobieństwo, czas trwania, częstotliwość i odwracalność, możliwości ograniczenia oddziaływania, a także możliwość powiązań z innymi przedsięwzięciami ustalono, że realizacja planowanego przedsięwzięcia nie pociągnie za sobą zagrożeń dla środowiska i przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie transgranicznie oddziaływać na środowisko.

Ustalono, że planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie w granicach jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) o kodach: PLGW600042 i PLGW600034 (obszar działania ZZ w Pile).

Zgodnie z obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry" (Dz. U. z 2016r. poz. 1967) JCWPd PLGW600042 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym i jest niezagrożona osiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWPd PLGW600042 w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry" określono następujące cele środowiskowe: utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego. Stan ilościowy PLGW600034 oceniono jako dobry, a stan chemiczny jako słaby. Ocenę ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego określono jako zagrożoną.

Przedsięwzięcie znajduje się w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): PLRW60001718689 Flinta i posiada status naturalnej części wód, jest monitorowana, jej stan jest zły, lecz zgodnie z oceną ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako niezagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest utrzymanie dobrego stanu ekologicznego oraz dobrego stanu chemicznego.

Ponadto inwestycja znajduje się w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) o kodzie RW6000018874 - Kanał Romanowski (w obszarze działania Zarządu Zlewni w Pile) jest niemonitorowana, Jej stan jest zły a ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego została określona jako zagrożona. Celem środowiskowym dla tej JCWP jest utrzymanie dobrego potencjału ekologicznego.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, stwarzającego zagrożenie dla realizacji celów środowiskowych, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 r., poz. 1967).

 

Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności, charakter i zakres oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz brak negatywnego wpływu na obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną oraz opinie wyrażone przez  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie oraz Dyrektora Zarząd Zlewni Wód Polskich w Poznaniu orzeczono jak w sentencji.

 

P O U C Z E N I E

Zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 735) Kodeks postępowania administracyjnego Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26, 64-920 Piła za pośrednictwem organu wydającego niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zgodnie z  art. 127a §1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może zrzec się prawa do wniesienie odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania. Zgodnie z art. 130 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.

 

 

 

 

 

Załącznik:

  • charakterystyka przedsięwzięcia.

 

Otrzymują:

1. Pełnomocnik Justyna Łach

    ul. Lindego 7C

    30- 148 Kraków

2. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy

    z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji

    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

    w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania

    na środowisko ( Dz. U. z  2021 r. poz. 741 ze zm.).

3. a/a

 

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony

    Środowiska w Poznaniu,

    ul. J.H. Dąbrowskiego 79,  60-529 POZNAŃ,

2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

    Zarząd Zlewni Wód Polskich w Pile

    ul. Motylewska 7,  64-920 Piła,

3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie

    ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków,

 

SSz

 

 

 

 

                                                                                               ZAŁĄCZNIK DO DECYZJI

                                                                                                            O ŚRODOWISKOWYCH

                                                                                                            UWARUNKOWANIACH

                                                                                                            NR IGROŚ.6220.1.4.2021

                                                                                                            Z DNIA 29.07.2021 r.

 

 

CHARAKTERYSTYKA   PRZEDSIĘWZIĘCIA

 

Nazwa przedsięwzięcia:

 

budowa kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA do 1,0 MW każda, o łącznej mocy do 10 MW, zlokalizowanych na działce nr 69 w miejscowości Sarbia, gmina Czarnków wraz zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości.

 

Planowane przedsięwzięcie będzie polegać na budowie kompleksu odrębnych elektrowni fotowoltaicznej SARBIA o mocy do 1.0 MW każda i łącznej mocy do 10 MW na działce ewid. nr 69, obręb Sarbia, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki. Elektrownie będą obejmowały łącznie do 25 000 szt. paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 400-2000 Wp, inwertery, do 10 stacji transformatorowych, magazyny energii, okablowanie, drogi dojazdowe i plac manewrowy, system monitoringu oraz ogrodzenie. Wnioskodawca nie wyklucza możliwości realizacji przedsięwzięcia etapowo. Powierzchnia planowanej elektrowni fotowoltaicznej wynosić będzie do 4 ha natomiast powierzchnia działki objętej wnioskiem 17,05 ha. Z zainwestowania wyłączono między innymi występujące na działce objętej wnioskiem lasy.

Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie wiązała się ze stałym zapotrzebowaniem na wodę ani koniecznością odprowadzania ścieków. Projektowana elektrownia fotowoltaiczna będzie obiektem bezobsługowym; woda deszczowa będzie swobodnie spływała z paneli fotowoltaicznych i trafiała do gruntu. Wnioskodawca przewiduje mycie paneli wodą zdemineralizowaną.

W przypadku poważnego zabrudzenia paneli fotowoltaicznych będzie możliwe zastosowanie biodegradowalnych środków chemicznych .

Na etapie budowy, w celu zabezpieczenia środowiska gruntowo-wodnego planuje się korzystać z przetransportowanych na teren inwestycji przenośnych toalet.

 

 

 


IGROŚ.6220.1.4.2021

 

 

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 02 sierpnia 2021 r.

 

Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (j.t. Dz. U. z  2021r. poz. 247 ze zm.)

 

PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI,

 

że w dniu 29.07.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.4.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na

budowie kompleksu odrębnych farm fotowoltaicznych SARBIA do 1,0 MW każda o łącznej mocy do 10MW, zlokalizowanych na działce nr 69 w miejscowości Sarbia, gm Czarnków wraz z zagospodarowaniem terenu i niezbędną dla każdej z farm infrastrukturą, w tym magazynem energii, z możliwością dzielenia na etapy lub budowania w całości.

 

W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji, dokumentacją sprawy oraz z opiniami Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Państwowego Powiatowego Inspektora  Sanitarnego w Czarnkowie i opinią Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Poznaniu,

w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 349 56 66), w terminie 30 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.

 

 

                                                                     WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                                 /-/    Bolesław Chwarścianek

 

 

 

Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń

i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,

na okres: od 02 sierpnia 2021 roku do 01 września 2021 roku

 

 

 

Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Czarnków
Data wytworzenia informacji: 02.08.2021 15:02:50
Osoba wprowadzająca informację: Michał Iwanicki
Data ostatniej modyfikacji: 02.08.2021 15:07:56
Data publikacji informacji: od 02.08.2021 15:02:50
Liczba odsłon: 0
Pokaż rejestr zmian
Data Osoba dokonująca zmiany Opis zmiany
02.08.2021 15:02:50 Michał Iwanicki strona została dodana