IGROŚ.6220.1.12.2021
O B W I E S Z C Z E N I E
WÓJTA GMINY CZARNKÓW
z dnia 19 listopada 2021 r.
Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.)
ZAWIADAMIAM
że w dniu 17.11.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.12.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na
eksploatacji odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo – żwirowego „ROMANOWO GÓRNE DW II” położonej w miejscowości Romanowo Górne na działkach o numerach ewidencyjnych 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177 gmina Czarnków.
Od decyzje przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Doręczenie zawiadomienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.
W załączeniu decyzja Wójta.
WÓJT GMINY CZARNKÓW
/-/ Bolesław Chwarścianek
Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń
i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,
na okres: od 19 listopada 2021 roku do 20 grudnia 2021 roku
IGROŚ.6220.1.12.2021
O B W I E S Z C Z E N I E
WÓJTA GMINY CZARNKÓW
z dnia 19 listopada 2021 r.
Na podstawie art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2021r. poz. 247 ze zm.)
PODAJĘ DO PUBLICZNEJ WIADOMOŚCI,
że w dniu 17.11.2021 r. została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nr IGROŚ.6220.1.12.2021 dla przedsięwzięcia polegającego na
eksploatacji odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo – żwirowego „ROMANOWO GÓRNE DW II” położonej w miejscowości Romanowo Górne na działkach o numerach ewidencyjnych 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177 gmina Czarnków.
W związku z powyższym, istnieje możliwość zapoznania się z treścią powyższej decyzji, dokumentacją sprawy oraz z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinią Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie i opinią Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w
Pile, w Urzędzie Gminy Czarnków, ul. Rybaki 3, pokój nr 12 (II piętro, tel. 67 349 56 66), w terminie 30 dni od daty podania niniejszego obwieszczenia do publicznej wiadomości.
WÓJT GMINY CZARNKÓW
/-/ Bolesław Chwarścianek
Niniejsze ogłoszenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń
i na stronie internetowej : bip.czarnkowgmina.pl,
na okres: od 19 listopada 2021 roku do 22 grudnia 2021 roku
Czarnków, dnia 17.11.2021 r.
IGROŚ.6220.1.12.2021
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 1 i ust. 2 pkt 2), art. 75 ust.1 pkt 4) oraz art. 82 i art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.), a także § 3 ust. 1 punkt 40 lit. a tiret trzecie, czwarte, ` siódme rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 roku poz. 1839) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego ( j. t. Dz. U. z 2021 roku, poz. 735 ze zm.) po :
- rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.05.2020 r.
Kopalnie Kruszyw „ Wiśniewscy”
Danuta Wiśniewska, ul. Słoneczna 7, 64-800 Chodzież;
w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia
polegającego na eksploatacji odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo – żwirowego
„ROMANOWO GÓRNE DW II” położonej w miejscowości Romanowo Górne na działkach o
numerach ewidencyjnych 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167,
176, 177 gmina Czarnków, powiat czarnkowsko - trzcianecki, woj. wielkopolskie,
- przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.
ustalam
środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na eksploatacji odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo – żwirowego „ROMANOWO GÓRNE DW II” położonej w miejscowości Romanowo Górne na działkach o numerach ewidencyjnych 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177 gmina Czarnków, powiat czarnkowsko - trzcianecki, woj. wielkopolskie,
I Określam :
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie polega na eksploatacji odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo –
żwirowego „ROMANOWO GÓRNE DW II” położonej w miejscowości Romanowo Górne na
działkach o numerach ewidencyjnych 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166,
167, 176, 177 gmina Czarnków, powiat czarnkowsko - trzcianecki, woj. wielkopolskie,
2. Istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania
przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości
przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów
sąsiednich:
2.1. Wyjazd i dojazd i pojazdów do terenu złoża prowadzić od strony południowej, od strony
pola C.
2.2. Funkcjonowanie złoża ograniczyć do pory dnia, tj. od godz. 6.00 do 22.00.
2.3. Nie wycinać drzew i krzewów.
2.4. Realizację inwestycji rozpocząć w okresie od początku września do końca lutego.
2.5. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac
kontrolować miejsca pozyskiwania kruszywa pod kątem występowania w nich zwierząt
(w szczególności płazów, gadów i drobnych ssaków), a uwięzione w nich zwierzęta
niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce.
2.6. W przypadku zasiedlenia skarp wyrobiska przez brzegówki Riparia riparia, nie
dokonywać przekształcania skarp i nasypów ziemnych obejmujących norki lęgowe
brzegówki w okresie od początku kwietnia do końca września i zapewnić w ww. okresie
obecność stromych skarp w obrębie wyrobiska, zapewniając możliwość gniazdowania
brzegówek.
2.7. Nie eksploatować jednocześnie poszczególnych pól złoża ROMANOWO
GÓRNE DW II.
2.8. Na terenie złoża nie prowadzić przerobu kopaliny.
2.9. Naprawy sprzętu i środków transportu oraz ich tankowanie wykonywać tylko w
miejscach odpowiednio zabezpieczonych przed migracją zanieczyszczeń do środowiska
poza terenem przedsięwzięcia.
2.10. Na terenie przedsięwzięcia nie magazynować odpadów.
2.11. Wyposażyć zakład w sorbenty w celu usunięcia ewentualnych wycieków substancji
ropopochodnych z maszyn i środków transportu.
2.12. Prowadzić stały monitoring sprzętu eksploatacyjnego oraz przestrzegać terminów jego
przeglądów technicznych. Używać wyłącznie pojazdów i maszyn sprawnych technicznie.
2.13. Na terenie przedsięwzięcia nie wytwarzać ścieków przemysłowych.
2.14. Nie ujmować wód opadowych i roztopowych w system kanalizacji deszczowej.
2.15. Stosować plandeki na pojazdach transportujących kruszywo w celu ograniczenia pylenia.
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji
wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art.72 ust.1 , w szczególności w projekcie
budowlanym, w przypadku decyzji, o których mowa w art. 72 ust.1 pkt 1, 10, 14, 18, 23, 26 i
27:
Nie dotyczy.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu
do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia
poważnych awarii w rozumieniu ustawy z 27 kwietnia 2001r.- Prawo ochrony środowiska.
Nie dotyczy.
5. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w
odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie
transgranicznego oddziaływania na środowisko. Nie dotyczy.
6. Gotowość instalacji do wychwytywania dwutlenku węgla w przypadku instalacji do spalania
paliw w celu wytwarzania energii elektrycznej, o elektrycznej mocy znamionowej nie
mniejszej niż 300 MW. Nie dotyczy.
7. Nie stwierdzam konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
II Nie stwierdzam konieczności wykonania kompensacji przyrodniczej.
III Nakłada się obowiązek działań, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b:
1) prace wydobywcze prowadzić w sposób eliminujący możliwość zanieczyszczenia gleb i wód
gruntowych, zwłaszcza substancjami ropopochodnymi.
2) w przypadku ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych zanieczyszczone miejsce
oczyścić przy użyciu sorbentów substancji ropopochodnych, a zanieczyszczony grunt poddać
utylizacji.
3) tankowanie paliw, przeglądy, konserwację i naprawy maszyn wykonywać poza terenem złoża.
IV Nakłada się obowiązek monitoringu.
W terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc od rozpoczęcia eksploatacji POLA A przedmiotowego złoża wykonać kontrolne pomiary poziomów hałasu emitowanego do środowiska na granicy najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną, zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Na podstawie uzyskanych wyników, w przypadku wystąpienia przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska, zaprojektować i wdrożyć rozwiązania techniczne, technologiczne bądź organizacyjne w taki sposób, aby eksploatacja inwestycji nie powodowała przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku określonych w przepisach szczegółowych. Poprawność zaproponowanych rozwiązań potwierdzić niezwłocznie kolejnymi pomiarami poziomów hałasu. Wyniki przeprowadzonych pomiarów wraz z opisem dokonanych korekt przedstawić Wójtowi Gminy Czarnków, Staroście Czarnkowsko-Trzcianeckiemu, Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu i Wielkopolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie po ich wykonaniu. Powyższe rozwiązania wdrożyć i wyniki przeprowadzonych pomiarów wraz z opisem dokonanych korekt przedstawić ww. organom w terminie 3 miesięcy od daty rozpoczęcia eksploatacji złoża.
V Nie stwierdzam konieczności ponownego przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, 10. 14 i 18 z zastrzeżeniem pkt 4a i 4b ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
UZASADNIENIE
W dniu 15.05.2020 r. do Wójta Gminy Czarnków został złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowania dla przedsięwzięcie polegające na eksploatacji odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo – żwirowego „ROMANOWO GÓRNE DW II” położonej w miejscowości Romanowo Górne na działkach o numerach ewidencyjnych 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177 gmina Czarnków.
Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 punkt 40 lit. a tiret trzecie, czwarte, piąte i siódme rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących
znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 roku poz. 1839) należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Obszar, na którym planuje się inwestycję nie jest objęty żadnym obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z 2021 r. poz. 247 ze zm.), Wójt Gminy Czarnków zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile czy istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przedłużył termin załatwienia sprawy do 07.08.2020 r., a następnie do 21.08.2020 r..
Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w dniu 31 lipca 2020 r. wyraził opinię nr BD.ZZŚ.2.435.193.2020.KC, że nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na eksploatacji odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo-żwirowego Romanowo Górne DW II, na działkach o numerach ewidencyjnych: 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177 obręb Romanowo Górne, gmina Czarnków.
Wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c, lub nałożenia obowiązku działań, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś:
1) prace wydobywcze prowadzić w sposób eliminujący możliwość zanieczyszczenia gleb i
wód gruntowych, zwłaszcza substancjami ropopochodnymi,
2) w przypadku ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych zanieczyszczone
miejsce oczyścić przy użyciu sorbentów substancji ropopochodnych, a zanieczyszczony
grunt poddać utylizacji,
3) tankowanie paliw, przeglądy, konserwację i naprawy maszyn wykonywać poza terenem
złoża.
Powyższe warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.
W dniu 19.08.2020 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał opinię nr WOO-IV.4220.957.2020.JP2.3 - dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu.
Na podstawie art. 61 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2021 roku, poz. 735 ze zm.) i art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2021 r. 247 ze zm.), zawiadomiono (obwieszczeniem) strony o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla powyższego przedsięwzięcia.
Wójt Gminy Czarnków w dniu 18.11.2021 r. wydał postanowienie nr IGROŚ.6220.14.2021 - nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji. Zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2021r. poz. 247 ze zm.) zawiadomiono (obwieszczeniem) strony o wydanym postanowieniu.
W dniu 11.12.2020r. do Wójta Gminy Czarnków złożono raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Korekta tego wniosku została złożona w dniu 05.01.2021 r..
Zgodnie z art. 77 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2021r. poz. 247 ze zm.) Wójt Gminy Czarnków wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu o uzgodnienie warunków realizacji
powyższego przedsięwzięcia oraz wystąpił do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie o opinię przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu poprosił o wyjaśnienia dotyczące złożonych dwóch wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Inwestor przez pomyłkę drugi raz wysłał wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach załączając raport. Pismo wyjaśniające inwestora z dnia 05.01.2021 r.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w dniu 04.02.2021 r. wydał opinię nr ON.NS.9011.20.2021 w zakresie wymagań higienicznych zdrowotnych dla przedsięwzięcia polegającego na eksploatacji odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo-żwirowego Romanowo Górne DW II, na działkach o numerach ewidencyjnych: 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177 obręb Romanowo Górne, gmina Czarnków.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie proponuje objecie stałą kontrolą planowane przedsięwzięcie, zaleca wykonywanie pomiarów hałasu na granicy obszarów, na których zlokalizowana jest zabudowa mieszkaniowa, kontrolę emisji niezorganizowanej pyłu oraz kontrolę ilości zużywanych paliw i energii. Zaleca się również stosowanie plandek na pojazdach transportujących kruszywo w celu ograniczenia pylenia oraz należy przewidzieć maksymalne zadrzewienie trenu lokalizacji przedsięwzięcia gatunkami zimozielonymi roślin.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przedłużył termin załatwienia sprawy, oraz wezwał Pełnomocnika P. Jacka Masternaka do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W dniu 09.04.2021 r. została przesłana do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu informacja o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu kolejny raz przedłużył termin załatwienia sprawy oraz ponownie wezwał Pełnomocnika do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Postanowieniem nr WOO-I.4221.10.2021.ES.8 z dnia 28.06.2021r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu uzgodnił realizację przedsięwzięcia polegającego na eksploatacji odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo-żwirowego „Romanowo Górne DW II” położonej w miejscowości Romanowo Górne na działkach o numerach ewidencyjnych: 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177 obręb Romanowo Górne, gmina Czarnków z następującymi warunkami realizacji przedsięwzięcia:
1. Wyjazd i dojazd i pojazdów do terenu złoża prowadzić od strony południowej, od strony
pola C.
2. Funkcjonowanie złoża ograniczyć do pory dnia, tj. od godz. 6.00 do 22.00.
3. Nie wycinać drzew i krzewów.
4. Realizację inwestycji rozpocząć w okresie od początku września do końca lutego.
5. Na etapie prowadzenia prac ziemnych, minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac
kontrolować miejsca pozyskiwania kruszywa pod kątem występowania w nich zwierząt (w
szczególności płazów, gadów i drobnych ssaków), a uwięzione w nich zwierzęta
niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce.
6. W przypadku zasiedlenia skarp wyrobiska przez brzegówki R/par/a r/pana, nie dokonywać
przekształcania skarp i nasypów ziemnych obejmujących norki lęgowe brzegówki w
okresie od początku kwietnia do końca września i zapewnić w ww. okresie obecność
stromych skarp w obrębie wyrobiska, zapewniając możliwość gniazdowania brzegówek.
7. Nie eksploatować jednocześnie poszczególnych pól złoża ROMANOWO GORNE DW II.
8. Na terenie złoża nie prowadzić przerobu kopaliny.
9. Naprawy sprzętu i środków transportu oraz ich tankowanie wykonywać tylko w miejscach
odpowiednio zabezpieczonych przed migracją zanieczyszczeń do środowiska poza terenem
przedsięwzięcia.
10. Na terenie przedsięwzięcia nie magazynować odpadów.
11. Wyposażyć zakład w sorbenty w celu usunięcia ewentualnych wycieków substancji
ropopochodnych z maszyn i środków transportu.
12. Prowadzić stały monitoring sprzętu eksploatacyjnego oraz przestrzegać terminów jego
przeglądów technicznych. Używać wyłącznie pojazdów i maszyn sprawnych technicznie.
13. Na terenie przedsięwzięcia nie wytwarzać ścieków przemysłowych.
14. Nie ujmować wód opadowych i roztopowych w system kanalizacji deszczowej.
15. W terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc od rozpoczęcia eksploatacji POLA A przedmiotowego złoża wykonać kontrolne pomiary poziomów hałasu emitowanego do środowiska na granicy najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną, zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie. Na podstawie uzyskanych wyników, w przypadku wystąpienia przekroczeń akustycznych standardów jakości środowiska, zaprojektować i wdrożyć rozwiązania techniczne, technologiczne bądź organizacyjne w taki sposób, aby eksploatacja inwestycji nie powodowała przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku określonych w przepisach szczegółowych. Poprawność zaproponowanych rozwiązań potwierdzić niezwłocznie kolejnymi pomiarami poziomów hałasu. Wyniki przeprowadzonych pomiarów wraz z opisem dokonanych korekt przedstawić Wójtowi Gminy Czarnków, Staroście Czarnkowsko-Trzcianeckiemu, Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu i Wielkopolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie po ich wykonaniu. Powyższe rozwiązania wdrożyć i wyniki przeprowadzonych pomiarów wraz z opisem dokonanych korekt przedstawić ww. organom w terminie 3 miesięcy od daty rozpoczęcia eksploatacji złoża.
Powyższe warunki zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.
W dniu 30 sierpnia 2021 r., na podstawie art. 33 ustawy ooś, Wójt Gminy Czarnków podał do publicznej wiadomości informacje: o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia, o wszczęciu postępowania w przedmiotowej sprawie, przedmiocie decyzji, o organach właściwych do wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, opinii i uzgodnień, o możliwości zapoznania się z dokumentacją w tym z raportem, miejscu i sposobie składania uwag i wniosków w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia. Obwieszczenie Wójta Gminy Czarnków wywieszono na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy Czarnków, w miejscu planowanego przedsięwzięcia na tablicach ogłoszeń w Romanowie Górnym oraz zamieszczono na stronie BIP Gminy Czarnków.
W wyznaczonym terminie nie wpłynęły do Wójta Gminy Czarnków żadne uwagi dotyczące planowanego przedsięwzięcia.
Na podstawie art. 10 § 1 KPA zawiadomiono obwieszczeniem strony postępowania o możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wniesienia ewentualnych uwag w sprawie toczącego się postępowania. Uwagi nie zostały wniesione.
Planowana inwestycja obejmuje eksploatację odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo-żwirowego „ROMANAWO GORNE DW II" na działkach o nr ewid. 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177, obręb Romanowo Górne, gmina Czarnków. Z dokumentacji wynika, że przedsięwzięcie podzielone będzie na 3 pola eksploatacyjne tj. POLE A na terenie działek o nr ewid. 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, POLE B na terenie działek o nr ewid. 140, 141/1, 166. 167 oraz POLE C na terenie działek o nr ewid. 176 i 177. Powierzchnia udokumentowanego złoża wynosi 9,37 ha, z czego POLE A zajmuje powierzchnię 5.3654 ha, POLE B 3,0662 ha i POLE C 0,9351 ha. Projektowany obszar górniczy będzie miał powierzchnię 10,5150 ha (POLE A 5,9970 ha, POLE B 3,3160 ha, POLE C 1,2020 ha). Zgodnie z decyzją Marszałka Województwa Wielkopolskiego z 20 marca 2020 r., znak DSR-1.7427.6.2020, zatwierdzającą dokumentację geologiczną złoża kruszywa naturalnego ROMANOM GORNE DW II, zasoby bilansowe złoża określono na poziomie 1 395,89 tyś ton. Z przedstawionej dokumentacji wynika, iż przewidywane roczne wydobycie wynosić będzie od 50 000 Mg do 200 000 Mg, a wydobycie dzienne od 500 Mg do 1 000 Mg. Przedmiotem eksploatacji są utwory piaszczyste i piaszczysto-żwirowe o różnej granulacji - od drobno, średnio i gruboziarnistych do różnoziarnistych i różnoziarnistych ze żwirem. Złoże jest suche w związku z czym nie zachodzi potrzeba odwadniania. Do urabiania kopaliny wykorzystywane będą 2 koparki lub 2 ładowarki. Jak wynika z raportu, złoże ROMANOWO GÓRNE DW II jest złożem pokładowym o prostej budowie geologicznej, którego kopalinę stanowią utwory piaszczyste i piaszczysto-żwirowe o różnej granulacji (od drobno-, średnio-, grubo- do różnoziarnistych i różnoziarnistych ze żwirem). Miąższość złoża wynosi od 2,8 m do 9,9 m. Warstwa złożowa jest sucha - nie nawiercono zwierciadła wód podziemnych.
Z raportu wynika, że przedmiotowe złoże eksploatowane będzie odkrywkowo, lokalnie jednym piętrem eksploatacyjnym, a na przeważającym jego obszarze dwoma piętrami eksploatacyjnymi, podpoziomowo i nadpoziomowo. Pełnomocnik wnioskodawcy w uzupełnieniu raportu wskazał, iż na terenie objętym opracowaniem nie będą prowadzone prace dotyczące uszlachetniania złoża (przerób kopaliny). Grunty wyeksploatowane będą podlegały rekultywacji w kierunku rolnym. Masy ziemne z nadkładu wykorzystane zostaną do rekultywacji terenu wyrobiska. Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystania do rekultywacji odpadów. Lokalizacja wjazdu i wyjazdu, wywóz kopaliny odbywać się będzie od południowej granicy wyrobiska POLE 0, w granicach działki ewidencyjnej nr 177 - 0019 obręb Romanowo Górne.
Na podstawie dokumentacji i ogólnodostępnych informacji ustalono, że przedmiotowa inwestycja zlokalizowana będzie w obrębie dwóch głównych zbiorników wód podziemnych GZWP nr 127 - Subzbiornik Złotów - Piła - Strzelce Krajeńskie i GZWP nr 133 Pradolina Toruń - Eberswalde. Najbliższe ujęcie wód znajduje się na działce nr 180/1, zlokalizowanej na południe od POLA 0, i należy do wnioskodawcy. W promieniu 1 km od złoża brak innych ujęć wód podziemnych. Złoże znajduje się poza zasięgiem stref ochronnych ujęć wód podziemnych. Na podstawie dostępnych map hydrogeologicznych ustalono, że pierwszy poziom wodonośny, będący jednocześnie głównym użytkowym, występuje w utworach czwartorzędu na głębokości 5-10 m p.p.t. i charakteryzuje się swobodnym zwierciadłem wody. Zgodnie z raportem, podczas badań geologicznych prowadzonych na przedmiotowym terenie do głębokości 10 rn p.p.t. nie nawiercono wód podziemnych. A badania wykonane w związku z ujęciem wód na działce nr 180/1 wykazały, że pierwszy poziom wodonośny występuje na głębokości 19 m p.p.t. Poziom ten jest izolowany warstwą gliny o miąższości średnio ok. 5 m. W związku z tym zakłada się, że przedmiotowe złoże jest złożem suchym.
Woda nie będzie wykorzystywana na terenie inwestycji. Wnioskodawca nie przewiduje powstawania ścieków przemysłowych. Pracownicy korzystać będą z zaplecza socjalnego zlokalizowanego poza terenem przedsięwzięcia - na działce nr 180/1 na terenie odkrywki ROMANOWO GÓRNE DW. Na terenie inwestycji znajdował się będzie jedynie kontener TOITOI. Wody opadowe i roztopowe nie będą ujmowane w systemy kanalizacyjne, będą w sposób niezorganizowany infiltrować na terenie inwestycji.
Wnioskodawca zamierza eksploatować sprzęt sprawny technicznie. Naprawy sprzętu i środków transportu oraz ich tankowanie prowadzone będzie poza terenem przedsięwzięcia. Wymiany płynów eksploatacyjnych maszyn wykorzystywanych podczas prac i w transporcie wydobywanej kopaliny prowadzone będą w bazie warsztatowej należącej do przedsiębiorcy, a zlokalizowanej poza granicami planowanego przedsięwzięcia. W przypadku wystąpienia wycieków zastosowane zostaną sorbenty służące do zebrania paliwa, zużyty sorbent przekazany będzie uprawnionemu podmiotowi do unieszkodliwienia jako odpad. Na terenie przedsięwzięcia odpady nie będą magazynowane. Powyższe środki techniczne i organizacyjne zaproponowane przez wnioskodawcę, w celu ochrony środowiska gruntowo-wodnego, zostały uwzględnione w warunkach realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i zapewnią ochronę środowiska gruntowo-wodnego na terenie przedsięwzięcia przed zanieczyszczeniem. Ponadto, zobowiązano wnioskodawcę, aby naprawy sprzętu i środków transportu oraz ich tankowanie wykonywał tylko w miejscach odpowiednio zabezpieczonych przed migracją zanieczyszczeń do środowiska.
Po przeanalizowaniu materiałów dotyczących budowy geologicznej, warunków hydrogeologicznych, wziąwszy pod uwagę planowane rozwiązania chroniące środowisko gruntowo-wodne, w tym rozwiązania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, magazynowania i postępowania z odpadami oraz tankowania maszyn i pojazdów, a także warunki nałożone niniejszej decyzji, nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko gruntowo-wodne, w tym wody podziemne i powierzchniowe.
Na etapie eksploatacji inwestycji, źródłem emisji substancji do powietrza będą procesy związane z wydobyciem kopaliny, spalaniem paliw w silnikach pojazdów pracujących na terenie poszczególnych pól odkrywczych złoża ROMANOWO GÓRNE DW II (POLE A, B i 0), tj.: koparki/ładowarki oraz pojazdów ciężarowych. W raporcie założono, że praca będzie mogła odbywać się z wykorzystaniem maksymalnie 2 koparek lub 2 ładowarek jednocześnie, na jednym polu. Nie przewiduje się pracy koparek i ładowarek w tym samym czasie. W uzupełnieniu raportu wskazano również, iż nie ma możliwości i nie planuje się eksploatacji złoża na dwóch równoległych polach. Każde pole będzie eksploatowane odrębnie, z uwagi na brak wystarczającej ilości sprzętu oraz kadry pracowniczej. Z uwagi na fakt, iż wydobywane złoże zawierać będzie tylko niewielki % pyłów mineralnych (średnio 3,0%) oraz z uwagi na niezorganizowany charakter emisji towarzyszącej procesom wydobycia należy przyjąć, iż eksploatacja złoża (proces wydobycia kruszywa - odspajania złoża) pod względem wpływu na stan jakości powietrza będzie pomijalna i nie będzie stanowić uciążliwości dla otoczenia, gdyż będzie się ograniczała do terenu samego przedsięwzięcia. W związku z powyższym została pominięta w obliczeniach.
W uzupełnieniu raportu wnioskodawca wskazał, że na terenie złoża nie zamierza prowadzić przerobu kopaliny i takiej sytuacji również nie uwzględnił w obliczeniach. Z uwagi na powyższe w niniejszej decyzji założenie wskazane przez wnioskodawcę określono jako warunek realizacji inwestycji. Ponadto w celu ograniczenia wtórnej emisji pyłu wnioskodawca zakłada w okresach bezdeszczowych zwilżać drogę wewnętrzną, którą wywożone będzie kruszywo oraz ograniczy prędkość pojazdów poruszających się po terenie zakładu, a w czasie silnych wiatrów, w miarę możliwości będzie ograniczał prowadzenie robót ziemnych.
Z obliczeń rozprzestrzenia substancji w powietrzu, wykonanych odrębnie dla każdego z pól złoża ROMANOWO GÓRNE DW II (gdyż nie przewiduje się eksploatacji złoża na dwóch równoległych polach) wynika, iż źródła emisji związane z eksploatacją złoża nie będą powodowały przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. z 2021 r., poz. 845) oraz dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz.U. z 2010r. Nr 16, poz.87) poza terenem poszczególnych pól złoża.
Z uwagi na fakt, iż w bezpośrednim sąsiedztwie złoża ROMANOWO GÓRNE DW II znajdują się inne złoża, przeanalizowano możliwość skumulowanego oddziaływania. W uzupełnieniu wskazano, że spośród złóż znajdujących się w sąsiedztwie poszczególnych pól złoża ROMANOWO GÓRNE DW II, tylko złoże ROMANOWO GÓRNE DW jest jeszcze eksploatowane. Jednakże wnioskodawca wskazał, że nie będzie występowało zjawisko kumulowania się prac dotyczących eksploatacji złóż, gdyż dostępność sprzętu technicznego oraz zasady funkcjonowania firmy nie pozwalają na takie postępowanie. Biorąc powyższe pod uwagę, a także uwzględniając nałożone na wnioskodawcę w niniejszej decyzji warunki realizacji inwestycji, należy stwierdzić, iż nie będzie ona stanowiła zagrożenia dla stanu jakości powietrza w rejonie jej realizacji.
Jak wynika z zebranych materiałów, w otoczeniu planowanego przedsięwzięcia znajdują się tereny wymagające ochrony przed hałasem. Najbliższe tereny objęte ochroną akustyczną w myśl rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014 r., poz. 112 tj.) znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie złoża A, po jego zachodniej stronie i są to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na działkach nr 110/1, 115, 119. 129, 131/1, 135, 137, 144/2, 148/2 i 149/33. W odległości ok. 125 m znajduje się szkoła i przedszkole. Dalej, po zachodniej stronie drogi, położone tereny zabudowy zagrodowej. Po stronie wschodniej znajdują się lasy, a po stronie północnej i południowej tereny nieużytkowane.
Głównymi źródłami hałasu na terenie złoża będą praca koparki i ładowarki na polach A, B i C oraz ruch pojazdów ciężarowych odbierających kruszywo. Praca może się odbywać z wykorzystaniem maksymalnie 2 koparek lub 2 ładowarek na jednym polu. W analizie akustycznej przyjęto najniekorzystniejszy wariant, czyli pracę dwóch ładowarek (koparek) na jednym polu. Jak podano w uzupełnieniu do raportu ze względów organizacyjnych nie jest możliwa taka sytuacja, w której obie ładowarki (koparki) będą pracowały jednocześnie przy zachodniej granicy pola. Urządzenia będą się przemieszczały po całym terenie pola. Analizę wykonano dla etapu, w którym kopalnia rozpoczyna eksploatację. W miarę pogłębianie się wykopów źródła hałasu będą pracowały na większej głębokości (do 4,9 m) i hałas będzie ekranowany przez krawędź wyrobiska.
Źródła hałasu pracować będą wyłącznie w porze dziennej, rozumianej jako przedział czasowy miedzy godziną 6:00 a 22:00. Biorąc pod uwagę planowane wydobycie zakłada się, że w ciągu ośmiu najbardziej niekorzystnych godzin pory dnia w wariancie proponowanym do realizacji na teren złoża będzie wjeżdżało do 20 pojazdów ciężarowych a każda z ładowarek będzie pracowała do 3 godzin. Wjazd i wyjazd pojazdów na pola kopalni będzie się odbywał od południowej granicy Pola 0, następnie drogą na działce nr 178 na drogę gminną Romanom Górne - Walkowice, a zatem poza terenami najbliższej zabudowy mieszkaniowej.
Dla powyższych warunków w raporcie wykonano obliczenia rozprzestrzeniania się hałasu w środowisku, odrębne dla każdego z pól i wyznaczono poziom hałasu emitowanego przez złoże na granicy najbliższych terenów podlegających ochronie przed hałasem. Z przedstawionej analizy akustycznej wynika, że poziom hałasu na granicy najbliższych terenów chronionych akustycznie znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie POLA A, wyniesie 49,2 dB. Zatem inwestycja nie będzie powodowała przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku określonych w cyt. rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
W związku z tym, że poziom hałasu na granicy najbliżej położonego terenu chronionego będzie zbliżony do poziomu dopuszczalnego, w celu weryfikacji poprawności przyjętych założeń wnioskodawca został zobowiązany do przeprowadzenia kontrolnych pomiarów hałasu w terminie nie dłuższym niż 1 miesiąc od rozpoczęcia eksploatacji POLA A przedmiotowego złoża, na granicy najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną w odniesieniu do tego pola, zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie i do przedstawienia wyników tych pomiarów Wójtowi Gminy Czarnków, Staroście Czarnkowsko - Trzcianeckiemu, Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Poznaniu i Wielkopolskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska. Umożliwi to określenie rzeczywistego wpływu przedsięwzięcia na stan akustyczny środowiska i podjęcie działań zmierzających do ograniczenia hałasu, jeśli wyniki wykażą przekroczenie poziomów dopuszczalnych. W przypadku przekroczenia akustycznych standardów jakości środowiska wnioskodawca został zobowiązany do niezwłocznego zaprojektowania i zastosowania zabezpieczeń akustycznych ograniczających emisję hałasu do środowiska oraz do udokumentowania poprawności przyjętych rozwiązań ponownymi pomiarami poziomów hałasu. Powyższe rozwiązania winien wdrożyć i wyniki przeprowadzonych pomiarów wraz z opisem dokonanych korekt przedstawić ww. organom w terminie 3 miesięcy od daty oddania obiektu do użytkowania.
Warunkiem dotrzymania standardów akustycznych jest funkcjonowanie złoża wyłącznie w porze dnia i dojazd pojazdów drogą od strony południowej. Stąd powyższe wymagania potraktowano jako warunek realizacji przedsięwzięcia. Ponadto z uwagi na fakt, że zarówno analizy akustyczne jak i analizy rozprzestrzeniania substancji w powietrzu wykonane zostały odrębnie dla każdego z pól złoża ROMANOWO GÓRNE DW II, w niniejszej decyzji wskazano, aby wnioskodawca nie eksploatował jednocześnie poszczególnych pól tego złoża.
Z uwagi na charakter planowanego przedsięwzięcia zakłada się, że nie będzie ono miało znaczącego negatywnego wpływu na klimat. Jak wynika z przedstawionych informacji inwestycja nie będzie położona na terenach zagrożonych wystąpieniami powodzi. Spośród ruchów masowych mogą jedynie wystąpić zagrożenia spowodowane prowadzeniem eksploatacji. Ponadto planowane przedsięwzięcie będzie przystosowane do możliwych ekstremalnych zjawisk pogodowych, a prowadzone prace wydobywcze będą uwzględniały zmieniające się warunki klimatyczne.
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana będzie na terenie obszaru specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PL13300003, w odległości około 150 m od specjalnego obszaru ochrony siedlisk Dolina Noteci PILI-1300004. Realizacja inwestycji zakłada eksploatację kruszywa naturalnego w obrębie Pola A, B i C po wschodniej stronie zabudowy Romanowa Górnego, przy granicy lasu. Sąsiedztwo miejsca realizacji inwestycji stanowią w głównej mierze inne obszary górnicze. W trakcie prowadzenia robót nie będzie pobierana woda z wyrobiska i nie będzie obniżany poziom zwierciadła wody. Szerokość pasa ochronnego od gruntów leśnych będzie wynosiła min. 12 m. W uzupełnieniu do raportu wskazano, że realizacja inwestycji nie jest związana z wycinką drzew i krzewów. Występujące na terenie działki o nr ewid. 127 drzewa (131 brzóz i 12 sosen) zostały usunięte na mocy wydanej przez Wójta Gminy Czarnków decyzji zezwalającej na wycinkę drzew.
Do drugiego uzupełnienia do raportu dołączono Inwentaryzację przyrodniczą terenu działek ewidencyjnych nr 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176 / 177. obręb Romanowo Górne, gmina Czarnków, powiat czarnkowsko-trzcianecki, województwo wielkopolskie, ARDEA Doradztwo Środowiskowe Arkadiusz Kiszka, Wągrowiec maj 2021 r. Powierzchnią badań objęto teren nieco ponad 13 ha, a dodatkowo, w buforze o szer. ok. 150 m wyszukiwano stanowisk wybranych taksonów, głównie ptaków i płazów. Prace terenowe przeprowadzono podczas jednej kontroli 5 czerwca 2021 r. Na terenie inwestycji nie stwierdzono występowania siedlisk przyrodniczych, chronionych gatunków mszaków i porostów. Roślinność gruntów rolnych w północnej części opracowania ogranicza się do gatunków jednorocznych towarzyszących uprawom, z którymi sąsiaduje pas brzóz brodawkowatych. W sąsiedztwie i pomiędzy wyrobiskami, na znacznej powierzchni obszaru badań, występują zbiorowiska charakterystyczne dla gruntów porolnych z gatunkami takimi jak: kocanki piaskowe, szczaw polny, miacierzanka piaskowa, rozchodnik ostry, szczotlicha siwa oraz niciennica drobna. W miejscach rzadziej uczęszczanych, oraz na wierzchołkach nasypów wzdłuż granic działek wykształciły się zbiorowiska roślin wieloletnich. Kocanki piaskowe, objęte częściowo ochroną gatunkową, występują głównie w postaci pojedynczych kęp, rzadziej w płatach do 5 m2. Całkowita powierzchnia siedliska w obrębie którego występują zajmuje obszar ok. 3,5 ha. Wśród zidentyfikowanych okazów entomofauny wykazano obecność 3 gatunków trzmieli objętych ochroną gatunkową. Nie stwierdzono występowania dogodnych miejsc rozrodczych, żerowiskowych i zimowania płazów, jednakże ich rozród potwierdzono w strefie buforowej, w obrębie zbiorników poeksploatacyjnych. Na terenie inwestycji oraz w strefie buforowej stwierdzono obecność jaszczurki zwinki. W miejscu realizacji przedsięwzięcia stwierdzono obecność 8 lęgowych gatunków ptaków: skowronek, potrzeszcz, zięba, gąsiorek, makolągwa, białorzytka, kapturka, śpiewak, natomiast w strefie buforowej wykazano obecność lerki. Do najcenniejszych z nich zaliczono gąsiorka i lerkę, gatunków z Załącznika I Dyrektywy Ptasiej. Stanowisko gąsiorka w obrębie inwestycji obejmuje płat zarośli przy zachodniej granicy przedsięwzięcia, jednak teren ten nie zostanie przekształcony. W obrębie nasypu w południowej części przedsięwzięcia stwierdzono norę lisa. Obecność dużych ssaków w obrębie kopalni jest ograniczona ze względu na jego ogrodzenie siatką. Nie stwierdzono stanowisk chronionych gatunków ssaków.
Przedmiotami ochrony obszaru specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300003 (zgodnie z SDF umieszczonym na stronie http://natura2000.gdos.goy.pl/ data dostępu 23.06.2021 r.) jest pięć gatunków ptaków z załącznika I dyrektywy ptasiej (bocian biały Ciconia ciconia, derkacz Crex crex, podróżniczek Luscinia syecica, siewka złota Pluvialis apricaria i żuraw Grus grus) oraz pięć gatunków ptaków migrujących niewymienionych w załączniku I dyrektywy ptasiej (czajka Vanellus vanellus, gęś białoczelna Anser albifrons, gęś zbożowa Anser fabalis, kulik wielki Numenius arquata i rycyk Limosa limosa). Dla obszaru ustanowiono plan zadań ochronnych - zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 20 czerwca 2017 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Nadnoteckie Łęgi PLB300003 (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2017 r. poz. 4760). W planie zidentyfikowano następujące zagrożenia istniejące dla przedmiotów ochrony: utrata żerowisk i siedlisk w wyniku konserwacji rowów i zwiększeniu upraw rolnych, zwiększenie upraw wierzby energetycznej, płoszenie w trakcie polowań, drapieżnictwo i prowadzenie prac agrotechnicznych w okresie lęgowym.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004 (Dz. U. z 2018 poz. 1521) przedmiotami ochrony specjalnego obszaru ochrony siedlisk jest 14 siedlisk przyrodniczych • Załącznika I Dyrektywy Rady 92/43/EWG, 4 gatunki zwierząt oraz jeden gatunek rośliny z Załącznika II ww. Dyrektywy. Do chronionych siedlisk należą: 3150 Starorzecza i naturalne eutroficzne zbiorniki wodne ze zbiorowiskami z Nymphaeion, Potamion, 6410 Zmiennowilgotne łąki trzęślicowe (Molinion), 3270 Zalewane muliste brzegi rzek z roślinnością z Chenopodion rubri p.p. i Bidention p.p., 9110 Ciepłolubne dąbrowy (Quercetalia pubescenti-petraeae), 6510 Niżowe i górskie świeże łąki użytkowane ekstensywnie (Arrhenatherion elatioris), 4030 Suche wrzosowiska (Calluno-Genistion, Pohlio-Callunion, Calluno-Arctostaphylion), 6210 Murawy kserotermiczne (Festuco-Brometea ciepłolubne murawy z Asplenio septentrionalis-Festucion pallentis), 6430 Ziołorośla górskie (Adenostylion alliariae) i ziołorośla nadrzeczne (Conyolyuletalia sepium), 9110 Kwaśne buczyny (Luzulo-Fagenion), 9130 Żyzne buczyny (Dentario glandulosae-Fagenion, Gaio odorati-Fagenion) 9170 Grąd środkowoeuropejski i subkontynentalny (Galio-Carpinetum, Tilio-Carpinetum), 9190 Kwaśne dąbrowy (Quercion robori-petraeae), 91E0 Łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe (Salicetum albo-fragilis, Populetum albae, Alnenion glutinoso-incanae) i olsy źródliskowe, 91F0 Łęgowe lasy dębowo-wiązowo-jesionowe (Filario-Ulmetum). Zwierzęta stanowiące przedmiot ochrony tego obszaru to: wydra Lutra lutra, kumak nizinny Bombina bombina, czerwończyk fioletek Lycaena helle oraz piskorz Misgurnus fossilis. Natomiast rośliną stanowiącą przedmiot ochrony tego obszaru jest starodub łąkowy Angelica palustris. Zgodnie z zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu z dnia 28 kwietnia 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Dolina Noteci PLH300004 (Dz. Urz. Woj. Wielkopolskiego poz. 2924), istniejącymi zagrożeniami dla ww. obszaru są m.in.: zanieczyszczanie wód powierzchniowych, działalność człowieka, nawożenie, wydobywanie piasku i żwiru, sukcesja roślinna, usuwanie martwych drzew, gatunki inwazyjne, sukcesja roślinna, regulowanie i zmiana przebiegu koryt rzecznych, wędkarstwo i intensywna hodowla ryb.
Miejsce realizacji przedsięwzięcia znajduje się po wschodniej stronie południkowo usytuowanej i zwartej zabudowy Romanowa Górnego, poza doliną rzeki Noteć, bezpośrednio przy granicy lasu. Gatunki ptaków stanowiące przedmioty ochrony obszaru Natura 2000 Nadnoteckie Łęgi PLB300003, związane są z siedliskami wodnymi i łąkowymi występującymi w dolinie. Teren kopalni kruszywa nie stanowi dla nich atrakcyjnego siedliska lęgowego, jak i żerowiska, gdyż wraz z sąsiadującymi kopalniami i terenami poeksploatacyjnymi, stanowi tereny silnie zdegradowane wskutek wieloletniego użytkowania. Przedsięwzięcie nie będzie generować zagrożeń, o których mowa w planie zadań ochronnych dla tego obszaru. Mając powyższe na uwadze nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PL13300003. Ze względu na położenie terenu inwestycji poza obszarem Natura 2000 Dolina Noteci PLH300004, uwzględniając zasięg i skalę przewidywanych oddziaływań na etapie realizacji i eksploatacji należy wykluczyć znacząco negatywne oddziaływanie przedsięwzięcia na ten obszar Natura 2000.
Zgodnie z informacjami zawartymi w uzupełnieniu do raportu, realizacja inwestycji nie wiąże się z wycinką drzew i krzewów, jednak w dołączonej do 2 uzupełnienia Inwentaryzacji przyrodniczej zawarto warunki realizacji inwestycji niezbędne do spełnienia w przypadku konieczności wycinki i wskazano, że w związku z realizacją inwestycji zostaną zniszczone stanowiska gatunków chronionych występujące w obrębie zadrzewień. Wobec powyższych rozbieżności, nałożono warunek, aby nie wycinać drzew i krzewów w związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia.
Teren realizacji inwestycji sąsiaduje z istniejącymi kopalniami oraz terenami poeksploatacyjnymi, częściowo z widocznymi zbiornikami, które wraz z obecnością stromych skarp zbiorników, stanowią atrakcyjne siedliska dla brzegówek. Wobec powyższego, w celu ochrony miejsc lęgowych brzegówek mogących zasiedlić eksploatowane wyrobisko nałożono warunek, aby w przypadku zasiedlenia przedmiotowego wyrobiska przez brzegówki, nie dokonywać przekształcania skarp i nasypów ziemnych obejmujących norki lęgowe brzegówki Riparia riparia w okresie od początku kwietnia do końca września oraz w celu zapewnienia dostępności odpowiednich siedlisk dla brzegówek, zachować na etapie eksploatacji w obrębie złoża stromych skarp zapewniających możliwość ich gniazdowania, co umożliwi funkcjonowanie lokalnej populacji gatunku. Z uwagi na występowanie lęgowych gatunków ptaków na terenie inwestycji nałożono warunek, aby realizację prac rozpocząć poza okresem ich aktywności lęgowej, tj. w terminie od początku września do końca lutego.
W związku z występowaniem zbiorników wodnych w granicach istniejącego w sąsiedztwie obszaru górniczego i potwierdzonym rozrodem płazów i tym samym możliwość ich pojawienia się w obrębie terenu planowanej eksploatacji nałożono warunek, aby na etapie prowadzenia prac ziemnych minimum raz dziennie przed rozpoczęciem prac kontrolować miejsca pozyskiwania kruszywa pod kątem występowania w nich zwierząt (w szczególności płazów, gadów i drobnych ssaków), a uwięzione w nich zwierzęta niezwłocznie przenosić w bezpieczne miejsce.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że realizacja inwestycji wiąże się z koniecznością zniszczenia stanowisk chronionych gatunków roślin oraz siedlisk chronionych gatunków zwierząt. Wobec powyższego, przed rozpoczęciem prac należy uzyskać decyzję właściwego organu na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków chronionych.
Mając na uwadze obecny stan środowiska przyrodniczego miejsca realizacji inwestycji wraz z obszarem położonym w zasięgu jej oddziaływania oraz charakter przedsięwzięcia zakładający kontynuację istniejącej w sąsiedztwie eksploatacji kruszywa, nałożone warunki realizacji przedsięwzięcia i przy zastosowaniu przepisów ochrony gatunkowej, nie przewiduje się znacząco negatywnego oddziaływania inwestycji na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji na środowisko przyrodnicze, w tym na krajobraz i bioróżnorodność rozumianą jako liczebność i kondycję populacji występujących gatunków, w szczególności gatunków chronionych, rzadkich lub ginących oraz ich siedliska, w tym utraty, fragmentacji lub izolacji siedlisk oraz zaburzenia funkcji przez nie pełnionych, a także wpływu na ekosystemy - ich kondycję, stabilność, odporność na zaburzenia, fragmentację i pełnione funkcje w środowisku. Inwestycja nie powinna także spowodować nadmiernej eksploatacji lub niewłaściwego wykorzystania zasobów przyrodniczych, czy przyczynić się do rozprzestrzeniania się gatunków obcych. Ze względu na ww. uwarunkowania inwestycji nie nastąpi jej negatywne oddziaływanie na obszary chronione, w szczególności na gatunki, siedliska gatunków lub siedliska przyrodnicze stanowiące przedmioty ochrony obszarów Natura 2000, integralność obszarów Natura 2000 lub ich powiązanie z innymi obszarami. Uwzględniając skalę i charakter przedsięwzięcia, a także stopień dotychczasowego przekształcenia terenu w wyniku eksploatacji kruszyw naturalnych stwierdzono, że inwestycja nie naruszy walorów krajobrazowych najbliższej okolicy. Nie stwierdzono również negatywnego oddziaływania skumulowanego planowanej inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym na przedmioty ochrony obszarów Natura 2000, a ze względu na oddalenie inwestycji od granic państwa i zasięg jej oddziaływania, jej realizacja i eksploatacja nie spowoduje oddziaływania transgranicznego.
Ze względu na lokalizację w dużej odległości od granic państwa oraz zakres oddziaływania inwestycji nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze dorzecza Odry, w obrębie JCWP PLRW6000018874 Kanał Romanowski, która posiada status sztucznej części wód. Jej aktualny stan został oceniony jako zły, a ocenę ryzyka określono jako zagrożoną nieosiągnięciem celów środowiskowych. Stan chemiczny i potencjał ekologiczny wód powierzchniowych określono jako dobry. Z uwagi na niską wiarygodność oceny i związany z tym brak możliwości wskazania przyczyn nieosiągnięcia dobrego stanu brak jest możliwości zaplanowania racjonalnych działań naprawczych. Zaplanowanie i wdrożenie jakichkolwiek działań będzie generowało nieuzasadnione koszty. W związku z tym w JCWP zaplanowano działania mające na celu rozpoznanie rzeczywistego stanu ekologicznego - przeprowadzenie monitoringu badawczego. W przypadku potwierdzenia złego stanu po 2 latach wprowadzone zostanie działanie mające na celu rozpoznanie jego przyczyn. Takie etapowe postępowanie pozwoli na racjonalne zaplanowanie niezbędnych działań i zapewnienie ich wymaganej skuteczności. Termin osiągnięcia dobrego stanu określono na 2021 r. Przedmiotowe zamierzenie zostanie usytuowane na obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonych numerem PLGW600034. Stan ilościowy wód podziemnych dla tego obszaru oceniono jako dobry, stan chemiczny jako słaby. Ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych dla tej JCW zostało określone jako zagrożone, ze względu na zmiany chemizmu wód związane z niedostatecznie oczyszczonymi ściekami komunalnymi, zbyt małym stopniem skanalizowania, szczególnie terenów wiejskich, składowiskami nieodpowiadającymi wymogom ochrony środowiska. W programie działań ukierunkowanym na presje, dla JCWPd zaplanowano wszystkie możliwe działania ograniczające dopływ zanieczyszczeń komunalnych do wód. Niemniej jednak ze względu na warunki hydrogeologiczne okres 6 lat jest zbyt krótki aby mogła nastąpić poprawa stanu wód.
Przedsięwzięcie nie będzie położone na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne. Projektowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach obszaru Natura 2000 PLB300003 Nadnoteckie Łęgi.
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko, Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile stwierdził, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. poz. 1967).
W przeprowadzonej analizie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko wzięto pod uwagę wszystkie zebrane dokumenty w sprawie i były one podstawą do wydania niniejszej decyzji.
W opinii organu wydającego niniejszą decyzję, przedstawiony w raporcie opis i porównanie wariantów przedsięwzięcia spełnia wymogi art. 66 ust. 1 pkt 5, 6 i 6a ustawy ooś.
Wnikliwie rozważając całość sprawy oraz biorąc pod uwagę uzgodnienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, opinie Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile i opinię Powiatowego Inspektor Sanitarny w Czarnkowie orzeczono jak w sentencji.
POUCZENIE
Zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm.) Kodeks postępowania administracyjnego Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, ul. Dzieci Polskich 26, 64-920 Piła za pośrednictwem organu wydającego niniejszą decyzję, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, zgodnie z art. 127a 1 Kodeksu postępowania administracyjnego strona może zrzec się prawa do wniesienie odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Decyzja staje się ostateczna i prawomocna z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania. Zgodnie z art. 130 §4 Kodeksu postępowania administracyjnego decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.
Załącznik:
- charakterystyka przedsięwzięcia.
Otrzymują:
1. Pełnomocnik P. Jacek Masternak,
2. Kopalnie Kruszyw Wiśniewscy
Danuta Wiśniewska, ul. Słoneczna 7, 64-800 Chodzież,
3. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy
z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania
na środowisko ( Dz. U. z 2021r. poz. 247 ze zm.),
4. a/a.
SSz
Do wiadomości:
1. Regionalny Dyrektor Ochrony
Środowiska w Poznaniu,
ul. J.H. Dąbrowskiego 79, 60-529 POZNAŃ,
2. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile
ul. Motylewska 7, 64-920 Piła
3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie
ul. Zamkowa 8, 64-700 Czarnków,
SSz
ZAŁĄCZNIK DO DECYZJI
O ŚRODOWISKOWYCH
UWARUNKOWANIACH
NR IGROŚ.6220.1.12.2021
Z DNIA 17.11.2021 r.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
Nazwa przedsięwzięcia:
eksploatacja odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo – żwirowego „ROMANOWO GÓRNE DW II” położonej w miejscowości Romanowo Górne na działkach o numerach ewidencyjnych 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177 gmina Czarnków, powiat czarnkowsko - trzcianecki, woj. wielkopolskie.
Planowana inwestycja obejmuje eksploatację odkrywki kruszywa naturalnego piaskowo-żwirowego „ROMANAWO GORNE DW II" na działkach o nr ewid. 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, 140, 141/1, 166, 167, 176, 177, obręb Romanowo Górne, gmina Czarnków. Przedsięwzięcie podzielone będzie na 3 pola eksploatacyjne tj. POLE A na terenie działek o nr ewid. 113, 120/1, 121, 122/1, 127, 128, 132, 133, POLE B na terenie działek o nr ewid. 140, 141/1, 166. 167 oraz POLE C na terenie działek o nr ewid. 176 i 177. Powierzchnia udokumentowanego złoża wynosi 9,37 ha, z czego POLE A zajmuje powierzchnię 5.3654 ha, POLE B 3,0662 ha i POLE C 0,9351 ha. Projektowany obszar górniczy będzie miał powierzchnię 10,5150 ha (POLE A 5,9970 ha, POLE B 3,3160 ha, POLE C 1,2020 ha). Zgodnie z decyzją Marszałka Województwa Wielkopolskiego z 20 marca 2020 r., znak DSR-1.7427.6.2020, zatwierdzającą dokumentację geologiczną złoża kruszywa naturalnego ROMANOM GORNE DW II, zasoby bilansowe złoża określono na poziomie 1 395,89 tyś ton. Z przedstawionej dokumentacji wynika, iż przewidywane roczne wydobycie wynosić będzie od 50 000 Mg do 200 000 Mg, a wydobycie dzienne od 500 Mg do 1 000 Mg. Przedmiotem eksploatacji są utwory piaszczyste i piaszczysto-żwirowe o różnej granulacji - od drobno, średnio i gruboziarnistych do różnoziarnistych i różnoziarnistych ze żwirem. Złoże jest suche w związku z czym nie zachodzi potrzeba odwadniania. Do urabiania kopaliny wykorzystywane będą 2 koparki lub 2 ładowarki. Złoże ROMANOWO GÓRNE DW II jest złożem pokładowym o prostej budowie geologicznej, którego kopalinę stanowią utwory piaszczyste i piaszczysto-żwirowe o różnej granulacji. Miąższość złoża wynosi od 2,8 m do 9,9 m. Warstwa złożowa jest sucha - nie nawiercono zwierciadła wód podziemnych.
Z raportu wynika, że przedmiotowe złoże eksploatowane będzie odkrywkowo, lokalnie jednym piętrem eksploatacyjnym, a na przeważającym jego obszarze dwoma piętrami eksploatacyjnymi, podpoziomowo i nadpoziomowo. Na terenie objętym opracowaniem nie będą prowadzone prace dotyczące uszlachetniania złoża (przerób kopaliny). Grunty wyeksploatowane będą podlegały rekultywacji w kierunku rolnym. Masy ziemne z nadkładu wykorzystane zostaną do rekultywacji terenu wyrobiska. Wnioskodawca nie przewiduje wykorzystania do rekultywacji odpadów.