BIP

Biuletyn Informacji Publicznej

Obwieszczenie o wydanym postanowieniu nr IGROŚ.6220.5.2021 dla inwestycji - budowa farmy fotowoltaicznej PV Bukowiec o łącznej mocy do 65 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 372/1, 372/2, 3 i 18 obręb Bukowiec, 636/5, 652

IGROŚ.6220.5.2021

O B W I E S Z C Z E N I E

WÓJTA GMINY CZARNKÓW

z dnia 9 maja 2022r.

 

Na podstawie art. 74 ust. 3) ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko  (Dz. U. z  2021 r. poz. 2373 ze zm.)

 

ZAWIADAMIAM,

że w dniu 05.05.2022 r. zostało wydane postanowienie nr IGROŚ.6220.5.2021 nakładające obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji polegającej na

na budowie farmy fotowoltaicznej PV Bukowiec o łącznej mocy do 65 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 372/1, 372/2, 3 i 18 obręb Bukowiec, 636/5, 652/4, 640 i 652/5 obręb Kuźnica Czarnkowska, 124/2, 124/4, 26/2, 136, 234/1 i 234/2 obręb Jędrzejewo, 97 i 118 obręb Gajewo, gmina Czarnków.

 

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

 

Doręczenie postanowienia uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego obwieszczenia.

 

W załączeniu:

- postanowienie Wójta,

- opinia  Regionalnego Dyrektora

  Ochrony Środowiska w Poznaniu.

 

                                                           WÓJT GMINY CZARNKÓW

                                                         /-/    Bolesław Chwarścianek

 

Niniejsze obwieszczenie zamieszcza się na tablicach ogłoszeń,

na stronie internetowej: bip.czarnkowgmina.pl,

na okres od 9 maja 2022 roku do  31 maja 2022 roku.

 

-


                                                                                                             Czarnków, dnia 05 maja 2022 r.

 

IGROŚ.6220.5.2021

Za dowodem doręczenia

 

P O S T A N O W I E N I E

 

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (jednolity tekst Dz. U. z 2021 roku  poz. 735 ze zm.) i art. 63 ust.1 i ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z  2021 r. poz. 2373 ze zm.), a także  § 3 ust. 1 punkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09.03.2021 r.

PGE Energia Odnawialna S.A.

ul. Ogrodowa 59A, 00-876 Warszawa,

w sprawie wydania decyzji o środowiskowych  uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej PV Bukowiec o łącznej mocy do 65 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 372/1, 372/2, 3 i 18 obręb Bukowiec, 636/5, 652/4, 640 i 652/5 obręb Kuźnica Czarnkowska, 124/2, 124/4, 26/2, 136, 234/1 i 234/2 obręb Jędrzejewo, 97 i 118 obręb Gajewo, gmina Czarnków.

 

p o s t a n a w i a m

nałożyć obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej PV Bukowiec o łącznej mocy do 65 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 372/1, 372/2, 3 i 18 obręb Bukowiec, 636/5, 652/4, 640 i 652/5 obręb Kuźnica Czarnkowska, 124/2, 124/4, 26/2, 136, 234/1 i 234/2 obręb Jędrzejewo, 97 i 118 obręb Gajewo, gmina Czarnków.

 

Raport należy opracować w zakresie przewidzianym w art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z  2021r. poz. 2373 ze zm.), dalej ustawa ooś.

W szczególności raport powinien zawierać analizę podanych zagadnień:

I    Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:

  1. Przedstawienie aktualnych informacji na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie chronionych, rzadkich i zagrożonych wyginięciem gatunków roślin, zwierząt i grzybów wraz z podaniem źródła danych, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków, płazów. Pozyskane dane powinny uwzględniać sezonowe zmiany aktywności i migracji poszczególnych gatunków zwierząt. W przypadku ptaków badania należy prowadzić na terenie przedsięwzięcia oraz w co najmniej 100 m szerokości pasie buforowym.
  2. Przedstawienie na załączniku graficznym lokalizacji elektrowni słonecznej, w tym jej podziału na sektory oraz istniejących na jej terenie oraz w najbliższym sąsiedztwie zbiorników wodnych, zadrzewień, zakrzewień, cieków.
  3. Przedstawienie oceny wpływu przedsięwzięcia na ptaki lęgowe, migrujące i zimujące oraz na płazy i duże ssaki. Przy ocenie oddziaływania skumulowanego należy w szczególności uwzględnić realizowane, zrealizowane i planowane do budowy inne farmy słoneczne, elektrownie wiatrowe oraz istniejące linie energetyczne na terenie przedsięwzięcia bądź w jego bezpośrednim sąsiedztwie. W szczególności należy odnieść się do wpływu na gatunki ptaków z powodu których wyznaczono obszar ważny dla ptaków Dolina Noteci" oraz wpływu na świergotka polnego, żurawia, brzegówki i stwierdzone na terenie przedsięwzięcia płazy.
  4. Przedstawienie informacji o położeniu przedsięwzięcia względem terenów o krajobrazie mającym znaczenie kulturowe, historyczne lub archeologiczne ze wskazaniem źródła tych informacji.
  5. Przedstawienie wpływu przedsięwzięcia na krajobraz, w tym na jego elementy o znaczeniu kulturowym,            historycznym i archeologicznym, np. poprzez przeprowadzenie analizy krajobrazowej w zakresie ekspozycji przedsięwzięcia w krajobrazie za pomocą dokumentacji fotograficznej z różnych punktów z zaznaczeniem na mapie miejsc i kierunków wykonania zdjęć; wizualizację przedsięwzięcia z różnych osi widokowych; wykonanie mapy krajobrazów okolicy itp. a także przedstawienie propozycji zastosowania środków ograniczających ewentualny negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze i krajobraz na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji, z naniesieniem na załącznik graficzny ewentualnych planowanych działań minimalizujących, w tym planowanych nasadzeń pasów zadrzewień i zakrzewień, ze wskazaniem ich lokalizacji, długości, szerokości, składu gatunkowego, liczby rzędów nasadzeń.
  6. Dokonanie oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.
  7. Przedstawienie propozycji monitoringu porealizacyjnego.
  8. Przedstawienie działań zmniejszających możliwe konflikty społeczne.

II    Z zakresu ochrony przed hałasem:

  1. Określenie odległości przedsięwzięcia od najbliżej położonych terenów podlegających ochronie akustycznej.
  2. Zinwentaryzowanie wszystkich źródeł hałasu na terenie przedsięwzięcia wraz z podaniem lokalizacji, poziomów mocy akustycznych i określeniem czasu pracy w ciągu najbardziej niekorzystnych ośmiu godzin pory dnia i jednej najbardziej niekorzystnej godziny pory nocy oraz analizę wszystkich wariantów realizacji przedsięwzięcia oraz wariantu wybranego do realizacji.
  3. Określenie przewidywanych poziomów hałasu na najbliżej położonych terenach, dla których w przepisach odrębnych określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku wraz z graficznym załącznikiem prezentującym emisję hałasu do środowiska.
  4. Przedstawienie załącznika z danymi wejściowymi do programu modelującego rozprzestrzenianie się hałasu w środowisku, celem weryfikacji uzyskanym wyników.

III  Przedstawienie informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami,  w szczególności

       kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych,  

       znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze

       oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania

       planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do

       skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

IV  Przedstawienie analizy możliwych konfliktów społecznych związanych z przedmiotowym

      przedsięwzięciem.

V   Z zakresu ochrony klimatu wyjaśnienie, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany  

      klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany, a także dokonanie oceny odporności

      przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie będzie

      przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami

      żywiołowymi np. silne wiatry, suszę, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i

      burze, intensywne opady śniegu i proszę opisać ewentualne działania minimalizujące.

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 

Planowane przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 ust. 1 punkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (j.t. Dz.U. z 2019 roku, poz. 1839) zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony.

Obszar, na którym planuje się inwestycję nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (j.t. Dz. U. z  2021r. poz. 2373 ze zm.), Wójt Gminy Czarnków zasięgnął opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu,  Dyrektora  Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie czy istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla powyższej inwestycji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Czarnkowie w dniu 16.06.2021 r. wydał opinię nr ON-NS.9011.227.2021 – odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile w dniu 22 czerwca 2021 r. wyraził opinię nr BD.ZZŚ.2.435.202.2021.AK, że nie ma potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej PV Bukowiec o łącznej mocy do 65 MW na działkach ewidencyjnych zawartych w obrębach: Bukowiec, obręb Kuźnica Czarnkowska, Jędrzejewo, Gajewo, gmina Czarnków.

Wskazuje na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunków lub wymagań, o których mowa w art. 82 ust. 1 pkt 1 lit. b lub c, lub nałożenia obowiązku działań, o którym mowa w art. 82 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy ooś:

  1. przed realizacją planowanej inwestycji ustalić czy planowane przedsięwzięcie znajduje się w kolizji z urządzeniami melioracji wodnych, takimi jak m.in. ciągi drenarskie, rowy czy rurociągi, których przerwanie mogłoby wywołać negatywny wpływ na stosunki wodne w rejonie inwestycji.
  2. na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych, a zużyty sorbent przekazać uprawnionemu odbiorcy odpadów.
  3. w trakcie realizacji oraz likwidacji przedsięwzięcie zaopatrzyć w przenośne toalety (posiadające szczelne zbiorniki na ścieki socjalno-bytowe). Zgromadzone ścieki dostarczać do oczyszczalni ścieków.
  4. mycie paneli prowadzić z wykorzystaniem czystej wody, bez użycia środków chemicznych. W przypadku wystąpienia dużych zabrudzeń dopuszcza się możliwość stosowania środków biodegradowalnych, obojętnych dla środowiska wodnego.
  5. w przypadku zastosowania transformatora olejowego, umieścić pod nim szczelną misę olejową wykonaną z materiałów olejoodpornych i wodoodpornych, będącą w stanie zmagazynować 100 % zawartości oleju.

 

W dniu 21.10.2021 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu wydał opinię nr WOO-IV.4220.928.2021.AR.4, że dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej PV Bukowiec o łącznej mocy do 65 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na działkach o nr ewid. 372/1, 372/2, 3 i 18 obręb Bukowiec, 636/5, 652/4, 640 i 652/5 obręb Kuźnica Czarnkowska, 124/2, 124/4, 26/2, 136, 234/1 i 234/2 obręb Jędrzejewo, 97 i 118 obręb Gajewo, gmina Czarnków istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy ooś a w szczególności zawierać analizę podanych niżej zagadnień:

1    Z zakresu ochrony przyrody i bioróżnorodności:

  1. Przedstawienie aktualnych informacji na temat występowania na danym terenie oraz w jego sąsiedztwie chronionych, rzadkich i zagrożonych wyginięciem gatunków roślin, zwierząt i grzybów wraz z podaniem źródła danych, ze szczególnym uwzględnieniem ptaków, płazów. Pozyskane dane powinny uwzględniać sezonowe zmiany aktywności i migracji poszczególnych gatunków zwierząt. W przypadku ptaków badania należy prowadzić na terenie przedsięwzięcia oraz w co najmniej 100 m szerokości pasie buforowym.
  2. Przedstawienie na załączniku graficznym lokalizacji elektrowni słonecznej, w tym jej podziału na sektory oraz istniejących na jej terenie oraz w najbliższym sąsiedztwie zbiorników wodnych, zadrzewień, zakrzewień, cieków.
  3. Przedstawienie oceny wpływu przedsięwzięcia na ptaki lęgowe, migrujące i zimujące oraz na płazy i duże ssaki. Przy ocenie oddziaływania skumulowanego należy w szczególności uwzględnić realizowane, zrealizowane i planowane do budowy inne farmy słoneczne, elektrownie wiatrowe oraz istniejące linie energetyczne na terenie przedsięwzięcia bądź w jego bezpośrednim sąsiedztwie. W szczególności należy odnieść się do wpływu na gatunki ptaków z powodu których wyznaczono obszar ważny dla ptaków Dolina Noteci" oraz wpływu na świergotka polnego, żurawia, brzegówki i stwierdzone na terenie przedsięwzięcia płazy.
  4. Przedstawienie informacji o położeniu przedsięwzięcia względem terenów o krajobrazie mającym znaczenie kulturowe, historyczne lub archeologiczne ze wskazaniem źródła tych informacji.
  5. Przedstawienie wpływu przedsięwzięcia na krajobraz, w tym na jego elementy o znaczeniu kulturowym,            historycznym i archeologicznym, np. poprzez przeprowadzenie analizy krajobrazowej w zakresie ekspozycji przedsięwzięcia w krajobrazie za pomocą dokumentacji fotograficznej z różnych punktów z zaznaczeniem na mapie miejsc i kierunków wykonania zdjęć; wizualizację przedsięwzięcia z różnych osi widokowych; wykonanie mapy krajobrazów okolicy itp. a także przedstawienie propozycji zastosowania środków ograniczających ewentualny negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze i krajobraz na etapie realizacji i eksploatacji inwestycji, z naniesieniem na załącznik graficzny ewentualnych planowanych działań minimalizujących, w tym planowanych nasadzeń pasów zadrzewień i zakrzewień, ze wskazaniem ich lokalizacji, długości, szerokości, składu gatunkowego, liczby rzędów nasadzeń.
  6. Dokonanie oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na bioróżnorodność wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie wpłynie na utratę różnorodności gatunków, w tym gatunków chronionych na mocy przepisów dyrektywy siedliskowej i dyrektywy ptasiej oraz czy wpłynie na bogactwo gatunków lub skład gatunkowy siedlisk na badanym obszarze.
  7. Przedstawienie propozycji monitoringu porealizacyjnego.
  8. Przedstawienie działań zmniejszających możliwe konflikty społeczne.

2    Z zakresu ochrony przed hałasem:

  1. Określenie odległości przedsięwzięcia od najbliżej położonych terenów podlegających ochronie akustycznej.
  2. Zinwentaryzowanie wszystkich źródeł hałasu na terenie przedsięwzięcia wraz z podaniem lokalizacji, poziomów mocy akustycznych i określeniem czasu pracy w ciągu najbardziej niekorzystnych ośmiu godzin pory dnia i jednej najbardziej niekorzystnej godziny pory nocy oraz analizę wszystkich wariantów realizacji przedsięwzięcia oraz wariantu wybranego do realizacji.
  3. Określenie przewidywanych poziomów hałasu na najbliżej położonych terenach, dla których w przepisach odrębnych określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku wraz z graficznym załącznikiem prezentującym emisję hałasu do środowiska.
  4. Przedstawienie załącznika z danymi wejściowymi do programu modelującego rozprzestrzenianie się hałasu w środowisku, celem weryfikacji uzyskanym wyników.

3.    Przedstawienie informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami,  w szczególności

       kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych, zrealizowanych lub planowanych,  

       znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia oraz w obszarze

       oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania

       planowanego przedsięwzięcia - w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do

       skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem.

4.    Przedstawienie analizy możliwych konfliktów społecznych związanych z przedmiotowym

       przedsięwzięciem.

5.    Z zakresu ochrony klimatu wyjaśnienie, w jaki sposób przedsięwzięcie może wpłynąć na zmiany  

       klimatu i czy przewidziano rozwiązania łagodzące te zmiany, a także dokonanie oceny odporności

       przedsięwzięcia na przewidywane zmiany klimatu, tj. wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie będzie

       przystosowane do postępujących zmian klimatu uwzględniając elementy związane z klęskami

       żywiołowymi np. silne wiatry, suszę, pożary, fale upałów i mrozów, powodzie, nawalne deszcze i

       burze, intensywne opady śniegu i proszę opisać ewentualne działania minimalizujące.

 

Ustalając, czy dla planowanego przedsięwzięcia potrzebne jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, uwzględniono kryteria, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy ooś, zbadano rodzaj, skalę i cechy przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z jego realizacją, prawdopodobieństwo, czas trwania, zasięg oddziaływania, możliwości ograniczenia oddziaływania oraz odwracalność oddziaływania, powiązania z innymi przedsięwzięciami, a także wykorzystanie zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną, emisję i uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia, gęstość zaludnienia wokół przedsięwzięcia oraz usytuowanie przedsięwzięcia względem obszarów wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt, ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów Natura 2000.

Uwzględniając zapisy art. 63 ust 1 pkt 1 lit a ustawy ooś, na podstawie k.i.p. ustalono, że planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 65 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane na działkach o nr ew. 372/1, 372/2, 3 i 18 obręb Bukowiec, 636/5, 652/4, 640 i 652/5, obręb Kuźnica Czarnkowska, 124/2, 124/4, 26/2, 136, 234/1 i 234/2 obręb Jędrzejewo, 97 i 118, obręb Gajewo, gmina Czarnków. Na działkach nr 372/1, 372/2, 636/5, 652/4, 124/2 i 124/4 planowana jest budowa farmy fotowoltaicznej, natomiast na pozostałych działkach linie elektroenergetyczne. Łączna powierzchnia działek, na których planowana jest lokalizacja farmy fotowoltaicznej wynosi 103,8 ha, natomiast teren przeznaczony pod planowaną farmę wyniesie do ok. 93 ha. W k.i.p. wskazano, że na działkach nr 124/2 i 124/4 znajdują się rowy melioracyjne, które nie będą przebudowywane w ramach planowanego przedsięwzięcia. Wnioskodawca nie planuje ingerować ww. rowy melioracyjne. W k.i.p. wskazano, że infrastruktura przyłączenia do sieci operatora elektroenergetycznego będzie realizowana w technologii linii kablowej wysokiego napięcia. Jej długość oraz miejsce przyłączenia do sieci elektroenergetycznej zostanie określone w technicznych warunkach przyłączenia. W ramach planowanego przedsięwzięcia planuje się zastosować do 162500 szt. paneli fotowoltaicznych, do 65 szt. stacji elektroenergetycznych nN/SN, do 1084 szt. inwerterów (w przypadku umieszczenia inwerterów na konstrukcji stalowej) lub do 65 szt. (w przypadku umieszczenia ich w stacjach elektroenergetycznych), jedną stację elektroenergetyczną 110/SN typu GPZ, sieci kablowe, teletechniczne i telekomunikacyjne (łączące poszczególne elementy farmy fotowoltaicznej), szafki kablowe, ogrodzenie, infrastrukturę przyłączeniową do sieci operatora elektroenergetycznego oraz drogi wewnętrzne i place postojowe. Panele fotowoltaiczne zostaną umieszczone na konstrukcji stalowo - aluminiowej ocynkowanej systemowo bądź stalowej ocynkowanej systemowo, zakotwionej w gruncie lub stojących na gruncie. Stacje elektroenergetyczne nN/SN wraz z transformatorem nN/SN o mocy nominalnej 1 MVA oraz rozdzielnice SN zostaną umieszczone na konstrukcji stalowej ocynkowanej kotwionej na fundamencie żelbetowym lub w zabudowie kontenerowej lub w budynku wykonanym metodą tradycyjną bądź w formie prefabrykowanej. Stacja elektroenergetyczna 110/SN zostanie wyposażona m.in. w budynek stacyjny w postaci kontenera lub wykonanego metodą tradycyjną bądź w formie prefabrykowanej, jeden transformator 110/SN o mocy do 75 MVA lub dwa transformatory 110/SN o mocy do 40 MVA każdy, rozdzielnice SN, układy pomiarowe, układy sterownicze, urządzenia do kompensacji mocy biernej, rozdzielnice potrzeb własnych, układ łączności, instalację oświetlenia, ogrzewania i wentylacji. W k.i.p. wskazano, że wszystkie najbliższe tereny chronione akustycznie będące w otoczeniu przedmiotowego przedsięwzięcia to tereny zabudowy zagrodowej, natomiast w uzupełnieniu do k.i.p. (na podstawie pisma Wójta Gminy Czarnków z 03.09.2021 r.) wskazano, że jednak część działek wskazanych w k.i.p. to tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Odnosząc się do art. 63 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy ooś, na podstawie przedstawionych materiałów stwierdzono, że teren przeznaczony pod przedsięwzięcie zlokalizowany jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098). Najbliżej położonym obszarem chronionym jest obszar chronionego krajobrazu Dolina Noteci" w sąsiedztwie planowanej elektrowni, a najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 są: obszar specjalnej ochrony ptaków Nadnoteckie Łęgi PLB300003 i specjalny obszar ochrony siedlisk Dolina Noteci PLH300004, oddalone o 0,08 km od przedsięwzięcia. Ponadto planowana elektrownia położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru ważnego dla ptaków „Dolina Noteci" wyznaczonego na podstawie opracowania przygotowanego przez Przemysława Wylegałę, Stanisława Kuźniaka oraz Pawła T. Dolatę „Obszary ważne dla ptaków w okresie gniazdowania oraz migracji na terenie województwa wielkopolskiego" zleconego przez Wielkopolskie Biuro Planowania Przestrzennego (Poznań 2008) oraz zgodnie z mapą przebiegu korytarzy ekologicznych w Polsce opracowaną przez Zakład Badania Ssaków PAN w Białowieży (obecnie Instytut Biologii Ssaków) pod kierownictwem prof. dr. hab. Włodzimierza Jędrzejewskiego na zlecenie Ministerstwa Środowiska znajduje się w ponadregionalnym korytarzu ekologicznym GKPnC-7B „Środkowa Dolina Noteci". Działki o nr ewid. 124/2 i 124/4, obręb Jędrzejewo położone są w strefie ochrony stanowisk archeologicznych. Planowana elektrownia składać się będzie z 4 sektorów, nazywanych w przedłożonej dokumentacji, odpowiednio: obszar A, 8, C i D. Obszary A, B i C położone są blisko siebie, natomiast obszar D oddalony jest od pozostałych o ok. 4,7 km. Przedmiotowe przedsięwzięcie położone będzie głównie na gruntach ornych, w części na nieużytkach oraz terenach kopalnianych. W otoczeniu przedsięwzięcia znajdują się głównie lasy, grunty rolne, tereny kopalniane oraz zabudowa mieszkaniowa i zagrodowa. W uzupełnieniu k.i.p. przedłożono „Rozpoznanie przyrodnicze na terenie planowanej lokalizacji farmy fotowoltaicznej ( ... )” (Gorczewski A.). W przypadku szaty roślinnej opisano ją pobieżnie, bez wskazywania konkretnych gatunków. Wziąwszy pod uwagę skalę przedsięwzięcia, jego częściową lokalizację na terenach pokopalnianych, w bezpośrednim sąsiedztwie borów sosnowych wskazana informacja o braku chronionych gatunków cyt.: grzybów, mchów i porostów" może budzić wątpliwości. Badania przyrodnicze prowadzono 14 i 26 lipca 2021 r. Badaniami objęto działki, na których posadowiona zostanie elektrownia słoneczna oraz bufor wokół nich o szerokości 200 m. Najcenniejszym przyrodniczo jest pokopalniany obszar B o powierzchni 9 ha. Na obszarze tym stwierdzono obecność 3 zbiorników wodnych, w tym 1 wysychającego. Z chronionych gatunków stwierdzono obecność kilku gatunków płazów, w tym traszki zwyczajnej, lęgowego w przybrzeżnych szuwarach trzciniaka, kolonię ok. 10 par brzegówek, świergotka polnego, jeża, zaskrońca. W przedłożonej dokumentacji wskazano, że teren ten przeznaczony jest do rekultywacji w kierunku rolnym. Należy wskazać, że przeprowadzanie rekultywacji po kilku-kilkunastu latach od zaprzestania eksploatacji kruszywa spowoduje całkowite zniszczenie wykształconej w tym okresie biocenozy. Grupą mogącą ponieść największe straty w związku z realizacją zaplanowanej inwestycji są ptaki terenów otwartych gniazdujące na ziemi lub nisko nad ziemią (m.in. skowronek, pliszka żółta, potrzeszcz, świergotek polny). Nie można wykluczyć również negatywnego wpływu przedsięwzięcia na etapie jej realizacji na inne, ekotonowe gatunki poprzez ich płoszenie. Z badań prowadzonych w ramach Państwowego Monitoringu Ochrony Środowiska wynika, że liczebność świergotka polnego uległa załamaniu i jest on jednym z najszybciej wymierających gatunków w Polsce (za: Chylarecki i in. 2018. Trendy liczebności ptaków w Polsce. Biblioteka Monitoringu Środowiska). Spadek liczebności świergotka polnego w ciągu ostatnich 17 lat o 80% kwalifikuje ten gatunek do kategorii VU - gatunek narażony na wymarcie zgodnie z kryteriami IUCN (Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody). Tak drastyczny spadek spowodował, że gatunek ten od 2021 r. znalazł się na Czerwonej liście ptaków Polski". Świergotek polny jest w Polsce gatunkiem nielicznym, rozmieszczonym nierównomiernie (Tomiałojć L Stawarczyk T. 2003. Awifauna Polski. Rozmieszczenie, liczebność i zmiany. PTPP pro Natura", Wrocław). Świergotek jest gatunkiem silnie terytorialnym. Odległości między parami lęgowymi wynoszą kilkaset metrów, rzadziej mniej. Z badań wielko powierzchniowych prowadzonych w zachodniej Polsce stwierdzono, że jego zagęszczenie wynosi od 0,4-4 par/100 km2. Mikusek i Stawarczyk (Mikusek R., Stawarczyk T. 2014. Poradnik ornitologa. Wyd. FWIE. Kraków, ss. 267), podają, że okres lęgowy świergotka polnego przypada od 1 dekady maja do drugiej dekady lipca, jednak Dombrawski (Dombrowski A. 2004. Anthus campestris (L., 1758)—świergotek polny. W: Gromadzki M. (red.) Ptaki (część II). Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 - podręcznik metodyczny. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. T. 8, s. 292-295) podaje, że składanie jaj trwa od połowy maja do końca lipca. Doliczając do tego inkubację i wychów młodych należy przyjąć, że okres lęgowy świergotka polnego trwa przez cały sierpień, zatem dłużej niż większości ptaków krajobrazu rolniczego. Działaniem minimalizującym w przypadku tego gatunku byłoby przeprowadzenie realizacji przedsięwzięcia poza okresem lęgowym ptaków. Czy posadowienie paneli słonecznych przyczyni się do całkowitej utraty siedliska świergotka, czy też zaadoptuje się on do nowych warunków, rozstrzygnąć mogą jedynie obserwacje prowadzone na etapie eksploatacji przedsięwzięcia. W literaturze przedmiotu brak informacji o badaniach awifauny prowadzonych w Polsce na terenach elektrowni słonecznych (m. in. Pięta M. 2020. Ocena wpływu budowy i funkcjonowania wielko powierzchniowych farm fotowoltaicznych na awifaunę. Wykonano na zlecenie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy). W przypadku pozostałych gatunków, w celu zachowania lokalnej bioróżnorodności, wskazanym byłoby zachowanie na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia zbiorników wodnych ze skarpą z lęgową kolonią brzegówek. Wnioskodawca jednoznacznie wskazuje, że realizacja przedsięwzięcia nie będzie się wiązać z wycinką drzew i krzewów, jednak należy wskazać, że teren przedsięwzięcia, w szczególności obszar C, obecnie licznie porastają samosiejki drzew i krzewów. Wziąwszy pod uwagę okres przeprowadzonych badań nie można wykluczyć, że lista lęgowych gatunków jest dłuższa, np. o sieweczki rzeczne czy czajki, które już w lipcu zaczynają migrować. Także na innych obszarach planowanych elektrowni stwierdzono obecność chronionych gatunków zwierząt, np.: na powierzchni A stwierdzono lęgową lerkę, gatunek wymieniony w załączniku I Dyrektywy Ptasiej, na powierzchni C trzmiele objęte częściową ochroną gatunkową czy na powierzchni D gąsiorki, a w buforze powierzchni D parę żurawi z młodym. Również żuraw i gąsiorek wymienione są w załączniku I Dyrektywy Ptasiej. Na uwagę zasługuje także stwierdzenie trzmielojada. Powierzchnie A, B i C stanowią część jego rewiru lęgowego, a gniazdo trzmielojada zlokalizowano w odległości 200 m od przedsięwzięcia. Liczebność trzmielojada, na całym obszarze ważnym dla ptaków Dolina Noteci", oszacowano na 2-3 pary. W trakcie prowadzenia przez Regionalnego Dyrektora innych postępowań w związku z planami realizacj elektrowni słonecznych, zdarzały się przypadki sprzeciwu mieszkańców wobec tego typu przedsięwzięć. Zgłaszane uwagi mieszkańców mają najczęściej charakter subiektywny i mogą dotyczyć np. obaw co do spadku wartości ich działek w związku z sąsiedztwem elektrowni słonecznej, dyskomfortu spowodowanego zaburzeniem krajobrazu, niekorzystnym oddziaływaniem na środowisko, czy, jak się wydaje, słabo uzasadnionym naukowo, niekorzystnym wpływem na zdrowie mieszkańców. W trakcie trwającego postępowania Regionalny Dyrektor wezwał wnioskodawcę o podjęcie działań, które zminimalizowałyby ryzyko powstania konfliktów społecznych, np. odsunięcie planowanej elektrowni od najbliższej zabudowy czy posadzenie pasów zieleni osłonowo-izolacyjnej. Wnioskodawca jednoznacznie wyklucza możliwość posadzenia pasów zieleni oraz obsadzenia ogrodzenia roślinami pnącymi uzasadniając to tym że taka zieleń osłaniałaby intruzów wkraczających na teren elektrowni oraz wabiłaby zwierzęta, które mogłyby uszkadzać ogrodzenie. Uzasadnienie rezygnacji z nasadzeń pasów zieleni w związku, jak wskazał wnioskodawca, z zamiarem montażu monitoringu na terenie elektrowni może budzić wątpliwości. Najbliższa inna elektrownia słoneczna planowana jest do budowy w odległości 100 m. W związku ze znaczną skalą przedsięwzięcia oraz wysokimi, choć nie do końca rozpoznanymi walorami przyrodniczymi, nie można wykluczyć znaczącego negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze. Raport oddziaływania na środowisko powinien zawierać obecny opis zagospodarowania przestrzennego, opis szaty roślinnej, a także informacje o stwierdzonych chronionych, rzadkich lub zagrożonych wyginięciem gatunkach roślin, zwierząt, w tym ptaków i płazów oraz grzybów, w tym porostów. W raporcie powinna także znaleźć się analiza oddziaływania, w tym oddziaływania skumulowanego, przedsięwzięcia na ptaki, płazy i inne drobne zwierzęta na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia wraz ze wskazaniem działań minimalizujących negatywny wpływ na te zwierzęta, w szczególności w okresach migracji płazów. W przypadku ptaków badaniami należy objąć teren przedsięwzięcia oraz przynajmniej 100 m szerokości pas buforowy. W raporcie można wykorzystać wyniki badań przedłożone w niniejszej dokumentacji. Należy opisać planowane ogrodzenie, w tym informację na ile sektorów z oddzielnymi ogrodzeniami zostanie podzielona oraz ze wskazaniem minimalnych odległości między sektorami oraz ocenić wpływ przedsięwzięcia na lokalne szlaki migracyjne płazów oraz średnich i dużych ssaków. Należy także opisać sposób użytkowania powierzchni elektrowni na etapie eksploatacji, tj. rodzaj roślinności pokrywający teren, planowane działania pielęgnacyjne, zagospodarowanie powstałej z koszenia biomasy itp. oraz wskazać przewidziane działania minimalizujące zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji przedsięwzięcia, w tym uwzględniającymi terminy koszenia. W raporcie należy zawrzeć analizę wpływu przedsięwzięcia na krajobraz, w tym wpływu skumulowanego, np. poprzez przeprowadzenie analizy krajobrazowej w zakresie ekspozycji przedsięwzięcia w krajobrazie za pomocą dokumentacji fotograficznej z różnych punktów z zaznaczeniem na mapie miejsc i kierunków wykonania zdjęć; wizualizację przedsięwzięcia z różnych osi widokowych; wykonanie mapy krajobrazów okolicy itp. W raporcie należy także uwzględnić działania minimalizujące wpływ przedsięwzięcia na krajobraz, w tym przede wszystkim odsunięcie planowanej elektrowni od istniejącej zabudowy mieszkaniowej, zasłonięcie przedsięwzięcia przed obserwatorem np. poprzez posadzenie zadrzewień osłonowo-izolacyjnych czy obsadzenie ogrodzenia roślinami pnącymi. Działaniami o mniejszym znaczeniu może być pomalowanie obiektów kubaturowych, stołów montażowych pod panelami oraz ogrodzenia w odpowiedniej kolorystyce (szarości, zieleni). Analiza wpływu skumulowanego powinna zawierać także informacje o lokalizacji najbliższych zrealizowanych lub planowanych do realizacji elektrowniach słonecznych i wiatrowych co najmniej w promieniu 1 km od planowanej elektrowni.

Biorąc powyższe pod uwagę, uwzględniając lokalizację planowanego przedsięwzięcia oraz znajdującą się w najbliższym otoczeniu zabudowę chronioną akustycznie, dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Raport o oddziaływaniu na środowisko powinien być wykonany zgodnie z art. 66 ustawy ooś. Uwzględniając rodzaj, skalę i charakter przedsięwzięcia w niniejszym postanowieniu wskazano na szczegółową i wnikliwą analizę aspektów związanych z ochroną przyrody i bioróżnorodnością, ochroną przed hałasem, a także oddziaływaniem na krajobraz. W postanowieniu wskazano również na konieczność określenia wpływu inwestycji na zmiany klimatu i adaptacji do postępujących zmian klimatu.

 

Biorąc pod uwagę uwarunkowania zawarte art. 63 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a w szczególności charakter i skalę oddziaływania  przedsięwzięcia, oraz opinie wyrażone przez  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu, Dyrektora  Zarządu Zlewni Wód Polskich w Pile i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Czarnkowie  postanowiono orzec jak w sentencji.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile za pośrednictwem Wójta Gminy Czarnków, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

 

 

Otrzymują:

1. PGE Energia Odnawialna S.A.

    ul. Ogrodowa 59A, 00-876 Warszawa,

2. Strony postępowania zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy

    z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji

    o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa

    w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania

    na środowisko ( Dz. U. z  2020 r. poz. 283 ze zm.).

3. a/a

 

Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Czarnków
Data wytworzenia informacji: 09.05.2022 16:27:56
Osoba wprowadzająca informację: Michał Iwanicki
Data ostatniej modyfikacji: 10.05.2022 12:30:48
Data publikacji informacji: od 09.05.2022 16:27:56
Liczba odsłon: 0
Pokaż rejestr zmian
Data Osoba dokonująca zmiany Opis zmiany
10.05.2022 12:30:48 Michał Iwanicki edycja strony
09.05.2022 16:27:56 Michał Iwanicki strona została dodana