BIP

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenie o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji p.n. Budowa obwodnicy miasta Czarnków w ciągu drogi wojewódzkiej nr178 Wałcz-Trzcianka-Czarnków-Oborniki Wlkp. wraz z postanowieniem.

Czarnków, dnia  07.04.2009r.

 
AOŚ.7624-2/09
 

OBWIESZCZENIE

 

Zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r. nr 199, poz.1227), art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity - Dz. U. Nr 98, poz. 1071 z 2000r. z póź zm.),

 

podaję do publicznej wiadomości informację, że dnia 07.04.2009r. został stwierdzony obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji p.n. Budowa obwodnicy miasta Czarnków w ciągu drogi wojewódzkiej nr178 Wałcz-Trzcianka-Czarnków-Oborniki Wlkp.

na terenie Gminy Miasta Czarnków i Gminy Czarnków, oraz określono zakres raportu o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko.

W związku z powyższym uwagi, względnie zastrzeżenia w przedmiotowej sprawie można składać w Urzędzie Miasta Czarnków, Plac Wolności 6 pokój 216, w terminie 7 dni od daty doręczenia.

Doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia, t.j. od dnia wywieszenia niniejszego obwieszczenia na tablicy ogłoszeń.

Wobec powyższego, termin składania uwag i zastrzeżeń upływa po 21 dniach od daty wywieszenia obwieszczenia wraz z postanowieniem na tablicy ogłoszeń.

 

 

 

                                                                           Burmistrz Miasta Czarnków

                                                                              Franciszek Strugała



 

Czarnków, dnia 07.04.2009r.

 

Nr AOŚ.7624-2/09

 POSTANOWIENIE

 

Na podstawie art. 123  ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000r. – Dz.U. Nr 98 poz. 1071 z póź.zm.) oraz  art.63 ust. 1 i 4, art. 65 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r. nr 199, poz.1227) po zapoznaniu się z opinią Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 26.03.2009r. Nr RDOŚ-30-OO.II-66190-21/09/ak, Starosty Czarnkowsko-Trzcianeckiego z dnia 06.04.2009r. Nr OŚ.V.7638-14/09, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie z dnia 02.04.2009r. Nr NS 71/3/11-17/09 i  NS 71/3/12-10/09

postanawiam

stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia  na środowisko dla inwestycji p.n. Budowa obwodnicy miasta Czarnków w ciągu drogi wojewódzkiej nr 178 Wałcz-Trzcianka-Czarnków-Oborniki Wlkp.

oraz jednocześnie określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko:

  1)   opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

a)  charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,

b)  główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,

c)  przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;

  2)   opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;

  3)   opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

  4)   opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;

  5)   opis analizowanych wariantów, w tym:

a)  wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b)  wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;

  6)   określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;

  7)   uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na:

a)  ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,

b)  powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,

c)  dobra materialne,

d)  zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,

e)  wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d;

  8)   opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:

a)  istnienia przedsięwzięcia,

b)  wykorzystywania zasobów środowiska,

c)  emisji;

  9)   opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;

  10)  jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska;

11)  wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich;

12)  przedstawienie zagadnień w formie graficznej;

  13)  przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;

  14)  analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;

  15)  przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;

  16)  wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;

  17)  streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;

  18)  nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;

  19)  źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

 2.Informacje, o których mowa w pkt. 4-8, powinny uwzględniać przewidywane  

 oddziaływanie analizowanych wariantów na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz 

 integralność tego obszaru.

3. W razie stwierdzenia możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko, informacje, o

których mowa w pkt. pkt 1-15, powinny uwzględniać określenie oddziaływania planowanego

przedsięwzięcia poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

4. Jeżeli dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego

użytkowania, do raportu powinna być załączona poświadczona przez właściwy organ kopia mapy

ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic obszaru, na którym jest konieczne utworzenie

obszaru ograniczonego użytkowania.

5. Jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji objętej obowiązkiem uzyskania pozwolenia zintegrowanego, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać porównanie proponowanej techniki z najlepszymi dostępnymi technikami.

6. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien uwzględniać oddziaływanie przedsięwzięcia na etapach jego realizacji, eksploatacji lub użytkowania oraz likwidacji.

 

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 13.03.2009r. „DROMOST” Sp. z o.o. Poznań działająca w imieniu inwestora Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu wystąpiła do Burmistrza Miasta Czarnków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia p.n. Budowa obwodnicy miasta Czarnków w ciągu drogi wojewódzkiej nr 178 Wałcz-Trzcianka-Czarnków-Oborniki Wlkp.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. z 2004r. Nr 257, poz. 2573 z póź.zm.) planowane przedsięwzięcie zaliczane jest do grupy przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane.

         W związku z powyższym zgodnie z  art. 64 ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008r. Nr 199, poz.1227)  Burmistrz Miasta Czarnków pismem z dnia 19.03.2009r. Nr AOŚ.7624-2/09 wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu oraz Państwowego  Powiatowego Inspektora Sanitarnego o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby – co do zakresu raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

         Postanowieniem z dnia 26.03.2009r. Nr RDOŚ-30-OO.II-66190-21/09/ak Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przekazał sprawę do Starosty Czarnkowsko-Trzcianeckiego jako właściwego organu w sprawie wyrażenia opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia i ewentualnego wydania opinii co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

         Pismem z dnia 06.04.2009r., Nr OŚ.V.7638-14/09 Starosta Czarnkowsko-Trzcianecki stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko i wydał opinie co do zakresu  raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem z dnia 02.04.2009r. Nr NS 71/3/11-17/09, stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, pismem z dnia 02.04.2009r. Nr NS 71/3/12-10/09 wydał opinię co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.  Opinie Starosty Czarnkowsko-Trzcianeckiego i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zostały w całości uwzględnione w niniejszym postanowieniu.

         Przy stwierdzaniu obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia organ wydający decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach uwzględnił uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust.1 w/ ustawy biorąc pod uwagę m.in. informacje opisane poniżej. Realizacja inwestycji polegać ma na budowie obwodnicy Czarnkowa w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 178, dla której zaproponowano trzy warianty przebiegu.  Projektowana obwodnica przebiegać ma przez teren Gminy Miasta Czarnków, Gminy Czarnków (obręb Białężyn, Śmieszkowo, Brzeźno).

Obwodnica ma posiadać jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy. Prognoza ruchu dla roku 2020 zakłada średni dobowy ruch pojazdów w ilości 11717 sztuk. W świetle przedstawionej budowy geologicznej i warunków hydrogeologicznych projektant stwierdza, iż projektowana obwodnica może stanowić zagrożenie dla gruntowego poziomu wód podziemnych występujących w Dolinie Noteci, gdzie brak jest naturalnej izolacji przed przenikaniem z powierzchni terenu wszelkich zanieczyszczeń , nie stanowi natomiast bezpośredniego zagrożenia dla ujęcia komunalnego, które czerpie wodę z poziomu mioceńskiego z głębokości poniżej 45 m.

Pod względem fizjograficznym projektowana obwodnica położona będzie na terenie Pojezierza Chodzieskiego. Pod względem hydrograficznym tereny te leżą w zlewni rzeki Noteć od drogi Radolin-Walkowice do wodowskazu Czarnków. W obrębie doliny występują liczne starorzecza oraz obszary i zaniżenia podmokłe i zatorfione. Obwodnica Czarnkowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 178 przebiegać będzie częściowo przez tereny wymagające ochrony akustycznej. W wyniku spalania paliw z silników pojazdów, wydalane zostaną podstawowe zanieczyszczenia t.j. dwutlenek azotu, tlenek węgla, węglowodory, pył zawieszony. W rejonie przebiegu obwodnicy znajdują się następujące formy ochrony przyrody: obszar chronionego krajobrazu Dolina Noteci, Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Nadnoteckie Łęgi” PLB 300003 oraz Specjalny Obszar ochrony Siedlisk „Dolina Noteci” PLH 300004. Inwestycja przebiega skrajem w/w form ochrony przyrody. Budowa obwodnicy i dojazdów wymagać będzie wyłączenia z produkcji rolnej pasa terenu o długości ok. 5 km. Realizacja inwestycji wymagać będzie zebrania warstwy gleby w pasach przewidzianych pod budowę, wycinkę roślinności w obrębię terenów leśnych na długości ok. 200m w obszarze leśnym oraz na pozostałym terenie w miejscach gdzie roślinność koliduje z planowaną inwestycją. W fazie budowy obwodnicy, jej eksploatacji oraz w fazie ewentualnej  likwidacji powstawać będą odpady niebezpieczne, inne niż niebezpieczne oraz komunalne, które wymagać będą zagospodarowania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie ochrony środowiska i gospodarki odpadami. W związku z przewożeniem przez użytkowników drogi zbiorników z substancjami niebezpiecznymi w trakcie transportu istnieje ryzyko zaistnienia „poważnych awarii” (PA). Przeprowadzenie szczegółowego rozpoznania środowiska przyrodniczego, wykonanie obliczeń szczególnie zanieczyszczeń wód, gleby, powietrza, hałasu w związku z budową, eksploatacją i ewentualną likwidacją przedsięwzięcia pozwoli na wskazanie czy istnieje konieczność tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania czy też nie. Udział społeczeństwa w procesie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji umożliwi zobrazowanie ewentualnych konfliktów społecznych wynikających z realizacji tej inwestycji np. z ograniczeń w zainwestowaniu pasa terenu wzdłuż projektowanej drogi.

         Burmistrz Miasta Czarnkowa wnikliwe rozpatrując całość sprawy oraz po zapoznaniu się  z powyższymi opiniami orzekł jak w sentencji. 

         Zgodnie z art. 65 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy na postanowienie w sprawie stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia  na środowisko i określenia zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko przysługuje  stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Burmistrza Miasta Czarnków w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

 

 

 

Otrzymują:

1.        „DROMOST” Sp. z o.o. ul.Trójpole 3 B, 61-693 Poznań
2.        Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, ul.Wilczak 51, 61-623 Poznań
3.        Wójt Gminy Czarnków, ul.Rybaki 3, 64-700 Czarnków

4.   a/a.

Do wiadomości:

1.        Starosta Czarnkowsko-Trzcianecki

2.        Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie.

Osoba, która wytworzyła dokument: Michał Iwanicki
Data wytworzenia informacji: 07.04.2009 13:09:38
Osoba wprowadzająca informację: admin_vobacom
Data ostatniej modyfikacji: 07.04.2009 13:09:38
Data publikacji informacji: od 07.04.2009 13:09:38
Liczba odsłon: 0
Pokaż rejestr zmian
Data Osoba dokonująca zmiany Opis zmiany
07.04.2009 13:09:38 admin_vobacom strona została dodana